logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

معرفی انواع رطوبت ساز چاپخانه

کاربرد رطوبت ساز در چاپخانه

رطوبت ساز چاپخانه

در چاپخانه ها و انبار نگه داری کاغذ، یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای حفظ کیفیت کاغذ و عدم خراب شدن دستگاه های چاپ، رطوبت می باشد. از این رو در چاپخانه ها از دستگاه رطوبت ساز و ابزار رطوبت سنج برای تنظیم و کنترل رطوبت محیط استفاده میشود. کاهش و یا افزایش بیش از حد رطوبت در چاپخانه ها، مشکلات زیادی به بار می آورد. از طرفی در چاپخانه ها و صحافی ها از هر نوع رطوبت سازی نمی توان استفاده نمود و باید دستگاه مورد استفاده متناسب با محیط و شرایط کاری چاپخانه باشد. در این مقاله از وب سایت دکتر قشلاق به اهمیت رطوبت در چاپخانه ها و معرفی بهترین رطوبت ساز برای چاپخانه پرداخته ایم.

رطوبت مناسب برای چاپخانه ها

در چاپ کتاب و یا روزنامه باید رطوبت نسبی و دمای هوا در یک محدوده خاصی باشند و به صورت منظم، کنترل و تنظیم شوند. رطوبت نسبی که با درصد بیان می شود، همان نسبت بخار آب موجود در هوا در یک درجه حرارت معین میباشد. توجه به رطوبت نسبی محیط اتاق چاپخانه بسیار مهم است. زیرا رطوبت موجود در هوا تأثیر مستقیمی بر روی کاغذ، کیفیت چاپ و همچنین سلامت چاپگرها دارد. لازم به ذکر است که کاغذ از الیاف چوبی بسیار ریز به دست می آید و می تواند به سرعت آب از دست بدهید و یا برعکس آب به خود جذب کند.

هنگامی که رطوبت موجود در بافت کاغذ با رطوبت نسبی هوا در تعادل باشد، کاغذ نیز با جو اطراف خود در تعادل خواهد بود. در این حالت کاغذ حالت ظاهری و خواص فیزیکی خود را حفظ میکند و هیچ نوع رطوبتی از دست نمی دهد و یا جذب نمی کند.

به طور معمول ۴ الی ۶ درصد از وزن کاغذ از آب تشکیل شده است و به صورت طبیعی کاغذ دارای مقداری رطوبت می باشد.

دستگاه جوجه کشی 40 تایی

رطوبت نسبی ایده آل برای ثبات شکل و خواص کاغذ به هنگام چاپ، ۴۵ الی ۵۰ درصد می باشد. با این وجود رطوبت نسبی ۴۰ الی ۴۵ درصد به همراه دمای ۲۱ الی ۲۹ درجه سانتی گراد برای اتاق چاپخانه مناسب خواهد بود. در چاپخانه هایی که در این شرایط دمایی حفظ میشوند، سرعت چاپ افزایش پیدا میکند و کیفیت چاپ نهایی نیز بهتر میشود. در صورتیکه رطوبت نسبی هوا با رطوبت کاغذ در تعادل باشد، مشکلات مربوط به ضایعات کاغذ و توقف دستگاه های چاپ نیز کاهش پیدا میکند.

عوارض رطوبت کم در چاپخانه ها

رطوبت نسبی بهینه در چاپخانه به کیفیت کلی چاپ و عملکرد چاپگرها بسیار کمک می کند. اما کاهش و یا افزایش بیش از اندازه رطوبت در چاپخانه باعث مشکلات زیادی می شود. در نتیجه رطوبت نامناسب محیط چاپخانه، دستگاه های چاپ آسیب دیده، ضایعات کاغذ افزایش پیدا میکند؛ کیفیت چاپ نوشته بر روی کاغذ بسیار پایین می آید و به طور کلی سرعت عمل چاپ نیز کند میشود.

مشکلات ناشی از کمبود رطوبت در چاپخانه

کمبود رطوبت در چاپخانه ها می تواند به دلیل تغییرات آب و هوا در فصل های مختلف صورت بگیرد. همچنین افزایش دما و داغ شدن چاپگرها نیز می تواند باعث خشکی هوای چاپخانه شود. افزون بر این در زمان انبار کاغذها، بسته بندی کاغذها باید به صورت اصولی انجام گیرد. اگر بسته های کاغذی بیش از اندازه بر روی یک دیگر قرار گیرند، در اثر فشار زیادی، بسته های پایینی مقداری از رطوبت خود را از دست می دهند که در نتیجه آن شکل و ابعاد کاغذ تغییر پیدا میکند.

مشکلات ناشی از کمبود رطوبت در چاپخانه

مهمترین مشکلات ناشی از کمبود رطوبت در چاپخانه ها شامل موارد زیر می باشد:

تغییر ابعاد کاغذ

زمانیکه رطوبت نسبی محیط اطراف کاغذ کم باشد، ورق کاغذ شروع به از دست دادن رطوبت میکند. زیرا ساختار کاغذ شامل الیاف سلولوزی می باشد و رفتاری مشابه رفتار چوب از خود نشان می دهد. در نتیجه این امر ساختار کاغذ نیز تغییر پیدا نموده و لبه های آن جمع میشوند. در این حالت علاوه بر کوچکتر شدن ابعاد کاغذ، لبه های کاغذ حالت موجی به خود میگیرد. این حالت موجی و چین خوردگی لبه های کاغذ باعث میشود تا ورقه های کاغذی به درستی از سیلندر ماشین های چاپ عبور نکند و باعث توقف عملیات چاپ شود.

