صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

عفونت بند ناف – عفونت زرده در جوجه (علت و پیشگیری)

عفونت بند ناف و روشهای پیشگیری

عفونت بند ناف که تحت عنوان عفونت زرده نیز شناخته می شود یکی از انواع بیماری های عفونی می باشد، که در صورت ظهور در گله می تواند تعداد زیادی از پرنده ها را به کام مرگ بکشاند.

در واقع یکی از اصلی ترین دلیل های مرگ جوجه ها در اولین هفته بعد از فرایند جوجه کشی همین عفونت بند ناف می باشد. به طوری کلی جوجه هایی که در دام این بیماری افتند حالت لرز داشته و شدیداً بی حال می شوند، از این رو با مشاهده چنین نشانه هایی باید اقدامات لازم جهت جداسازی پرنده های آلوده از گله را در نظر بگیرید تا بدین شکل از بیماری شدن کل اعضای گله جلوگیری کنید.

این بیماری کشنده تحت تاثیر باکتری هایی چون کلی فرم ها، استرپتوکوک ها، استافیلوکوک ها و پروتئوس ها ایجاد شده و باعث از بین رفتن پرنده می شود. متاسفانه عفونت بند ناف یا عفونت زرده شدیداً مسری بوده و به راحتی می تواند از طریق کوچک ترین عاملی دامنگیر دیگر پرنده ها گردد.

ویدئو علت و روشهای پیشگیری از عفونت زرده در جوجه

پیشگیری از بیماری

همان طور که توضیح داده شده بیماری عفونت زرده در دوره جوجه کشی و یک هفته بعد از آن پرنده ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. البته چنانچه بیماری نام برده در یک یا چند تا از جوجه ها ظاهر شود می تواند به راحتی گسترش پیدا کرده و کل اعضای گله را درگیر کند. متاسفانه این بیماری هیچ دارو یا شیوه درمانی ندارد و به همین دلیل می تواند خسارت بسیار سنگینی را به پرورش دهنده وارد کند. در رابطه با این بیماری باید تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از ظهور آن در نظر گرفته شود، از این رو توصیه می شود به موارد زیر توجه کنید:

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (تک کابین)
  • مکان نگهداری جوجه های باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی باشد.
  • مولتی ویتامین به مقدار زیاد در اختیار پرنده قرار دهید.
  • ظرف آب و غذای جوجه را هر روز تمیز و ضدعفونی کنید.
  • در صورت مشاهده جوجه یا پرنده مشکوک به بیماری سریعاً آن را از گله جدا کنید.
  • برای میکروب کشی محیط و تامین گرمای کافی از لامپ مادر مصنوعی بکار ببرید.

پیشگیری از بیماری به هنگام جوجه کشی

جوجه کشی یک دور بسیار حساس است که به وسیله دستگاه جوجه کشی طی دو فرایند ستر و هچر انجام می شود. حضور کوچک ترین آلودگی در این دوره می تواند باعث افت راندمان و در بدترین حالت شکست در جوجه کشی را رقم بزند. دستگاه جوجه کشی یک کابین بسته است از این رو اگر میکروب و آلودگی در داخل دستگاه حضور داشته باشد با توجه به دما و رطوبت بالا به راحتی رشد کرده و با در نظر گرفتن مدت زمان جوجه کشی می تواند تمامی تخم ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این بیماری هیچ درمانی ندارد از این رو باید تنها اصول بهداشتی به صورت تمام و کمال رعایت شود. پیرو همین امر باید قبل از جوجه کشی دستگاه را به خوبی تمیز کاری و با استفاده از مواد مناسب ضدعفونی کنید. حائز اهمیت است بدانید که برخی از قطعات بکار رفته در دستگاه جوجه کشی در برابر مواد شیمیایی حساس بوده و به راحتی دچار اختلال می شود، از این رو باید با دانش کافی و با استفاده از مواد مناسب این فرایند را پیاده سازی کنید.

پیشگیری از عفونت زرده

بیماری بند ناف یا همان عفونت زرده می تواند به راحتی از گله مولد و مرغ مادر به جنین داخل تخم نطفه دار انتقال پیدا کنید. برای به حداقل رساندن این مشکل باید قبل از خرید تخم نطفه دار گله تولید کننده تخم را از نزدیک مشاهده کرده و عامل مانند بهداشت و تغذیه آن  برای بالها را مورد بررسی قرار دهید.

بعد از خرید باید تخم ها را به خوبی و بدون وارد کردن آسیب به جنین تمیزکاری و ضدعفونی کنید.

علاوه بر این مکان یا محیطی که قصد دارید، دستگاه جوجه کشی را در آن قرار دهید باید به خوبی ضد عفونت و پاکسازی کنید تا امکان حضور یا رشد باکتر در آنها به صفر برسد.

بعد از اتمام جوجه کشی و دوره هچر نباید فوراً جوجه ها را از دستگاه خرج کنید، چرا آنها خیس هستند و به راحت تحت تاثیر باد و سرما از بین می روند. بستری که برای نگهداری جوجه های یک روزه در نظر گرفته اید را باید به لامپ مادر مصنوعی مجهز کنید تا بوسیله اشعه ای که می تابد باعث ضدعفونی و گرم شدن محیط شود.

دیدگاه‌ها (0)