logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای راه اندازی گلخانه در پشت بام

راهنمای راه اندازی گلخانه در پشت بام

چطور پشت بام منزل را به یک گلخانه تبدیل کنیم؟

راه اندازی و احداث یک گلخانه خانگی بر روی پشت بام یکی از ایده های ناب برای کسب درامد در منزل می باشد. اگر شما هم رویای این کسب و کار را در سر می پرورانید با خواندن این مقاله از وبلاگ دکترقشلاق ما همراه باشید.

با راه اندازی گلخانه در پشت بام منزلتان و کاشت گل و گیاهانی که ریشه های کم عمقی دارند میتوانید یک شغل دوم برای خود ایجاد نمایید. خیلی از افراد به پرورش گل و گیاه علاقه دارند و صرفا برای سرگرمی اقدام به راه اندازی گلخانه های کوچک خانگی میکنند.

در هر صورت مستقر نمودن یک گلخانه بر روی پشت بام منزل نیاز به رعایت اصول مهندسی دارد. مخصوصا اگر پشت بام منزلتان بادگیر باشد و قواعد آیرودینامیک در ساخت سازه گلخانه رعایت نشده باشند، با یک طوفان و بادهای محلی ساختمان گلخانه شما به طور کلی از بین خواهد رفت و شما دچار خسارات مالی خواهید شد.

در ابتدا لازم است که پشت بام منزلتان برای راه اندازی گلخانه مساعد بوده پیش نیازهای زیر را داشته باشد:

دستگاه جوجه کشی آرکام 336 تایی
  1. آیا پشت بام ساختمان تحمل بار گلخانه را دارد؟
  2. آیا پشت بام سطح صاف و بدون شیب دارد؟
  3. آیا امکان لوله کشی آب و دسترسی به برق در پشت بام منزلتان وجود دارد؟

شرایط احداث گلخانه در پشت بام

برای شروع کارهای احداث گلخانه، شما به یک طرح اولیه نیاز خواهید داشت و باید محاسبات لازم را انجام دهید تا سازه گلخانه شما در مقابل شرایط آب و هوایی منطقه مقاوم باشد.

جهت گلخانه به کدام سو باشد؟

دو عامل اصلی نور و باد در جهت گیری گلخانه تأثیرگذار می باشند. لازم است که جهت بادهای غالب منطقه را شناسایی کنید. گلخانه ها اصولا به شکل تونل اجرا میشوند ولی سقف آنها نباید صاف و مسطح باشد. طول گلخانه برای مقاومت سازه آن در برابر بادهای شدید و طوفان های فصلی می بایست نسبت به جهت باد غالب منطقه، عمود باشد. زیرا از منظر ایستاتیک، مقاومت اسکلت گلخانه در جهت عرضی بیش تر از طولی است. در این شرایط همچنین عمل تهویه هوای داخل گلخانه نیز به خوبی انجام خواهد گرفت. اگر طول گلخانه با جهت بادهای غالب یکی باشد، به هنگام وزش باد فشار زیادی به سازه گلخانه وارد خواهد شد و احتمال آسیب دیدن آن بسیار بالا است.

جهت گلخانه به کدام سو باشد

ساختمان مد نظر شما باید در موقعیتی باشد که نور آفتاب نیز به پشت بام بتابد. اگر در اثر سایه ساختمان های اطراف پشت بام منزلتان نور آفتاب دریافت نمیکند شما بایستی توسط لامپ های مخصوص نور مورد نیاز گلخانه را تأمین کنید. چراکه نور عامل بسیار مهمی در فتوسنتز گیاهان می باشد. برای اینکه به داخل گلخانه نور آفتاب نیز بتابد لازم است که گلخانه در جهت شمالی- جنوبی احداث شود. کشور ما در محدوده عرض جغرافیایی 27 الی 39.5 درجه شمالی واقع شده است. بنابراین برای اینکه در فصل زمستان نیز نور به اندازه کافی و در حد مطلوب به داخل گلخانه نفوذ کند، جهت گلخانه باید در امتداد شمال به جنوب باشد.

