logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی مقدار مصرف لبنیات به صورت روزانه

مقدار مصرف لبنیات-دکتر قشلاق

شیر و فرآورده های لبنی سرشار از پروتئین و مواد معدنی حیوانی به ویژه کلسیم و ویتامین ها هستند که ارزش غذایی بالایی برای انسان دارند. بنابراین ، در بسیاری از مناطق ، محصولات لبنی قسمت مهمی از رژیم غذایی انسان است. در رابطه با مقدار مصرف لبنیات در ادامه این مقاله مطالب مفیدی گردآوری شده که می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار شما قرار دهد.

در هرم غذایی، مصرف شیر و لبنیات برای تامین کلسیم و فسفر در بدن بسیار مهم است. لبنیات به شیر و ماست ختم نمی شود و انواع لبنیات را می توان از طریق تجهیزات لبنیاتی در مدت زمانی کوتاه و با کیفیت بالا تهیه کرد. غذاهای متعلق به شیر و فرآورده های لبنیاتی شامل مواد مختلفی مانند شیر ، ماست ، پنیر ، کره ، دوغ ، کشک و بستنی است.

بررسی میزان یک واحد از گروه شیر و لبنیات

  •       یک لیوان پر از شیر
  •       یا ماست به مقدار یک لیوان، البته با چربی پایین تر از 5.2 درصد
  •       یا 45 الی 60 گرم پنیر 
  •       یا کشیک به مقدار 25 درصد حجم یک لیوان
  •       یا دوغ به میزان دو لیوان کامل

مقدار مصرف لبنیات یک موضوع بسیار مهم است. خوردن محصولات لبنی می تواند روزانه مقدار زیادی کلسیم ، فسفر و پروتئین برای ما به همراه داشته باشد و حجم قابل توجه از نیازهای بدن فرد برای حفظ سلامتی را تامین نماید. افراد می توانند هر روز 2 تا 3 واحد از لبنیات فوق الذکر را از محصولات مختلف لبنی مصرف کنند ، این بستگی به طعم و مزه و غذایی که دارند به دست می آورند.

البته می توانید چندین لبنیات را نیز برای به دست آوردن تغذیه روزانه ترکیب کنید. به نمونه های زیر دقت کنید:

اینورتر 500 وات
  1. چنانچه شما هر روز یک لیوان شیر ، یک لیوان ماست و 50 گرم پنیر بخورید ، در اصل شما 3 واحد شیر و لبنیات دریافت نموده اید.
  2. یا برای نمونه چنانچه روزانه دو فنجان شیر و 50 گرم پنیر مصرف می کنید ، باز هم در واقع 3 واحد از این نوع غذا به دست آورده اید.

میزان مصرف شیر-دکتر قشلاق

برخی نکات مهم در مورد مصرف محصولات لبنی

اما نحوه استفاده از شیر و لبنیات در برنامه غذایی:

توصه می شود که از شیر پاستوریزه با محتوای چربی کمتر از 5.2٪ بهره گیری کنید. اگر شیر محلی مصرف می کنید ، لطفا آن را به مدت 10 دقیقه روی شعله بجوشانید ، و در ادامه قبل از مصرف حتماً آن را هم بزنید.

تحت هیچ شرایطی با خوردن پنیر 2 تا 3 واحد شیر و لبنیات را جبران نکنید. زیرا با استناد بر تحقیقات صورت گرفته مصرف زیاد پنیر باعث ضعف بدن و کاهش عملکرد مغز می شود. این مهم را مد نظر بگیرید که بیش از 50 گرم پنیر در روز مصرف نکنید. محصولات لبنی مورد نیاز دیگر را می توانند با مصرف شیر یا ماست ، خامه ، کشک و سایر محصولات لبنی را تامین نمایید.

کشک به عنوان یک ماده مغذی محبوب و خوش طعم دارای کلسیم بیشتر از اکثر محصولات لبنی است. به همین دلی یک چهارم کشک برابر با یک لیوان شیر برآورد شده است. چنانچه کشک مصرف می کنید ، حتماً کشک تمیز و بدون کپک را مورد استفاده قرار دهید. زیرا کشک خشک و کپک زده و طعم ناخوشایندی خواهد داشت.

اگر معمولاً به محصولات لبنی حساسیت دارید یا اصلاً دوست ندارید آن را بخورید ، می توانید از بستنی در گروه لبنیات به عنوان جایگزین و تامین کننده نیاز های بدن استفاده کنید.

لبنیات منبع خوبی از کلسیم ، فسفر ، ویتامین D و پروتئین است ، به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف روزانه لبنیات را توصیه می کنند. همانطور که همه ما به این مهم آگاه هستیم که، بدون کلسیم ، بدن انسان بیشتر در معرض پوکی استخوان و سایر مشکلات مشابه خواهد بود.

بررسی مصرف شیر برای کودکان

با توجه به بررسی ها و تحقیقات انجام شده مصرف روزانه فرآورده های لبنیاتی بر اساس گروه سنی دارای تفاوت های بارزی است. همانطور که در بالا ذکر شد ، بزرگسالان باید روزانه 2 تا 3 واحد لبنیات دریافت کنند. اما برای کودکان ، بحث حرفه ای تر است. توصیه می شود کودکان زیر دو سال از شیر مادر استفاده کنند.

کودکان بالای دو سال نیز می توانند روزانه 2 لیوان شیر کم چرب بنوشند. شیر برای کودکان بالای دو سال به رشد بدن و تقویت استخوان ها کمک می کند. کودکان 4 تا 8 ساله همچنین می توانند 2.5 لیوان شیر در روز بنوشند. بهتر است کودکان در وعده صبحانه شیر مصرف کنند تا تغذیه آن بتواند نیازهای بدن را در طول روز برطرف کند.

دانستن اینکه جذب و هضم شیر در بدن حدود 3 ساعت طول می کشد که بسیار خوب است. بنابراین ، می توانید قبل از خواب شیر بخورید و در هنگام خواب آن را جذب کنید تا نیاز بدن به پروتئین را تامین کند.

مقدار مصرف شیر برای کودکان-دکتر قشلاق

مقدار مصرف لبنیات برای زنان باردار

مقدار مصرف لبنیات علاوه بر کودکان و بزرگسالان موضوع مهم دیگری را تحت پوشش قرار می دهد. زنان باردار با توجه به داده های حاصل از تحقیقات افراد متخصص به کلسیم بیشتری نیاز دارند و حداقل 4 واحد شیر و لبنیات باید به در هر 24 ساعت مصرف نمایند. این تقاضا را می توان با مصرف 4 فنجان شیر در روز در بهترین حالت تامین نمود. شیوه دیگر برای این کار بدین شکل است که زن ها می توانند به جای 4 فنجان شیر ، 2 فنجان شیر و 1 کاسه ماست میل کنند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*