logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

طرز تهیه سرشیر در خانه 

طرز تهیه سرشیر

محصولات لبنیاتی به دلیل فواید فوق العاده و طعم لذیذ که دارند توانسته اند جایگاه ویژه ای را در رژیم غذایی مردم در سراسر دنیا به خود اختصاص دهند. گذشت زمان و بالا رفتن اطلاعات مردم باعث شده تا این موضوع پر رنگ تر نیز شود. در همین راستا شرکت ها و کارگاه های متعددی وارد عرصه شده و دست به تولید انواع محصولات لبنیاتی مانند کره، دوغ، پنیر، شیر و… زدند. در این بین بزرگ ترین توسعه را می توان در فروشگاه های لبنیاتی دید که به دلیل عرضه محصولات طبیعی و فاقد نگهدارنده رونق گرفته و در تعداد بالا در هر نقطه از شهر راه اندازی شده و کار می کنند. در این بین برخی از افراد نیز به دلایل متعدد مانند پایین آوردن هزینه ها، تولید محصولی سالم، تولید دائمی و … خود وارد کار شده و در مقیاس محدود و خانگی دست به تولید فراورده های لبنی زده اند تا بدین شکل بتوانند محصولات را بهترین، باکیفیت ترین و سالن ترین حالت ممکن برای مصرف روزانه خود تولید کنند.

برخی افراد حتی با خرید تجهیزات لبنیاتی مانند کره گیر خانگی و خامه گیری برقی خانگی فرایند تولید محصولات را به صورت اتوماتیک با صرف کمترین زمان و خیلی راحت تر به انجام می رسانند. در نظر داشته باشید برا تهیه کره کاملا ارگانیک میتوانید تمامی فرایند تولید کره را به صورت اتوماتیک با استفاده از دستگاه کره گیر انجام دهید.

سرشیر را می توان یکی از محبوب ترین و لذیذترین فرآورده های لبنیاتی در نظر گرفت که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به صورت گام به گام و با زبانی ساده طرز تهیه سرشیر در خانه را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

چطور در خانه سرشیر درست کنیم؟

سرشیر یکی از محبوب ترین صبحانه هایی است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به همراه عسل یا مربا مصرف می شود.

پد سلولوزی دستگاه جوجه کشی

گام اول 

برای تولید سرشیر خانگی در وهله اول باید شیر خریداری کنید ولی باید مطمئن شوید که قبلاً سرشیر آن گرفته نشده باشد. توجه کنید که شیرهای پاستوریزه هیچ گونه سرشیری ندارند، چرا که شرکت در پروسه تولید آن را استخراج کرده و برای تولید دیگر محصولات لبنی مورد استفاده قرار داده است.

گام دوم

شیر حاصل از دام های مختلف از نظر میزان چربی و کیفیت با هم تفاوت دارند از این رو توصیه می شود برای تهیه سرشیر درجه حتماً شیر گوسفند یا گاومیش خریداری کنید. البته نگران نباشید شیر گاو هم برای این تهیه این محصول کفایت می کند ولی سرشیر به دست آمده از شیر گوسفند یا گاومیش لذیذتر و پرچرب تر است. اکنون سیر داخل یک قابله می ریزیم.

گاوم سوم

اگر شیر خریداری شده کمتر از 1 کیلوگرم باشد، توصیه می شود که داخل قابلمه نسبتاً کوچک بریزید تا بدین شکل سرشیر به دست آمده ضخیم باشد. در این مرحله قابلمه را روی گاز با حرارت کمی بیشتر از متوسط قرار دهید و هوشیار باشید که شیر سر نرود.

گاوم چهارم 

در این مرحله از کار باید اجازه دهید که شیر به مدت 20 دقیقه با همین شعله بجوشد. سپس شعله زیر قابلمه را خاموش کنید و صبر کنید که شیر در همانجا سرد شود. بعد از سرد شدن، قابلمه را به آرامی و بدون وارد کردن کمترین تکان به درون یخچال انتقال دهید. توجه داشته باشید که تکان دادن ظرف می تواند باعث چخش و حل شدن چربی بالا آمده شود.

گام پنجم

بعد از گذاشتن قابلمه در یخچال باید به مدت 1 روز کامل یعنی 24 ساعت صبر کنید تا شیر کاملاً خنک و یک شکل شود. توجه کنید که در این مدت نباید شیر را تحت هیچ شرایطی تکان داده و با با استفاده از قاشق یا ملاقه به هم بزنید. بعد از گذشت مدت زمان یک شبانه روز می توانید با استفاده از یک خلال دندان لبه های شیر را از قابلمه جدا کنید تا برای برداشتن آماده شوند.

گام َششم

در این مرحله بعد از این که کناره های شیر را از دیواره قابلمه ها جدا نمودین، باید با استفاده از یک کارد تیز سرشیر را از قسمت مانی برش بزنید و سپس آن را برداشته و به داخل یک ظرف دیگر قرار دهید. اکنون سرشیر شما آماده است و می توانید آن را به همراه عسل سرو کنید.

 شیر باقی مانده در ظرف نیز طی این فرایند حجم قابل توجهی از چربی خود را از دست داده و شما می توانید آن را مصرف کرده و یا برای هر کار دیگری استفاده کنید.

توجه :

سرشیر برای بدن فواید بسیار زیادی دارد اما باید در نظر داشته باشید که این ماده پر فایده را به صورت ممتد استفاده نکنید. چربی موجود در سرشیر میتواند باعث ایجاد بیماری های قلبی و افزایش وزن شود. افرادی که فعالیت بدنی زیادی ندارند باید در استفاده از سرشیر دقت زیادی را داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*