مهمترین موارد فنی حین ساخت گلخانه

در بخش قبلی در مورد انتخاب مکان و جهت گلخانه بحث کردیم. در این بخش در مورد سازه و ساختمان گلخانه توضیحات لازم را ارائه میدهیم. برای ساخت سازه گلخانه لازم است که اصول فنی و آیرودینامیک رعایت شوند. مهمترین این نکات شامل موارد زیر می باشد:

اسکلت گلخانه: برای ساخت اسکلت گلخانه بایستی از متریال های مستحکم و ضد زنگ همچون لوله های فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی، لوله های pvc  استفاده نمود. اسکلت چوبی هرچند برای ساخت گلخانه بسیار ارزان تمام میشود ولی مقاومت پایین یدر برابر باد دارد.

در ساخت اسکلت گلخانه ضروری است که از اتصالات پیچ و مهره ای استفاده شود. اسکلت گلخانه را با رنگ سفید رنگ آمیزی کنید. این باعث میشود که خاصیت رسانایی فلز کاهش پیدا کند.

مهمترین موارد فنی حین ساخت گلخانه

در گلخانه های صنعتی و بزرگ معمولا ارتفاع گلخانه را حداقل 5 متر در نظر میگیرند. زیرا هوای آلوده بیشتر در بخش بالایی جمع شده و در نتیجه گیاهان رشد بهتری خواهند داشت. اما گلخانه خانگی پشت بام ارتفاعی بین 2 الی 3 متر خواهد داشت.

شیب سقف گلخانه نیز باید بین 25 الی 30 درجه باشد. در این حالت نور بهتر به داخل گلخانه نفوذ کرده و مقاومت گلخانه نیز در برابر وزش بادها بیشتر خواهد بود. همچنین در صورت بارش برف و باران، بر روی سقف گلخانه بار سنگین جمع نخواهد شد.

پوشش گلخانه : برای پوشش گلخانه استفاده از پلاستیک uv دار توصیه میشود. زیرا این پلاستیک علاوه بر ضخامت و مقاومت بالا، اشعه های مضر نور آفتاب را فیلتر میکند. برای کشیدن پوشش گلخانه یک روز گرم و آفتابی را انتخاب کنید. چرا که در این شرایط پلاستیک نرم شده و به خوبی بر روی اسکلت گلخانه کشیده میشود. زمانیکه هوا سرد شود، پوشش گلخانه منقبض شده و کاملا محکم خواهد شد. به هنگام نصب پوشش گلخانه بایستی آن را محکم نصب کنید.

اگر می خواهید بهترین شرایط را برای رشد گیاهان در داخل گلخانه خود فراهم کنید باید سیستم های کنترل دما، نور و رطوبت را در داخل گلخانه نصب کنید.

به منظور عدم چکه کردن آب از سقف گلخانه ضروری است که قوس و کمان ها به شکل آرک باشند. بدین معنی که دیواره جانبی گلخانه بر زمین عمود باشد و حالت کمانی نداشته باشد.

کنترل عوامل محیطی در داخل گلخانه

زمانیکه قصد دارید یک گیاه و یا محصولی را در داخل محیط گلخانه ای کشت کنید لازم است که شرایط محیطی همچون دما، رطوبت، آب، نور، تهویه و … را متناسب با نوع محصول فراهم کنید.

هر یک از عوامل محیطی نقش تعیین کننده ای در فعالیت رویشی گیاهان دارند و بایستی بتوان با تجهیزات مختلف هر کدام از این عوامل را کنترل نمود.

