logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی فواید لبنیات برای کودکان

فواید لبنیات برای کودکان-دکتر قشلاق

بدون شک اهمیت مصرف تمامی لبنیات از جمله شیر، کره، خامه و دوغ برای تمامی سنین و همه ی افراد امروزه کاملا آشکارمی باشد. این فرآرده های لبنی مواد پروتئینی و کلسیم مورد نیاز بدن انسان را تامین کرده و در درمان وجلوگیری از بسیاری از بیماری ها نیز مسمر ثمر می باشند. در سنین کودکی نیز بسیار مورد اهمیت می باشد که نوزاد ما حتما از مواد لبنی به ویژه شیر در وعده های غذایی خود بهره ببرد. بسیار بدیهی است که کودک  تازه به دنیا آمده تا چندین ماه از شیر مادر و یا شیر خشک برای تغذیه استفاده می کند، اما پس از پایان این دوران و شروع تغذیه از مواد غذایی مختلف نیز، نباید مصرف مواد لبنی مخصوصا شیر از وعده های غذایی کودک حذف شود. در این مقاله ما به بررسی فواید لبنیت برای کودکان خواهیم پرداخت، دانستن این نکته خالی از لطف نیست که شما میتوانید با استفاده از تجهیزات لبنیاتی مختلف از جمله دستگاه خامه گیر در خانه محصولات لبنی را به صورت کاملا ارگانیک تهیه نمایید.

ویژگی های بسیار مهم شیر

متخصصان تغذیه به مصرف شیر در دوران کوکی و نوجوانی تاکید بسیاری می کنند. مصرف شیر به علت منبع کلسیم بودن، داشتن مواد مغذی فراوان و انواع پروتئین کمک شایانی به رشد کودک میکند. بسیار بدیهی است که تا چندین ماه نوزاد ما از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می کند، با این حال متخصصان میگویند که مصرف شیر گاو به خاطر قابل جذب نبودن پروتئین و کلسیم آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شد. پس باید حتما توجه داشته باشید که بعد ازیک سالگی میتوانید به کودکان خود شیر گاو بدهید.

به این موضوع نیز توجه کنید که بعد از یک سالگی شیر یک مکمل غذایی برای کودک می باشد و به تنهایی برای تغذیه ی فرزندانمان کافی نخواهند بود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تا سه سالگی روزانه مصرف دو لیوان شیرتوسط کودک مناسب می باشد. در مواردی دیده شده که کودک با بوی شیر مشکل دشته و هنگام نوشیدن شیر بینی خود را میگیرد و این می تواند باعث امتناع کودکان از نوشیدن شیر و دوری از محصولات لبنی بشود. برای رفع این مشکل می توانید مقداری شیر خشک یا شیر مادر به شیر مورد نظر اضافه کنید.

فواید شیر برای کودکان-دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی ۶۴ تایی شتر مرغ

شیر حاوی مواد مفید بسیاری است

امروزه اهمیت و فواید لبنیات برای کودکان، بخصوص مصرف شیر برای هیچ کسی پوشیده نیست. شیر منیع غنی ویتامینD ، کلیسم، پروتئین، ویتامین A وB12  و پتاسیم می باشد که با مصرف شیر می توانید مانع ازبروز بیماری پوکی استخوان شده به رشد و استقامت استخوان های خود کمک زیادی کنید. همچنین خوب است بدانیم که شیر به خاطر داشتن کلسیم از حملات میگرنی در کوکی جلوگیری کرده و از چاقی مفرط جلوگیری میکند. همچنین فواید محصولات لبنی برای کودکان و نقش مهم شیر در سلامتی دندان ها بسیار قبل توجه می باشد. مصرف مکرر شیر میتواند به انقباض و انبساط ماهیچه ها کمک کرده و از التهابات جلوگیری نماید. ویتامین E موجود در شیر نیز سستی را از ما دور کرده و در افزایش قدرت و مقاوت بدن نقش بسزایی دارد.

زمان مناسب جهت خوردن شیر       

یکی از فواید لبنیات برای کودکان کمک به رشد و نمو می باشد. اما در مورد شیر باید توجه کنید که معمولا شیر از جمله موادی می باشد که هضم آن در بدن کمی زمان بر بوده و در حالت عادی سه الی چهار ساعت به طول می انجامد. از این رو متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که شیردر صورت امکان  قبل از خواب مصرف شود تا در طی خواب مواد مورد نیاز بدن و پروتئین های آن جذب شوند. همانطور که می دانید مصرف شیر و محصولات لبنی برای تمامی سنین مناسب می باشد. پس اگر سلامی خودتان و عزیزانتان برای شما دراری اهمیت می باشد از خوردن یک لیوان شیر در روز، ترجیحاً قبل خواب غافل نشوید.

