logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

لامپ مادر مصنوعی در پرورش طیور

استفاده از لامپ در مرغداری

کاربرد لامپ مادون قرمز و مادر مصنوعی برقی در پرورش طیور

تأمین گرما و کنترل آن در یک محدوده خاص یکی از نیازهای اصلی در سالن های پرورش طیور می باشد. کشاورزان برای تأمین این نیاز از تجهیزات گرمایشی و انواع مختلف هیتر و یا جت هیتر بهره می برند. یکی دیگر از روش های بسیار مؤثر برای گرمایش سالن مرغداری، استفاده از مادر مصنوعی می باشد. مادر مصنوعی در مدل های مختلفی تولید میشود که منبع انرژی آنها می تواند از نوع گازی، برقی و یا گازوئیلی باشد. در این نوشته از وب سایت دکتر قشلاق به شرح انواع مادر مصنوعی و مزایای کاربرد آن در سالن پرورش طیور پرداخته ایم.

مادر مصنوعی و انواع آن

جوجه های تازه متولد شده در هفته های اول به گرمای بالایی نیاز دارند. در طبیعت پرنده ماده با پوشاندن کامل جوجه ها در زیر پرهای خود، گرمای بدن خویش را به آنها منتقل میکند و بدین ترتیب آنها را گرم نگه میدارد. لازم به ذکر است که جوجه ها بعد از خروج به مدت ۲۴ ساعت در درون دستگاه جوجه کشی با دمای نزدیک به ۳۷ درجه نگه داری می شوند. سپس جوجه ها باید به محیطی گرم با دمای ۳۴ الی ۳۵ درجه منتقل شوند.

در جوجه کشی مصنوعی پس از تولد جوجه ها از هیترهای خاصی برای گرمایش آن ها استفاده میشود. دستگاه مادر مصنوعی با ایجاد گرمای پاک و بدون آلودگی یکی از مهمترین ابزارها برای گرمایش جوجه ها تا سن ۲ الی ۳ هفتگی است.

مادر مصنوعی با توجه به سوختی که مصرف میکند در انواع مدل مادر مصنوعی برقی، گازی و یا نفتی در بازار موجود می باشد. این دستگاه شامل یک منبع تولید حرارت و یک سرپوش چتری مانند بوده و گرما به صورت تابشی در آن به سطح منتقل میشود.

دستگاه جوجه کشی درنا 2

معمولا تمامی مدل های مادر مصنوعی قابلیت اتصال به ترموستات و سیستم های اتوماسیون را دارند و می توان حرارت آنها را کنترل نمود. در امر پرورش طیور لازم است که دمای سالن را متناسب با سن جوجه ها، در یک محدوده استاندارد تنظیم کرد.

از بین مدل های مختلف مادر مصنوعی، نوع برقی و الکتریکی آن به دلیل مزایای زیادی که دارد بیشتر مورد توجه پرورش دهندگان قرار میگیرد. تنها نقطه ضعف مادر مصنوعی برقی بالا بودن هزینه مصرف انرژی در این دستگاه ها نسبت به نمونه های گازی و یا نفتی است.

مادر مصنوعی برقی و نحوه کار کردن آن

مادر مصنوعی برقی توسط انرژی الکتریکی و لامپ مادون قرمز گرما ایجاد میکند. لامپ مادون قرمز با لامپ های معمولی تفاوت زیادی دارد. در ساخت لامپ مادون قرمز از جیوه نیز استفاده میشود که در صورت اتصال به برق، پرتوهای مادون قرمز و اشعه فروسرخ از آن ساطع میگردد. نوری که از خورشید به زمین می رسد نیز شامل طیفی از امواج مادون قرمز بوده که دارای انرژی حرارتی می باشند.

مادر مصنوعی برقی و نحوه کار کردن آن

از این رو امواج مادون قرمز و اشعه های فروسرخ باعث گرمایش سطوح میشوند. در مادر مصنوعی برقی، لامپ مادون قرمز با انتشار این امواج، حرارت را به پشت جوجه ها انتقال میدهد.

سرپیچ لامپ مادون قرمز همانند لامپ های معمولی است و با برق ۲۲۰ ولت کار میکند. توان مصرفی این لامپ ها نیز معمولا ۲۴۰ وات می باشد. همچنین می توان با استفاده از ترموستات میزان حرارت لامپ مادر مصنوعی را کنترل نمود.

کاربردهای مختلف مادر مصنوعی و لامپ مادون قرمز

از لامپ مادون قرمز استفاده های متنوعی میشود. بیشترین کاربرد این لامپ ها در زمینه پرورش طیور می باشد که برای گرم نمودن انواع سالن و حتی قفس پرنده زینتی می توان از آن بهره برد.

یکی دیگر از کاربردهای لامپ مادون قرمز استفاده از آن برای فیزیوتراپی و درمان مفاصل می باشد. زیرا نور مادون قرمز باعث افزایش گردش جریان خون و کاهش درد و تسکین عضلات بدن می شود.

یکی دیگر از کاربردهای لامپ مادون قرمز در گرمایش میزها در فضای باز میباشد. در مکان های تفریحی که از مشتریان در فضای باز پذیرایی میشود، میتوان برای گرمایش میزها از لامپ مادون قرمز استفاده نمود. اما در استفاده از این لامپ باید بسیار احتیاط نمود، زیرا امواج مادون قرمز برای چشم انسان ضرر دارد و حتی می تواند باعث کوری شود.

