logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کارکرد هیتر تمام اتوماتیک گلخانه

نحوه کارکرد هیتر تمام اتوماتیک گلخانه

نحوه کارکرد هیتر تمام اتوماتیک گلخانه

هیتر گلخانه ای در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید می شود. این سری از دستگاه ها به صورت آتش دورن طراحی و شده و به همین دلیل به هنگام تولید حرارت و گرما به هیچ عنوان گاز حاصل از احتراق به محیط گلخانه پخش نمی شود.

جالب است بدانید که هیتر های گلخانه ای در داشتن تنوع در اندازه و ظرفیت دارای دو مدل دستی و اتوماتیک هستند. ما در این مقاله نحوه کارکرد هیتر اتوماتیک گلخانه را مورد بررسی قرار می دهیم؛ با ما همراه باشید.

بررسی نحوه کارکرد هیتر اتوماتیک گلخانه

هیتر یا بخاری گلخانه ای از جمله تجهیزات گرمایشی است که بهره گیری از آن در محیط هایی مانند گلخانه و سالن های پرورش گل، گیاه، میوه و … امری ضروری می باشد. باید توجه داشت گلخانه محیط حساسی است و حضور گاز های مضر و سیار آلودگی ها می تواند راندمان تولید محصول را تا حد زیادی کاهش دهد، به همین دلیل در این مکان ها باید از هیتر گلخانه به دلیل آتش درون بودن استفاده شود.

البته همین هیتر ها در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید می شوند که تقریباً تمامی افراد به دلیل کاربری آسان ترجیح می دهند از مدل های اتوماتیک بهره گیری کنند.

دستگاه جوجه کشی 5000 تایی (تک کابین)

فرایند کارکرد هیتر گلخانه

ابتدا که هیتر را راه اندازی می کنید مشعل به مدت 1 الی 2 دقیقه هوای داخل کوره را خالی می کند تا بدین ترتیب اکسیژن لازم برای اشتعال تامین شود. بعد از استاندارد سازی هوای داخل کوره، آتش از طریق مشعل به داخل کوره دمیده می شود.

بعد از کوره پاس اول قرار دارد و طراحی هیتر به شکلی است که آتش تنها به داخل کوره محدود شود و نهایتاً با پاس اول تماس پیدا می کند. به همین تماماً کوره به همراه پاس اول از جنس استیل در نظر گرفته می شود که دچار خوردگی نشود.

در ادامه گرما و حرارت حاصل از آتش به همراه گاز های آلاینده احتراق از لوله های فولادی عبور کرده و به پاس دوم و نهایتاً به پاس سوم و اگزوز می رسد. در این حالت تمامی گاز های به وجود آمده از احتراق از طریق همین اگزوز به بیرون منتقل می شود.

این فرایند ادامه چند دقیقه ادامه پیدا می کند تا این که کوره، پاس ها و لوله های فولادی داغ شوند.

سنسور قرار داده شده کنار فن های بزرگ هیتر با گرم شدن قطعات داخلی باعث بکار افتادن فن ها می شود. آنگاه فن ها با نهایت قدرت هوا را از محیط گلخانه مکش کرده و به داخل پرتاب می کند. هوا در داخل با قطعات داغ برخورد کرده و فوراً گرم می شود، که نهایتاً از قسمت خروجی هیتر مجدداً به محیط انتقال پیدا می کند.

فرایند کارکرد هیتر گلخانه

البته این توضیح را می توان نحوه کارکرد هیتر اتوماتیک گلخانه به طور کلی در نظر گرفت، چرا که در این بین باید برخی فاکتورها در نظر گرفته شود.

  • شما می توانید از طریق تابلو برق هیتر تنظیمات لازم را اعمال کنید تا بدین شکل هیتر بعد از این که دمای محیط را به حد تعریف شده رساند، خاموش شود. در واقع یک ترموستات محیطی به همراه هیتر در اختیار کاربر قرار می گیرد که به بدنه دستگاه وصل است. این ترموستات با توجه به دمایی که شما تعیین کرده اید به صورت لحظه به لحظه دمای محیط را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز دستور خاموش باش به هیتر صادر می کند.
  • بعد از خاموش شدن هیتر، دمای محیط به تدریج کاهش پیدا می کند. زمانی که دما به حداقل استاندارد تعریف شده توسط کاربر رسید، هیتر مجدداً شروع به کار می کند تا گرمای لازم را تولید نماید.

در نظر گرفتن این سیستم در کارکرد هیتر باعث شده تا محصولات گلخانه ای که به عنوان سرمایه کاربر در نظر گرفته می شوند تحت تاثیر دمای پایین و یا بالا از بین نرود. همچنین کارکرد دوره ای هیتر باعث می شود که در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی شود.

هیتر اتوماتیک گلخانه متشکل از قطعاتی می باشد ؟

حال که اطلاعات لازم درباره کارکرد هیتر گلخانه ای را به دست آورده اید، بهتر است با قطعات و اجزای این دستگاه ها نیز آشنا شوید.

