logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آموزش نحوه شستشو و ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو

ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دستگاه شیردوش یکی از انواع تجهیزات لبنیاتی می‌باشد که از آن  برای شیر دوشی از انواع دام ها مانند گاو، گوسفند، بز و شتر استفاده می کنند. البته این دستگاه ها با توجه به ویژگی های بدنی دام ها به دو نوع شیردوش گاوی و گوسفندی تقسیم بندی می شوند که البته هر یک از این گروه ها خود در دو نوع تک واحدی و دو واحدی به تولید می رسند.

شایان ذکر است که تمامی فرآورده های لبنی از جمله شیر از حساسیت فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده و در برابر میکروب و انواع آلودگی ها به راحتی واکنش داده و فاسد می‌شوند. همین امر باعث شده تا شرکت های تولید کننده در پروسه طراحی و ساخت تمامی دستگاه ها و تجهیزات خود نهایت دقت را به خرج داده و تمامی پروتکل های بهداشتی را به عنوان اولویت اول مد نظر بگیرند. با این حال شما به عنوان کاربر می بایست به هنگام استفاده از دستگاه برخی نکات بهداشتی را رعایت کنید تا به این ترتیب امکان ایجاد و یا رشد عوامل آلوده کننده در دستگاه به صفر برسد و به این ترتیب فرآورده‌های لبنی شما با خطر فاسد شدن مواجه نگردند. 

دستگاه شیردوش یکی از کاربردی ترین تجهیزات لبنیاتی است که از آن در دامداری ها مراکز پرورش انواع دام و روستاها استفاده می کنند. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در ادامه این مقاله نحوه ضدعفونی کردن شیردوش گاو را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید. 

تمیز کردن شیردوش گاو - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

پمپ آب دستگاه جوجه کشی

آموزش کامل تمیزکاری و ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو

برای پاکسازی و ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو  می بایست شما سه مرحله را مد نظر را انجام دهید :

  1.  شست و شو با آب خنک یا ولرم
  2. شست و شو با آب گرم به همراه شوینده
  3. پاکسازی با آب تمیز 

برای شروع شما می بایست با استفاده از آب سرد یا آب ولرم دستگاه را مورد شستشو قرار دهید تا به این شکل هر آنچه که در داخل لوله ها و مخزن باقی مانده از بین برود. چنانچه فرآیند تمیز کاری را بدون انجام این مرحله به پیش ببرید متاسفانه در ادامه مواد ضدعفونی کننده و شوینده ها تاثیر چندانی در ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو نخواهند داشت. در واقع آب خنک در تمیز کردن شیر و چربی حاصل از آن که در مخزن و داخل لوله ها وجود دارد بسیار تاثیر گذار  می باشد. اکنون برای انجام این کار می بایست شما یک سطل تمیز را پر از آب خنک تمیز بکنید و در ادامه لاینرهای دستگاه را که به پستان دام متصل می‌شوند در داخل سطل آب قرار دهید. اکنون دو شاخه را به برق وصل کنید تا دستگاه روشن شود و بدین ترتیب آب را به صورت نبضی از داخل سطح مکش کند. در این حالت به صورت تدریجی آب تمامی مواد باقیمانده در داخل لاینر لوله ها خرچنگی و در نهایت مخزن را شستشو و پاکسازی می نماید و شما می توانید در آخر آب را که در داخل مخزن جمع شده به بیرون بریزید.

دقت کنید که اگر شیر بر روی  لوله یا هر یک از قطعات دستگاه رسوب کند در واقع با توجه به ویژگی هایی که دارد، از باکتری ها و آلودگی ها را در برابر ضدعفونی کننده و مواد شوینده محافظت می کند. 

اکنون وارد مرحله دوم می شویم؛ در این مرحله شما باید مجدداً سطل را با آب گرم به همراه دترجنت یا همان ضدعفونی کننده پرکنید و خوب به هم بزنید. اکنون قطعاتی مانند لاینر، خرچنگی و سر پستانک ها باید در داخل سخت قرار بگیرند و به مدت ۲ دقیقه در همان حالت باقی بمانند. سپس آنها را از سطح خارج کرده و مجددا آبکشی نمایید.

چنانچه در قسمت تماس شیر رسوبات ته نشین وجود دارد و یا میزان  عوامل آلوده کننده بالا است می بایست برخی تمهیدات و اقدامات دیگر در نظر گرفته شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

نحوه رسوب زدایی 

چنانچه در داخل برخی از قطعات سنگ شیر یا همان رسوب شیر وجود داشته باشد می توانید از اسید فسفریک برای برداشتن آنها بهره گیری نمایید. در واقع برای این کار شما می بایست بعد از شستشوی اولیه قطعات فلزی با در نظر گرفتن دستورالعمل شرکت سازنده از دستگاه جدا سازی کنید و در داخل محلول اسید فسفریک یا همان رسوب زدا قرار دهید. بعد از پایان کار حتماً قطعات را مجدداً آبکشی نمایید.

تمیز کردن لاینر دستگاه شیر دوش - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

اهمیت تمیز بودن لاینر ها 

لاینر ها قطعاتی هستند که هنگام شیردوشی به پستان گاو متصل می شوند. چنانچه بعد از شستشوی کامل در هنگام شیردوشی مشاهده کردید که شیر با بار میکروبی بالا از لاینر عبور می کند می بایست عوامل زیر را بدون فوت وقت اعمال نمایید:

– بخش های لاستیکی که دچار پارگی شده اند و یا اگر قسمت های فلزی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شده اند را باید تعویض کنید.

– حتماً بعد از هر بار شیردوشی باید بخش های فلزی را رسوب زدایی کنید و همچنین بخش های پلاستیکی را نیز با استفاده از آب گرم و مواد شوینده مناسب به طور کامل ضد عفونی نمایید.

اهمیت شست و شو با آب گرم 

توجه داشته باشید که تک تک مراحل که در رابطه با ضدعفونی دستگاه شیردوش گاو در این مقاله توضیح داده شده از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و چنانچه شما در انجام یکی از آنها کوتاهی کنید ممکن است در آینده با مشکلات و خسارت‌های زیادی مواجه شوید.

برای نمونه اگر شما در منطقه اقلیمی هستید که به آبگرم دسترسی ندارید می بایست حتماً  یک آبگرمکن خانگی مناسب خریداری کنید و با استفاده از آن آب سرد را طی فرایندی به آب داغ تبدیل نمایید. به عبارت دیگر شما نمی توانید دترجنت یا همان ضد عفونی کننده را در داخل آب خنک بریزید و از آن برای پاکسازی قطعات استفاده کنید. حتی اگر ضد عفونی کننده  دسترس نداشته باشید هم‌چنان شستشوی قطعات با استفاده از آب گرم امری کاملاً ضروری است.

بعد از شست و شو و پایان کار، باید قطعات را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا بدین شکل کاملاً خشک شوند. سپس می توانید آن ها را مجدداً به دستگاه شیردوش متصل کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*