مهمترین مزایت استفاده از مادر مصنوعی برقی در سالن پرورش

لامپ مادر مصنوعی برای انواع پرنده اهلی همچون مرغ، بلدرچین، بوقلمون و غیره و حتی پرنده های خانگی و زینتی در قفس قابل استفاده است. این وسیله در مقایسه با دیگر سیستم های گرمایشی مزیت های بیشتر و منحصر به فردی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

توزیع یکنواخت گرما: مادر مصنوعی برق گرما را به صورت یکنواخت در سالن پخش میکند. در حقیقت تمامی نقاطی که نور مادون قرمز به آنها تابیده میشود به یک اندازه گرم خواهند شد. بنابراین با استفاده از مادر مصنوعی برقی می توان از ازدحام جوجه ها در نقاط گرم جلوگیری نمود.

ایجاد گرمای پاک و به دور از آلودگی:حرارتی که از امواج فروسرخ به جوجه ها منتقل میشود فاقد هر گونه آلودگی و یا دود و آلاینده های خطرناک می باشد. با توجه به اینکه جوجه ها معمولا تا سن ۲۱ روزگی نیاز به گرمایش پاک دارند، استفاده از لامپ مادون قرمز گزینه ای بسیار مطلوب برای گرمایش سالن خواهد بود.

کمک به سلامت جوجه ها: میکروب ها و عوامل بیماری زا در اثر تابش نور مادون قرمز از بین می روند. لذا نور مادون قرمز در سالن مرغداری به سلامت جوجه ها بسیار کمک خواهد کرد. با میکروب کشی سطح بدن جوجه ها و بستر جایگاه، میزان تلفات به حداقل خواهند رسید.

عدم مصرف اکسیژن سالن: مادر مصنوعی برقی برای ایجاد گرما نیازی به مصرف اکسیژن ندارد. بنابراین این دستگاه غلظت اکسیژن سالن را کاهش نمی دهد و باعث ایجاد مشکلات تنفسی و یا خفه شدن جوجه ها نخواهد شد.

اشتها آور و کمک به خوراک جوجه ها: جوجه ها به صورت اکتسابی خوردن و نوشیدن را یاد میگیرند. لامپ مادون قرمز با تابش بر پشت جوجه ها باعث افزایش جریان جون در بدن آنها و افزایش سرعت سوخت و ساز می شود. در نتیجه جوجه ها اشتهای بیشتری برای غذا خوردن پیدا میکنند و بدین ترتیب می توان ضریب تبدیل را افزایش داد.

جلوگیری از هم نوع خواری در بین طیور: نور مادون قرمز به رنگ قرمز می باشد. در نتیجه این نور جوجه ها و یا مرغ های بالغ قادر به تشخیص خون و زخم ها نمی باشند. لازم به ذکر است که پدیده هم نوع خواری زمانی در بین گله رواج پیدا میکند که مرغی زخمی شده باشد و سایر مرغ ها به نوک زدن قسمت زخمی آن روی آورده باشند. اما با محدود کردن دید مرغ ها می توان از این عادت آنها جلوگیری نمود.

عدم ایجاد گرد و غبار در داخل سالن: در مادر مصنوعی برقی، گرما به شکل تابشی منتقل میشود. با توجه به اینکه انتقال حرارت توسط لامپ مادون قرمز نیازی به فن و … ندارد، هیچ نوع گرد و غبار و یا چرخش هوا ایجاد نمیشود.

استفاده و نگه داری آسان: نصب مادر مصنوعی برقی بسیار ساده و راحت می باشد. همچنین نگه داری و ضد عفونی این دستگاه ساده تر از دیگر هیترهای گرمایشی است. عمر مفید یک لامپ مادون قرمز با کیفیت بیش از ۵۰۰۰ ساعت خواهد بود.

کاربرد لامپ مادر مصنوعی

جمع بندی

در امر پرورش مرغ و دیگر پرنده های اهلی، روزها و هفته های اولیه مهمترین دوره از پرورش به شمار می آیند. معمولا بیشتر تلفات نیز در این دوره رخ میدهد. به کمک مادر مصنوعی برقی می توان شرایط بسیار بهتری برای رشد جوجه ها فراهم نمود. همچنین این دستگاه برای پرورش مرغان بالغ نیز بسیار مفید است. در زمان نصب و استفاده از لامپ مادون قرمز باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید. زیرا پرتوهای مادون قرمز برای چشم انسان و همچنین چشم حیوانات و پرندگان مضر می باشد و نباید مستقیما به چشم تابیده شود. لذا در زمان نصب مادر مصنوعی برقی زاویه تابشی مناسب و فاصله استاندارد آن با پشت جوجه ها باید رعایت شود.

به هنگام خرید لامپ مادر مصنوعی نیز باید به کیفیت آن دقت نمود. این نوع لامپ ها قیمت بالایی دارند و نوع بی کیفیت آن در کوتاه مدت دچار خرابی و سوختگی میشود. صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق برای رفع این نیاز کاربران علاوه بر عرضه انواع لامپ مادون قرمز ساخت داخل، یکی از با کیفیت ترین برندهای خارجی یعنی لامپ مادون قرمز آلبرتینی را به صورت انحصاری به فروش می رساند. مادر مصنوعی آلبرتینی از مواد اولیه بسیار مرغوب ساخته شده و کیفیت تضمین شده ای دارد. همچنین عمر مفید این لامپ بیشتر از نمونه های مشابه موجود در بازار می باشد. برای مشاوره بیشتر می توانید با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*