دما بعنوان یکی از پارامترهای مهم محیطی در گلخانه ها به شمار می آید. برای در امان ماندن گیاهان گلخانه ای از سرما و گرمای اضافی لازم است که گلخانه به سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز باشد. برای گرمایش گلخانه پشت بام می توان از هیتر برقی استفاده نمود. ولی هزینه برق ممکن است سود شما از این کسب و کار را تحت الشعاع قرار دهد. از بخاری گازسوز نیز میتوان برای گرمایش گلخانه استفاده کرد. ولی در نظر داشته باشید که در این نوع بخاری ها انواع گازهای خطرناک نیز آزاد میشوند. بنابراین استفاده از دودکش در این نوع بخاری ها الزامی است. برای انتقال گاز به پشت بام بایستی از لوله کشی استاندارد گاز استفاده نمایید. هرگونه سهل انگاری در این زمینه خطرات جانی و مالی اجتناب ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

برای سرمایش گلخانه نیز از کولر و پنکه کوچک می توان استفاده کرد. در گلخانه های بزرگ برای سرمایش گلخانه از سیستم فن و پد کولینگ استفاده میشود. ولی در گلخانه پشت بام نصب این نوع تجهیزات امکان پذیر نبوده و صرفه اقتصادی هم ندارد.

رطوبت: برای تأمین رطوبت گلخانه کوچک می توان متناسب با آن از رطوبت ساز نازلی، التراسونیک استفاده کرد.

تهویه: برای ایجاد تهویه لازم است که پنجره هایی بر روی دیواره عرضی گلخانه ایجاد نمایید.. استفاده از هواکش گلخانه نیز برای تهویه و تخلیه هوای داخل ضروری است. مخصوصا در رزوهای گرم تابستان گلخانه نیاز بیشتری به تهویه دارد.

نحوه آبیاری:آبیاری در گلخانه ها باید به شکل قطره ای انجام گیرد. برای راه اندازی سیستم آبیاری گلخانه باید وسایل مرتبط همچون مخزن نگهداری آب، لوله مخصوص آبیاری قطره ای و پمپ آب تهیه کنید.

دیدگاه‌ها (14)

*
*

    سید رضا موسوی پاسخ

    با عرض سلام ما در استان قم منزلی نزدیک به حرم داریم حدود 7 متر پشت بام داریم پیشنهاد شما برای ما چیست؟ با توجه به گرمای شدید در قم و اینکه منطقه ما گرمتر از سایر مناطق استان است، با تشکر،

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      راه اندازی یک گلخانه کاکتوس با توجه به نیاز ابی کم و نیاز افتاب زیاد بهترین گزینه میتونه باشه

    میلاد عباسیان پاسخ

    عرض سلام و احترام
    پشت بام ما حدود دویست و پنجاه متره
    توی یه روستای ییلاقیِ شهر ایلام
    گرما نرماله و زمستان نسبتا سرد
    کمبود آب هم نداریم
    میشه برآورد هزینه تقریبی واسه گلخانه رو انجام داد؟
    و اینکه چه محصولاتی رو پیشنهاد میدین؟

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      چنین موردی رو نمیشه همینطوری نظر داد ، باید دقیق متوسط دمای زمستان مشخص بشه ، اگه قصد کشت گلخانه سبزیجات و میوه و ... دارید بازار منطقه ای مشخص بشه بعد بر اساس میزان خطر باد سازه مشخص بشه و بعد اقدام به قیمت گیری کنید
      از نظر قیمت هم الیاژ های مختلف قیمت های مختلفی دارن ، مثلا الومینیوم با قیمت های مختلفی میشه تهیه کرد برای شاسی و ...
      در کل باید با یک مشاور محلی پیگیر این موضوع باشید و مواردی که گفتم رو حتما ببررسی کنید ، اگه باد بررسی نشه ممکنه با کوچکترین بادی کل سازه به هوا بره !

