logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

ستر هچر چیست ؟

ستر هچر همزمان و شرایط این دوره

دوره ستر و هچر به چه معناست ؟ | شرایط جوجه کشی در این دو دوره چه تفاوتی دارند ؟

جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرنده ها تحت یک شرایط حساس و در مدت زمانی معین انجام می شود. با این حال بدون استثنا برای جوجه کشی از هر نوع پرنده با گذراندن دو دوره ستر و هچر صورت می گیرد. دوره ستر هچر تفاوت های اساسی با هم دارند و دستگاه جوجه کشی باید بتواند تمامی شرایط لازم را برای یک جوجه کشی موفق و پربازده را ایجاد کند.

اگر خللی در هر یک از این دو دوره رخ دهد راندمان به شدت کاهش یافته و در بدترین حالت تمامی تخم های نطفه دار از بین می روند. در ادامه ستر هچر و تفاوت های اساسی این دو دوره مورد بررسی قرار داده می شود؛ با ما همراه باشید.

دوره ستر چیست؟

همانگونه که در بخش قبلی توضیح داده شد، جوجه کشی متشکل از دو دوره ستر هچر می باشد. دوره ستر اولین مرحله از جوجه کشی می باشد که از حساسیت نسبتاً بالاتری برخوردار است. در ابتدا که تخم های نطفه در شانه ها چیده شده و در دستگاه قرار می گیرد، دوره ستر آغاز می شود که در پرنده های مختلف از نظر مدت زمان متفاوت می باشد.

در این دوره باید تخم های نطفه دار روزانه 4 تا 6 بار چرخیده شوند تا از چسبیدن نطفه داخل تخم به پوسته جلوگیری شود. البته در بحث چرخش کیفیت دستگاه و سیستم چرخش تخم آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی

دما مورد دیگری است که باید در دوران ستر مورد توجه قرار بگیرد. در واقع در دوره ستر دما باید اندکی بیشتر از دوره هچر باشد تا نطفه به خوبی در داخل تخم رشد کند. البته این در حالیست که رطوبت در دوره ستر پایین تر از دوره هچر می باشد. هر پرنده دارای نیاز دمایی و رطوبتی متفاوت می باشد که باید در دوره ستر هچر به صورت دقیق تامین شود.

دوره هچر چیست ؟

دومین و آخرین مرحله از جوجه کشی تحت عنوان دوره هچر شناخته می شود. اصولاً در بیشتر پرنده های 3 یا 4 روز آخر جوجه کشی دوره هچر را تشکیل میدهد که در این مدت جوجه برای خارج شدن از تخم آماده شده و اقدام می کند. همانطور که بیان شد در دوره هچر نباید تخم های نطفه دار چرخیده شوند چرا که جوجه رشد کرده در داخل تخم آسیب دیده و گردنش می شکند. علاوه بر این دوره باید دمای داخل دستگاه نسبت به دوره ستر کاهش پیدا کرده و در عین حال رطوبت افزایش یابد تا جوجه برای خروج از تخم اقدام نماید.

بررسی رطوبت در جوجه کشی

رطوبت به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در جوجه کشی است. در ابتدا که تخم در دستگاه قرار داده می شود مقدار آب در داخل آن وجود دارد از این رو باید در دوره ستر رطوبت دستگاه کاهش داده شود تا بدین ترتیب رطوبت داخل تخم نیز تبخیر شود و امکان خفه شدن جوجه به صفر برسد. البته این در حالیست که در دوره هچر جوجه کامل شده و به همین دلیل باید رطوبت داخل دستگاه بالا برود و پوسته تخم را نرم کند تا پرنده بتواند پوسته را با نوک زدن بشکافد.

چرخش تخم نطفه دار

تخم نطفه دار بعد از گذراندن دوره ستر به جوجه تبدیل می شود، که در انتهای دوره هچر از تخم بیرون می آید. در دوره ستر باید تخم نطفه دار در هر 24 ساعت حداقل 4 بار و در بهترین حالت 6 بار چرخش پیدا کند. اگر این فرایند به درستی انجام نشود و یا چرخش به هر دلیل متوقف شود، نطفه به دیواره چسبیده و جنین از دست می رود.

بعد این که ستر تمام شد، جوجه شما تا حدی رشد کرده و همزمان با ورود به هچر باید فرایند چرخش تخم نیز متوقف گردد تا آسیبی به جوجه وارد نشود.

