logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

مزایا و معایب جت هیترها

مزایای استفاده از هیتر جت

هیتر ها چه مزایا و معایبی دارند ؟

مزایا و معایب جت هیترها

برای تأمین گرمایش بسیاری از سالن های صنعتی از قبیل سالن مرغداری و پرورش طیور، کارگاه ها، سوله ها، دامداری ها و … از انواع هیترها استفاده می شود که جت هیتر یکی از پرکاربردترین آنها می باشد. جت هیترها در انواع مختلفی ساخته میشوند و منبع سوخت حرارتی آنها می تواند از نوع گازی، گازوئیلی و یا دوگانه سوز باشد. با توجه به استفاده وسیع از این بخاری های صنعتی در این مقاله از وب سایت دکتر قشلاق بر آن شدیم تا به مزایا و معایب کلی جت هیترها بپردازیم.

آشنایی با انواع جت هیترها و کاربرد آنها

ساختار جت هیترها به نحوی است که گرما به صورت مستقیم از آن خارج میشود. در حقیقت این بخاری های موشکی شکل، شامل یک فن و کوره و محفظه احتراق می باشند. فن جت هیتر با مکش هوای سرد و پرتاب حرارت ایجاد شده، گرمای جت هیتر را در سطح وسیعی از سالن پخش میکند.

جت هیترها در دو مدل کلی بدون دودکش و یا دودکش دار ساخته میشوند. در نوع دودکش دار، گازهای مضر آزاد شده در حین احتراق و آلاینده های خطرناک همچون مونواکسید کربن توسط دودکش دستگاه به بیرون منتقل میشوند. اما در نوع بدون دودکش به همراه گرما، گازهای آزاد شده نیز در داخل سالن پخش میشوند. از این رو جت هیترهای بدون دودکش فقط در سالن های صنعتی نیمه باز و سالن هایی که تهویه مطبوع دارند، قابل استفاده می باشند.

دستگاه جوجه کشی 5000 تایی (تک کابین)

جت هیتر برقی و جت هیتر گاز مایع

لازم به ذکر است که علاوه بر جت هیترهای گازی و گازوئیلی، نوع برقی آن نیز طراحی میشود که بدون دودکش می باشد. اما جت هیترهای برقی هیچ نوع آلودگی و یا گاز سمی ایجاد نمی کنند و در انواع سالن ها قابل استفاده می باشند.

هیتر و جت هیتر مرغداری

جت هیترهای گازی نیز در دو مدل مختلف گاز شهری و گاز مایع تولید میشوند. جت هیتر گاز مایع در ظرفیت های پایین طراحی شده و بیشتر برای گرمایش موضعی کاربرد دارند. این نوع جت هیترها قابل حمل بوده و از آن می توان برای گرمایش موقت در طراحی سقف کشسان و … استفاده نمود.

مهمترین مزیت های جت هیتر

این نوع سیستم های گرمایشی مزایای بسیار مهمی دارند و از این رو در صنایع و مشاغل مختلف به خصوص در مرغداری ها و دامداری ها و سالن های گلخانه ای به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. از مهمترین مزایای جت هیتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با توجه به اینکه جت هیترها با انواع سوخت گازی و یا گازوئیلی کار میکنند و این نوع سوخت ها قیمت ارزان تری دارند، هزینه سوخت مصرفی این نوع سیستم های گرمایشی پایین تر میباشد.
  2. جت هیترها به دلیل انتقال حرارت به شکل مستقیم، به سرعت دمای سالن را گرم نگه می دارند. از این رو در صورت افت ناگهانی دما مخصوصا در طول شب های سرد، به راحتی می توان در مدت زمان کوتاه، گرمایش مورد نیاز سالن را تأمین نمود.
  3. هیترهای موشکی به دو روش نصب بر روی پایه و یا نصب سقفی قابل استفاده می باشند. این نوع بخاری ها بدون اشغال فضای اضافی و یا اختصاص اتاقک جداگانه در انواع سالن مرغداری و سالن صنعتی قابل بهره وری می باشند.
  4. قابلیت نصب ترموستات برای تنظیم اتوماتیک دما نیز در جت هیترها وجود دارد. بنابراین با مجهز نمودن جت هیتر به ترموستات، می توان به صورت اتوماتیک هوای سالن را در یک دمای مشخص گرم نگه داشت.
  5. تعمیر و نگه داری از جت هیترها آسان بوده و معمولا نیازی به صرف هزینه های مکرر و اضافی ندارند. عمر مفید این نوع دستگاه ها بالغ بر ۱۵ سال می باشد.
  6. جت هیترها یک منبع حرارتی مطمئن و قابل اطمینان بوده و معمولا در ساخت آنها چندین لایه امنیتی برای جلوگیری از آتش سوزی و یا انفجار در نظر گرفته میشود. همچنین در این نوع بخاری ها برای افت ناگهانی فشار سوخت و یا قطعی برق و قطعی ناگهانی سوخت نیز پیش بینی های لازم در نظر گرفته میشوند.
  7. راندمان حرارتی جت هیترها به خصوص نوع بدون دودکش آن بسیار بالا می باشد که تقریبا هیچ نوع پرت و اتلاف حرارتی ندارد.
  8. مجهز بودن جت هیتر به فن باعث می شود تا جریانی از هوای گرم در داخل سالن به راه بیافتد و گرما به صورت یکنواخت در تمام سالن پخش شود.
  9. جت هیترها قدرت گرمایشی بسیار بالایی دارند و حتی در مناطق بسیار سرد نیز می توان از آنها استفاده نمود. همچنین از جت هیترها بعنوان سیستم کمکی در کنار برخی دیگر از هیترها استفاده میشود.
  10. هزینه راه اندازی و نصب جت هیتر در سالن ها نسبت به بسیاری از روش ها ارزان تر و به صرفه تر می باشد.