اهمیت مصرف پنیر در دوران کودکی

بسیار بدیهی می باشد که کودکان جنب و جوش زیاد تری نسبت به بزرگسالان داشته از این رو تامین انرژی مناسب کودکان وتغذیه ی مناسب آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. بعضی مواقع دیده می شود که کودکان بسیار نسبت به مصرف پروتئین هایی مانند گوشت و ماهی بی میل هستند. در این صورت خوردن انواع پنیر به خاطر داشتن پروتئین های کافی می تواند جایگزین خوب و مناسبی بوده و به رشد فرد کمک شایانی بکند.

پنیر یکی از مهمترین مواد غذایی

ما در زندگی روزمره ی خود از پنیر های متنوعی استفاده میکنیم. افراد بنابر بر سلایق و اشتهای خود از انواع پنیر ها میتوانند بهره ببرند. برای تهیه ی پنیر ابتدا شیر کم چرب را دلمه کرده وسپس این شیر دلمه شده توسط روش هایی به پنیر مورد نظر تبدیل می شود.

پنیر به دلیل این که از شیر به دست می آید حاوی همه ی مواد مهم و ضروری برای بدن که در شیر وجود دارند نیز می باشد. از این رو پنیر منبع غنی از ویتامین ها و کلسیم بوده و در استحکام بخشیدن به استخوان ها و دندان ها، انعقاد خون وکمک به انقباض عضلات بسیار مفید عمل می کند. باید توجه داشت که پنیر حاوی آهن نمیباشد، ولی با این وجود یکی از مهمترین موادهای غذایی کامل به شمار میرود.

از فواید لبنیات برای کودکان مخصوصا پنیر، به علت داشتن درصدی از چربی ها درخود، کمک فراوان به هضم غذا است. در دوران مدرسه بسیار توصیه می شود که اولیا به جای استفاده از مواد غذایی نامناسب و مضر ،  لقمه ای پنیر در کیف بچه ها بگذارند. با این کاردر طی ساعات مدرسه، با مصرف پنیر هم مواد مورد نیاز بدن فرزندانمان تامین و هم از ضعف و بی حالی کودکان جلوگیری می شود. شما میتوانید به پنیر مورد نظر جهت مصرف فرزندتان، گردو نیز اضافه کنید زیرا پنیر و گردو مکمل های غذایی بوده و برای رشد کودکان بسیار مفید عمی می کنند.

فواید پنیر برای کودکان-دکتر قشلاق

نحوه و میزان مصرف خامه

خامه به دلیل این که نسبت به سایر محصولات لبنی دارای چربی بیشتری می باشد، با مصرف زیاد آن ممکن است که دچار اضافه وزن یا افزایش میزان چربی بدن شوید. اما میزان مناسب مصرف خامه طوری که در مصرف آن زیاده روی نشود، مقدار کافی ومناسبی از کلسیم و ویتامین D را می تواند در اختیار فرد قرار دهد.

مصرف خامه برای کودکان

یه طور کلی اگر فرزندتان مشکلی با هضم لاکتوز نداشته باشد، با مصرف خامه توسط وی مشکلی پیش نمی آید. کارشناسان توصیه می کنند که اگر کودک مورد نظر دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن خود باشد یا به طور مداوم دچار بیماری های عفونی شود، در این صورت باید از مصرف خامه توسط کودک مورد نظر جلوگیری کرد.

در مورد کودکانی که پنج ساله و بزرگتر، مقدار مناسب مصرف روزانه ی خامه یک یا دو قاشق بوده که این میزان مصرف  کلسیم و و یتامین D کافی در اختیار آن ها قرار می دهد. یکی از نکاتی که قبل از مصرف خامه باید در نظر داشته باشید این است که خامه از جمله مواد غذایی می باشد که  درصورت نگهداری در بیرون از یخچال به سرعت فاسد می شود. خوردن خامه ی فاسد هم باعث بیماری های متعددی شده و سیستم گوارشی فرد را دچار اختلال می کند. پس در خرید و نگهداری خامه نهایت دقت را باید به کار برده و تاحد امکان از مصرف خامه های غیر پاستوریزه باید امتناع کرد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*