logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

هزينه و تجهيزات لازم براي راه اندازي مغازه ماست بندي

هزينه و تجهيزات لازم براي راه اندازي مغازه ماست بندي

هزينه و تجهيزات لازم براي راه اندازي مغازه ماست بندي

راه اندازی کارگاه لبنیاتی و مغازه ماست بندی را می توان به عنوان یکی از پردرآمدترین فعالیت ها در صنعت لبنیات در نظر گرفت. در واقع انواع فراورده های لبنی مانند شیر، پنیر، کره، ماست و … به صورت روزانه توسط مردم نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا مصرف می شود و همین امر باعث شده تا تولید و عرضه این فراورده ها بتواند به یک منبع درآمد پرسود تبدیل شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله با صفر تا صد نحوه تاسیس مغازه ماست بندی آشنا شده و اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

گام اول برای راه اندازی کارگاه ماست بندی

دقت کنید که برای فعالیت در این زمینه تنها در صورتی می توان موفق شد که علاقه و اشتیاق کافی را داشته باشید. مهم تر از همه اگر قبلاً سابقه فعالیت در فروشگاه لبنیاتی را داشته باشید شاید طرز کار برای شما آشکارتر و راحت تر باشد.

مورد دیگری که باید به آن توجه نمایید اجاره یا رهن یک مکان مناسب برای شروع کار است چنان چه در محله مورد نظر شما یک رقیب قدرتمند حضور داشته باشد برای شما که هنوز تازه می خواهید کار را شروع کنید می توان مشکل ساز و چالش های زیادی را در رابطه با فروش و سوددهی به وجود بیاورد.

البته در صورت وجود فروشگاه دیگر قبل از هر کاری باید آن را به دقت مورد بررس قرار دهید تا بدین شکل از نقاط ضعف و قوت آن اطلاعات لازم را به دست بیاورید و از این راه کیفیت کار خود را افزایش دهید.

دستگاه جوجه کشی درنا 1

درآمد و سود حاصل از تاسیس مغازه ماست بندی

بدیهی است که فعالیت در هر زمینه ای چالش ها و مشکلات ویژه خود را دارد از این رو در مواجهه با اولین چالش نباید دلسرد شوید. برای شروع کار باید ابتدا شرایط و کشش منطقه و محله ای که می خواهید در آن به تاسیس مغازه ماست بندی اقدام کنید را بررسی نمایید. البته به صورت کلی فرآورده های لبنیاتی به دلیل طعم عالی و مزیت هایی که دارد به صورت روزانه توسط مردم مصرف می شود از این رو در صورت ایجاد کیفیت کافی در محصولات خود بی شک نرخ فروش قابل توجهی را به خود اختصاص خواهید داد.

دلیل محبوبیت و فروش بالای محصولات لبنی محلی در مقایسه با محصولات لبنی صنعتی چیست؟

شاید باور نکنید ولی محصولات لبنیاتی محلی نرخ فروش بسیار بالا تری در مقایسه با محصولات صنعتی و شرکتی دارند. چرا این سری از محصولات بدون افزودن مواد نگهدارنده و مصر مانند روغن پالم تهیه می شوند.

در واقع شرکت های تولید کننده فراورده های لبنی برای پایین آوردن هزینه های جاری و همچنین کسب سود بالا از برخی مواد نگهدارنده بهره گیری می کنند و این در حالیست که در کارگاه های لبنیاتی و مغازه های ماست بندی هیچ ماده مصر یا غیر طبیعی به محصولات لبنیاتی افزوده نمی شود.

همچنین محصولات لبنیاتی محلی طعم بسیار خوبی داشته و بسیار با ارزش تر از محصولات شرکتی است. در کنار موارد ذکر شده شاید اصلی ترین فاکتور که باعث شده تا فروش محصولات لبنی محلی بالاتر باشد قیمت بسیار ارزان در کنار کیفیت بالا است.