دستگاه جوجه کشی تمام ستر

همانگونه که می دانید دستگاه جوجه کشی متشکل از قطعات و سیستم های متعدد است که برای ایجاد یک شرایط ایده آل و استاندارد جوجه کشی کار می کنند. شرکت های مختلف با توجه به سفارش مشتری می تواند این دستگاه های را به صورت تمام ستر و یا تمام هچر طراحی و تولید کند.

در دستگاه جوجه کشی تمام ستر، کل ظرفیت دستگاه برای نصب راک و شانه در نظر گرفته شده و تخم های نطفه دار تنها دوران ستر را در آن می گذرانند.

توجه کنید که بیشتر دستگاه های موجود در بازار دارای قابلیت سترهچر همزمان نمی باشند.

دستگاه جوجه کشی مخصوص هچر

دستگاه جوجه کشی تمام هچر

دستگاه جوجه کشی تمام هچر به شکلی طراحی شده اند که سرتا سر در آن سبد هچ قرار بگیرد. در این حالت بعد از اتمام دوره ستر، فرد می تواند تمامی تخم های نطفه دار را در یک مرحله در دستگاه قرار دهد تا دوره هچر را سپری کرده و نهایتاً از تخم خارج شوند. باید به این نکته توجه داشت که دستگاه جوجه کشی تمام هچر فاقد موتور چرخاننده می باشد، چرا که در دوره هچر تخم های به هیچ عنوان چرخیده نمی شوند.

بررسی دستگاه جوجه کشی ستر هچر جدا یا غیرهمزمان

اگر دستگاه جوجه کشی نتواند به صورت همزمان فرایند ستر و هچر را پشتیبانی کند، می بایست هر یک از این دو دوره را به صورت جداگانه به پیش ببرد. در واقع با قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه و اعمال تنظیمات دما، رطوبت و چرخش تخم بر روی برد، دستگاه راه اندازی شده و تخم ها فرایند ستر را در ان به پایان میرسانند.

بعد از پایان فرد باید چرخش تخم را متوقف نماید، شانه ها را از دستگاه خارج کرده و سبد های هیچ را بچیند. بعد از تغییرات دمایی و رطوبتی تخم های نطفه دار وارد دوره هچ شده و در نهایت از تخم خارج می شوند.

دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان

برخی شرکت ها همگام با پیشرفت تکنولوژی گام برداشته اند و به همین دلیل توانسته اند همانند شرکت های خارجی انواع دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان تولید نمایند. بهره گیری از این تکنولوژی باعث شده تا فرد بتواند به راحتی به صورت همزمان هر دو فرایند ستر هچر را به پیش ببرد.

البته برای بهره گیری از این تنولوژی باید برد دستگاه جوجه کشی دارای برنامه نویسی خاص باشد و مهم تر از همه ساختار دستگاه برای انجام همزمان این فرایند مناسب باشد.

قابلیت ستر هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی خانگی این امکان را به وجود آورده تا فرد بتواند در خانه یا هر محیط محدودی از تخم نطفه دار انواع پرنده به صورت دوره ای و چند مرحله ای به جوجه کشی بپردازد.
برای استفاده از قابلیت ستر هچر همزمان، فرد می تواند در حدود یک سوم ظرفیت دستگاه را تخم نطفه دار قرار دهد و جوجه کشی را آغاز کند.

ستر هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی

سپس در ادامه بعد از گذشت چند روز می توان تعداد دیگری تخم در دستگاه قرار داد. بدین ترتیب شما می توانید با فاصله چند روز به صورت دوره ای تعدادی تخم در شانه های دستگاه قرار دهید. بعد از مدتی تخم ها به ترتیب قدیمی به جدید دوره ستر را تمام کرده و برای هچ آماده می شوند.

در قسمت کفی دستگاه جوجه کشی تعدادی سبد هچ قرار دارد که تنها می توانند تعداد محدودی تخم را در خود جای دهد. تخم هایی که اولین مرحله در دستگاه قرار داده اید اکنون برای هچ آماده اند و باید در سبد هچ قرار دهید. بدین ترتیب هر دسته از تخم هایی که دوره ستر را گذراندند را به ترتیب در سبد ها قرار دهید.

البته برای این کار باید حتماً شما روی تخم ها روز قرار گیری آنها را بنویسید تا مشخص شود که هر دسته بعد از چند روز ستر را تمام کرده و وارد دوره هچر می شوند.

خرید دستگاه جوجه کشی دارای قابلیت ستر هچر همزمان دارای صرفه اقتصادی بوده و مهم تر از همه این امکان را برای کاربر به وجود می آورد تا بدون توقف و به صورت دوره ای از تخم های نطفه دار جوجه کشی کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*