افزایش الکتریسیته ساکن

در رطوبت های پایین تر از ۳۵ درصد، اصطکاک ایستایی بین ورق های کاغذ افزایش پیدا میکند و باعث ایجاد الکتریسته ساکن میشود. بنابراین ورق های کاغذ به یک دیگر چسبیده و به هنگام عبور آنها از ماشین های چاپ و یا حرکت بر روی تسمه های الکتریکی، مشکل به وجود می آید.

کاهش مقاومت کاغذ

از دست دادن و یا جذب رطوبت باعث کاهش مقاومت کاغذ میشود و در نتیجه آن کاغذ انعطاف و لطافت خود را از دست می دهد. همچنین در این شرایط الیاف کاغذ بسیار شکننده شده و کاغذ به راحتی پاره میشود. از آنجایی که در چاپخانه ها و صحافی ها کاغذ بیشتر در حالت رول به رول حرکت می کند، به صورت طبیعی احتمال پارگی کاغذ نیز وجود دارد. حال اگر کاغد مقاومت اولیه خود را از دست داده باشد، مطمئنا به سرعت در طی چرخه چاپ پاره شده و یا باعث از کار افتادن ماشین های چاپ میشود.

کاهش کیفیت چاپ

رطوبت کنترل شده نقش اساسی در رنگ پذیری کاغذ دارد و باعث میشود مرکب به سرعت و با کیفیت بهتر جذب کاغذ شود. حتی اگر کیفیت کاغذ پایین باشد، در محیط هایی با رطوبت مناسب، جوهر به خوبی بر روی کاغذ می نشیند. در چاپ رنگی، افست و سیلک اسکرین، جذب صحیح مرکب بسیار مهم می باشد.

تأثیر رطوبت بالا در چاپخانه

زمانیکه رطوبت محیط نگه داری و یا چاپ کاغذ افزایش پیدا کند، لبه های کاغذ شروع به جذب رطوبت محیط می کنند. مشکل افزایش رطوبت بیشتر در فصل تابستان به وجود می آید. در نتیجه افزایش رطوبت کاغذ، طول لبه ها افزایش پیدا میکند. این تغییر شکل باعث نرمی لبه ها و پاره شدن راحت کاغذ خواهد شد. همچنین بعد از اینکه کاغذ مجددا در محیطی با رطوبت کمتر قرار گیرد، لبه های کاغذ مواج خواهند شد که برای چاپ مناسب نیست.

رطوبت ساز چاپخانه

در چاپخانه ها بیشتر از رطوبت سازهای التراسونیک بهره گرفته میشود. این نوع رطوبت سازها با امواج مافوق صوتی مه سرد ایجاد نموده به بدین ترتیب رطوبت محیط را افزایش می دهند. رطوبت سازهای التراسونیک قدرت بسیار بالایی در افزایش رطوبت محیط های سربسته دارند. این نوع مه سازها در ظرفیت های مختلفی تولید میشوند.

البته لازم به ذکر است که از مه پاش های نازلی و سیستم فوگر نیز می توان برای تأمین رطوبت چاپخانه استفاده نمود. در این نوع مه پاش ها نیز آب به صورت پودر از نازل ها با فشار بالا خارج میشود. ذرات پودری آب تمایل زیادی به جذب گرمای محیط دارند. این ذرات پودری با جذب گرما، تبخیر شده و در نتیجه رطوبت نسبی هوا را افزایش می دهند.

رطوبت ساز چاپخانه

به طور کلی در محیط های چاپخانه بهتر است که از سیستم رطوبت ساز سرد و یا همان رطوبت ساز التراسونیک استفاده شود. زیرا رطوبت گرم به دلیل وزن سبک معمولا در قسمت های بالایی سقف جمع میشود. همچنین رطوبت سرد بهتر توسط هواکش ها تخلیه میشود و به تجهیزات و ساختمان چاپخانه آسیبی وارد نمیکند.

نکته پایانی

میزان رطوبت در چاپ جوهر افشان، لیزری و افست و … یکی از فاکتورهای تعیین کننده کیفیت چاپ میباشد. علاوه بر این اگر میزان رطوبت نسبی محیط چاپخانه در حالت مطلوب نباشد، به چاپگرها نیز آسیب وارد میشود. بنابراین استفاده از یک سیستم تأمین رطوبت (رطوبت سرد) به همراه ابزارهای دقیق همچون سنسورهای رطوبت سنج و دماسنج در محیط چاپخانه الزامی است.

صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق با بیش از ۲۷ سال سابقه تولید انواع تجهیزات صنعتی، یکی از تولیدکنندگان اصلی تجهیزات رطوبت ساز و مه پاش از جمله دستگاه های التراسونیک، سیستم مه پاش فوگر و رطوبت ساز دیسکی می باشد. انواع سیستم های دیجیتالی تنظیم رطوبت و دما نیز توسط صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق طراحی و تولید میشوند. رطوبت سازهای التراسونیک ساخت صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق دارای چندین مدل با ظرفیت های مختلف بوده که از آنها می توان در چاپخانه ها استفاده نمود.

رطوبت ساز چاپخانه ساخت صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق علاوه بر اینکه از بدنه ضد زنگ و قطعات بسیار با کیفیت خارجی ساخته شده است، دارای ۱۲ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش نیز می باشد. برای مشاوره بیشتر می توانید با کارشناسان بخش فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*