نحوه راه اندازی مغازه ماست بندی 

نحوه راه اندازی مغازه ماست بندی 

افرادی که می خواهند دست به راه اندازی مغازه ماست بندی بزنند باید در نظر داشته باشند که انجام برخی کارها و خرید برخی دستگاه ها و تجهیزات امری حیاتی می باشد. در ادامه به صورت قدم به قدم تمامی موارد لازم برای شما عزیزان توضیح داده شده است؛ با ما همراه باشید.

1- مکان مناسب برای شروع کار

برای شروع کار باید در وهله اول یک مکان که دارای شرایط ایده آل و متناسب با این فعالیت را دارد را اجاره یا رهن کنید. اندازه این مکان باید در حدود 40 تا 60 متر باشد و مهم تر از همه وجود مواردی مانند برق، گاز، آب و لوله کشی فاضلاب در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید به تک تک آنها دقت کنید.

علاوه بر این کف و دیوار مغازه باید به طور کامل با کاشی پوشیده شده باشد تا بتوانید استاندارد های بهداشتی لازم را در نظر بگیرد. در این حالت به راحتی مجوز را از وازت بهداشت کسب خواهید کرد تا بدین شکل استارت کار خود را بزنید.

توجه کنید که محصولات لبنی از حساسیت بالایی برخوردار است، از این رو اگر مغازه شما به اندازه کافی تمیز نباشد بی شک در جذب مشتری نیز به مشکل بر خواهید خورد.

2- یخچال برای نگهداری محصولات لبنیاتی 

همانگونه که در بخش قبلی توضیح داده شد شیر، ماست، دوغ و تمامی محصولات لبنیاتی از حساسیت بسیار بالایی برخورداراند به طور که در شرایط نامناسب به راحتی فاسد می شوند و در این حالت شما متحمل زیان بسیار سنگینی خواهید شد. یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود نگهداری این محصولات در دمای مناسب است. علاوه بر این شما با قرار دادن محصولات خود در داخل یخچال به نوعی آن ها را در مقابل دید مشتری ها قرار می دهید و تبلیغ می کنید. 

می توانید با توجه به سرمایه ای که در اختیار دارید یخچال های مناسب دست دوم یا نو خریداری کنید. البته در صورت خرید یخچال نو توصیه می شود حتماً در رابطه با کارخانه تولید کننده تحقیق کنید تا از کیفیت قطعات این محصولات آن و مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش اطلاعات لازم را به دست بیاورید. 

4- دستگاه پخت شیر 

در مغازه ماست بندی از انواع تجهیزات لبنیاتی و دستگاه های مختلف بکار می برند تا محصولات مورد نیاز را تولید و در شرایط مطلوب نگهداری کنند. دستگاه پخت شیر یکی از همین تجهیزات است که برای پختن شیر محلی استفاده می شود. در واقع شیر علاوه بر مصرف روزانه مردم به عنوان مواد اولیه برای تولید دیگر فراورده های صنعتی مانند کره، پنیر، خامه، دوغ و سرشیر در نظر گرفته می شود. از آنجایی که عمر شیر خام بسیار کوتاه بوده و همچنین با توجه به آسیب پذیری بالایی که در برابر آلودگی دارد، باید فرد آن را با استفاده از دستگاه پخت شیر بپزد تا بدین شکل به مدت 48 الی 72 ساعت قابل استفاده باشد.

5- کره گیر برقی

کره گیر برقی یکی دیگر از دستگاه هایی است که در تولید محصولات لبنی از آن استفاده می شود. این دستگاه در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید شده و شما می توانید با توجه به نیز خود گزینه مناسب را خریداری کنید. این دستگاه با سیستم گریز از مرکز می تواند در مدت زمان کم تر از یک ساعت حجم قابل توجهی از ماست پرچرب را به دو محصول کره و دوغ طبیعی تبدیل کند. البته شما لازم نیست همین ابتدا چند تا دستگاه کره گیر خریداری کنید و کافیست که تنها با یک دستگاه یان فرایند را به انجام برسانید و بعد از برداشت سود و با بالا رفتن درخواست ها یک یا حتی چند دستگاه دیگر خریداری کنید.