مزایا و معایب جت هیتر دودکش دار و بدون دودکش

همان طور که گفته شده جت هیترها در دو مدل کلی دودکش دار و بدون دودکش طراحی میشوند. علاوه بر موارد فوق، مهمترین مزیت جت هیترهای دودکش دار، گرمایش پاک در آنها است که فاقد هر نوع دود و یا آلاینده می باشد. از این رو در سالن های گلخانه به راحتی می توان از جت هیتر دودکش دار استفاده نمود. اما در جت هیترهای دودکش دار بخشی از انرژی گرمایی از طریق دودکش اتلاف میشود. از این رو بازدهی حرارتی جت هیتر دودکش دار معمولا ۶۵ الی ۷۰ درصد می باشد.

جت هیترهای بدون دودکش نیز بازدهی بسیار بالایی در تولید حرارت دارند. از آنجایی که هیچ نوع اتلاف حرارتی در این نوع از انواع هیتر وجود ندارد، تمام گرمای ایجاد شده به داخل سالن منتقل میشود. اما علاوه بر گرما، آلاینده های مضر نیز در سالن پخش میشوند. همچنین این نوع جت هیترها مقداری از اکسیژن داخل سالن را برای اشتعال سوخت مصرف می کنند. بنابراین محل مورد استفاده جت هیتر بدون دودکش باید دارای سیستم تهویه باشد و به اندازه کافی هوای داخل سالن تازه شود. همچنین به دلیل نیروی پرتابی فن در جت هیترها، احتمال افزایش ذرات معلق در هوا زیاد می باشد.

جت هیتر برقی چه مزایا و معایبی دارد؟

در سالن هایی که دسترسی به سوخت گازی و یا گازوئیلی در آن میسر نمی باشد، جت هیتر برقی بسیار کاربردی خواهد بود. این نوع بخاری ها نیز بدون دودکش بوده و گرمای بسیار تمیز و مطبوعی ایجاد میکنند. بنابراین در بیشتر سالن ها می توان از آن بهره برد. تنها نقطه ضعف جت هیتر برقی، هزینه بالای برق مصرفی در آنها می باشد. از این رو بهتر است که از برق ۳ فاز و صنعتی برای راه اندازی این نوع جت هیترها استفاده شود.

نقاط ضعف و قوت جت هیتر گاز مایع

بیشترین مصرف جت هیتر گاز مایع در صنعت سقف کشسان و سقف کاذب و مکان هایی می باشد که به گرمای موقت نیاز دارند. چرا که این نوع جت هیترها به سادگی جابجا میشوند و برای تأمین سوخت مصرفی آنها می توان از کپسول های گاز مایع بهره برد. در استفاده از جت هیتر گاز مایع باید بیشتر احتیاط نمود و تمامی اتصالات آن باید به درستی بررسی شوند.

نکات تکمیلی

استفاده از اثر گرمایشی جت هیترها در سالن های صنعتی مزایای زیادی به همراه دارد. البته در این مقاله به توضیح معایب مدل های مختلف این نوع بخاری ها نیز پرداختیم. هم اینک جت هیترهای بدون دودکش به صورت گسترده در سالن های مرغداری استفاده میشوند. چرا که در سالن های مرغداری به دلیل تولید گاز آمونیاک و تأمین اکسیژن مصرفی طیور در بیشتر اوقات از فن های بزرگ برای تهویه هوای داخل سالن استفاده میشود. لذا گازهای مضر حاصل از عملکرد جت هیتر توسط سیستم تهویه به بیرون تخلیه خواهند شد.

جت هیترهای دودکش دار نیز در سالن های گلخانه ای بیشتر کاربرد دارند و استفاده از آنها در سالن های مرغداری توجیه اقتصادی ندارد.

هیترها در انواع گازسوز، گازوئیلی، دوگانه سوز و برقی طراحی و تولید میشوند. در نوع دوگانه سوز آن می توان یک منبع ثانویه انرژی برای دستگاه در نظر گرفت و در شرایط اضطراری از آن بهره برد. همچنین در نوع گازوئیلی آن می توان با اختصاص باک و مخزن ذخیره سوخت، بدون دغدغه برای مدت زمان طولانی از هیتر استفاده نمود.

در استفاده از جت هیترها همانند دیگر سیستم های گرمایشی باید توجه ویژه ای به آنها داشت. چرا اگر این نوع هیترها از تنظیم خارج شوند و یا محفظه احتراق آنها معیوب باشد، احتمال وقوع خطراتی همچون آتش سوزی و یا انفجار در آنها افزایش پیدا میکند.

بدین منظور صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق در ساخت جت هیترها با بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت و رعایت استانداردهای مهم و طراحی دقیق مجموعه سوخت رسانی و احتراق سعی نموده محصولی ایمن برای گرمایش صنایع مختلف تولید کند. هم اکنون بیش از ۲۷ سال است که این شرکت در راستای تأمین نیاز صنایع مختلف اقدام به طراحی و تولید انواع تجهیزات دام و طیور، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، لوازم گلخانه و … می نماید.

محصولات این گروه صنعتی با ۱۲ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش به بازار عرضه میگردند. در صورت نیاز به مشاوره برای خرید سیستم گرمایش و انواع هیتر و جت هیتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*