    وحید پاسخ

    سلام وقت بخیر
    دوتا سوال داشتم از خدمتتون من ساکن شهرری تهران هستم میخوام ی گلخونه کوچک پشت بام درست کنم طول 4 متر عرض 3.5 متر
    روبروی درب ورودی و در بالاترین نقطه هواکش نصب میخوام بکنم و در طرفین پنجره کرکره ای
    این دو کار برای تهویه گلخانه کفایت میکنه؟
    غالب بادهای منطقه ما بادهای غربی هست کدوم سمت گلخانه رو به باد باشد؟
    ممنون از شما پیشاپیش

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      با توجه به فضایی که تحت پوشش قرار میگیره و در نظر گرفتن اینکه دما در تابستان در چه حدودی هست که فکر کنم طرفای شما بالا باشه ، اندازه ی اون هواکش مهم هست . اگه هواکش 80 ببندی ، به نظر اوکی باشه و جواب بده
      سمتی که به سمت باد هست سقفش شکست داشته باشه که راحت باد رو رد کنه ، بدون مشاهده ی محل حقیقتا تصور شرایط سخته

    وحید پاسخ

    سلام در ادامه سوال قبل
    گلخونه ای که میخوام بسازم سقفش رو یک طرفه میخوام درست کنم
    شیب سقف باید به سمت خورشید باشه؟

      drgheshlagh-admin پاسخ

      حتما بخش شیبدار به سمت خورشید باشه که جذب نور زیاد صورت بگیره ، بعدا میتونید نور رو با شید کنترل کنید

    احمدی پاسخ

    با سلام تشکر بابت راهنمایی هاتون پشت بام ما۹۰متره میشه کل ۹۰ متر رو سرتاسری گلخانه کرد یا باید به شکل تصویر بالا چند تا سقف گرد درارم لطفا راهنمایی کنین خیلی علاقه دارم که این طرح رو تو پشت بام بزنم خونمون کرج هست وشمالی هستش درصورت امکان شماره تماس بدین عکس و مشاورا بگیرم ازتون تشکر

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      این مورد فقط زمانی پیشنهاد میشه که سازه با استحکام بالا تولید بشه وگرنه حتما با یه باد قوی فروخواهد ریخت
      متاسفانه تیم مشاوره برای راه اندازی گلخانه خانگی نداریم
      پیروز باشید

    جعفر روندی پاسخ

    سلام من شهر گرمسیری غرب کشورم دمای هوای تابستان ها بالای پنجاه درجه هست اما شرجی نیست زمستان ها هم متوسط دما بین ده تا بیست درجه است خیلی علاقه دارم یه گل خانه بالا پشت بام بزنم فضایی حدودا سی متری در اختیار دارم لطفا کمکم کنید اسکلت رو چطور بسازم و چه گلهایی پرورش بدم خواهش میکنم کمکم کنید

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      توضیحات کلی داخل پست نوشته شده ، نوع اسکلت به فضای اطراف پشت بام و همینطور جهت باد بستگی داره
      نوع گیاه هم به هدف شما از راه اندازی گلخونه بستگی داره و هر مدلی بخواید میشه

    حسینی پاسخ

    با عرض سلام من اهل قم هستم یک تراس داریم به مساحت تقریبا۳۵متر مربع(حیاط خلوت) از سه طرف دیوار کشی شده به ارتفاع ۲/۵متر و طرف چهارم که به سمت جنوب هست دیوار ۱/۵متری دارد و رو باز می‌باشد.
    ایا امکان احداث یک گلخانه وجود دارد ؟
    چه چیز هایی را میتوان پرورش داد؟
    با تشکر

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      باید چک کنید ببینید چقدر نور بهش میخوره ، اینکه دیوارکشی اونم به اندازه ی 2.5 داشته باشه زیاده و شاید نشه زیاد روش مانور داد
      البته اینکه جنوبی هم هست خوبه ولی باز هم باید نور بیشتری بخوره
      گیاهان زینتی رو با همین شرایط میتونی پرورش بدی ، برای کاکتوس نور بیشتری میخواد ، برای میوه و سبزی هم اوکی هست و فرقی نمیکنه چی باشه همه چی قابل استفاده هست