6- خامه گیر 

خامه گیر دستگاهی است که برای چربی گیری از شیر  و تولید خامه مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه خامه گیر با توجه به سیستم کارکرد و قطعاتی که در ان بکار گیری شده است می تواند با توجه به تنظیمات اعلام شده از سوی کاربر خامه را کم چرب یا پر چرب تولید کند.

البته به هنگام خرید دستگاه خامه گیر باید به مواردی مانند شرکت تولید کننده، جنس بدنه، جنس مخزن، نوع موتور، گارانتی و خدمات پس از فروش توجه شود.

6- شیر سردکن

دستگاه شیرسردکن نمونه ای دیگر از ده ها تجهیزات لبنیاتی می باشد که از آن برای خنک کردن و خنک نگه داشتن شیر بکارگیری می کنند. در واقع بعد از پخته شدن شدن شیر از این دستگاه جهت خنک سازی آن استفاده می کنند تا بدین شکل دمای محیط باعث خرابی آن نشود. حضور دستگاه شیر سرد کن در مغازه ماست بندی با توجه به حجم بالایی شیر امری ضروری است.

7- گرمخانه 

معمولاً در کارگاه لبنیاتی و مغازه ماست بندی از گرمخانه برای تولید ماست با کیفیت استفاده می کنند. در واقع گرمخانه با توجه به ویژگی هایی که دارد می تواند دما و شرایط لازم برای تولید ماست را به وجود بیاورد.

8- بیدون و ظرف 

همانطور که گفته شد شیر به عنوان مواد اولیه برای تولید بسیاری از محصولات لبنی در نظر گرفته می شود. در لبنیاتی ها معمولاً برای انتقال شیر به هر مکانی از بیدون استفاده می کنند چرا که این ظرف های مختص محصولات لبنی طراحی شده و تمامی استاندارد ها در تولید آن در نظر گرفته شده است. بیدون ها در دو نوع آلومینیومی و استیل تولید می شوند که با توجه به ویژگی های ساختاری که دارند هیچ گونه طعم، رنگ یا بوی غیر استاندارد در شیر ایجاد نمی کند.

9- ظروف پلاستیکی

همانگونه که میدانید در لبنیاتی ها هر آنچه خرید می کنید داخل ظروف پلاستیکی تمیزی قرار داده شده و به شما تحویل می دهند؛ از این رو به عنوان فردی که قصد راه اندازی مغازه ماست بندی را دارید باید هر چند وقت یک بار از فروشگاه ها اقدام به خرید ظروف پلاستیکی کنید.

اقدامات مهم در قبل از شروع مغازه ماست بندی

قبل از شروع کار باید چه اقداماتی در نظر گرفته شود؟

قبل از فعالیت خود در زمینه تولید فراورده های لبنی را آغاز کنید، می بایست نخست بعضی از مجوز ها را از بخش های مربوط به کسب کنید. در قسمت پایین به تمامی مجوز ها و مدارکی که لازم خواهید داشت اشاره شده است :

  • کارت سلامت
  • کپی مدارک شناسنامه و کارت ملی 
  • کارت معافیت یا کارت پایان خدمت 
  • سند یا اجاره نامه
  • گواهی دوره ماست بندی
  • مجوز تاسیس کارگاه لبنیاتی 

کلام آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم که با گردآوری اطلاعات لازم، حدالامکان موارد لازم برای راه اندازی مغازه ماست بندی را در اختیار شما قرار دهیم. بی شک آگاه هستید که به دلیل شرایط بازار، قیمت ها به طور دائم در نوسان هستند ولی با این حالت برخ فعالیت ها به توجه به نیاز روزانه مردم در هر حالتی سوددهی خود را دارند. از این رو شما نیز بدون شک با راه اندازی کارگاه لبنیاتی و با در نظر گرفتن تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد، خواهید توانست یک منبع درآمد پرسود ایجاد کنید.    

دیدگاه‌ها (0)

*
*