بدنه

بدنه هیتر گلخانه ای اولین لایه در برابر عوامل محیطی می باشد، به طوری که در تعیین کیفیت دستگاه نقش بسزایی دارد. بدنه هیتر گلخانه از جنس ورق های مخصوص گالوانیزه با پوشش رنگ استاتیک می باشد که به هیچ عنوان در تماس با آب یا در شرایط مرطوب گلخانه دچار زنگ زدگی نمی شود. علاوه بر این بهره گیری از رنگ استاتیک باعث شده تا در بدنه در طولانی مدت خوردگی یا سایش رخ ندهد.

کوره

کوره همانند یک مخزن است که آتش حاصل از مشعل با داخل آن دمیده می شود. چنانچه در این نوع دستگاه کوره فولاد قرار بگیرد در کوتاه مدت تحت تاثیر آتش دچار خوردگی می شود. این در حالیست که در هیتر اتوماتیک گلخانه از کوره تمام استیل بهره گیری شده است. استیل با توجه به ویژگی های ساختاری که دارد در برابر آتش به هیچ عنوان دچار واکنش نمی شود.

فن های مکش هوا

فن به عنوان یکی از مهم ترین قطعات در هیتر میباشد که با کارکرد خود هوا را از محیط گرفته و به داخل دستگاه، جایی که قطعات داغ هستند پرتاب می کند. اهمیت این موضوع باعث شده تا در هیتر گلخانه ای از فن های قدرتمند دمنده بهره گیری شود که در کارکرد های طولانی مدت با هیچ اختلالی مواجه نگردد.

تابلو برق

هیتر تمام اتوماتیک گلخانه ای دارای تابلو برق شامل قطعات مهمی چون ترمینال RTP، ترموستات، فیوز و … می باشد که هر یک در نحوه کارکرد، امنیت دستگاه و قابلیت تنظیم گرمای تولیدی نقش بسزایی دارند.

کالکتور ها

در هیتر گلخانه ای 3 عدد کالکتور یا همان پاس قرار داده شده که تحت تاثیر حرارت حاصل از آتش داخل کوره به تدریج گرم می شوند. اولین پاس به دلیل نزدیک بودن با کوره از جنس استیل در نظر گرفته شده تا در تماس با آتش دچار خوردگی نشود. پاس های دوم و سوم از جنس فولاد ضخیم می باشند که تنها حرارت از آنها عبور می کند.

لوله های فولادی

لوله های فولادی به عنوان پل ارتباطی بین پاس های اول، دوم و سوم قرار داده شده اند. این لوله های از جنس فولاد ضخیم بوده و تنها حرارت را از یک پاس به دیگری انتقال می دهند.

اگزوز

اگزوز از جمله مهم ترین قطعاتی است که تنها در هیتر گلخانه ای تعبیه می شود. به همراه آتش دمیده شده داخل کوره همواره مقداری گازهای سمی و آلاینده به وجود می آید. این گازها به همراه حرارت در پاس ها و لوله های فولادی حرکت کرده و در نهایت از قسمت اگزوز به محیط بیرون گلخانه انتقال پیدا می کند.

مشعل

برای رفاه حال کاربر در این دستگاه امکان استفاده از مشعل گازوئیلی، گازسور و همچنین دوگانه قرار داده شده است. در واقع کاربر می تواند با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار دارد به هنگام خرید هیتر گلخانه ای نوع مشعل را تعیین کند.

بررسی لایه های امنیتی

هیتر دستگاهی است که با آتش و حرارت بالا سر و کار دارد، از این رو تامین امنیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پیرو همین امر در هیتر اتوماتیک گلخانه ای از 4 لایه امنیتی بهره گیری شده که در ادامه مورد بررسی قرار داده می شود.

  • فیوز کم آمپر: اولین لایه امنیتی در این دستگاه در نظر گرفته می شود. این فیوز به شکلی طراحی شده که در صورت وارد شدن ولتاز غیر استاندارد به دستگاه باعث قطع ارتباط و خاموشی هیتر شود.
  • ترمینال RTP : به عنوان دومین لایه امینی وظیفه دارد که همانند یک ترمینال برق را از خود عبور دهد. در صورتی که ولتاژ ورودی بالاتر یا پایین تر از حد استاندارد باشد، RTP از عبور برق جلوگیری کرده و هیتر را خاموش می کند.
  • سوپاپ اطمینان : مهم ترین لایه در این دستگاه به شمار می رود. چنان چه گاز یا حرارت در داخل هیتر بالا برود این سوپاپ تحت فشار گاز به سمت بیرون کشیده شده و بدین ترتیب محتویات اضافی داخل کوره خالی می شود
  • ترموستات کوره : آخرین لایه امنیتی این دستگاه ترموستات کوره می باشد. در صورتی که دما در داخل کوره از حد استاندارد تعریف شده تخطی کند، این ترموستات دستور خاموش باش به هیتر صادر می کند.

نتیجه گیری :

دستگاه هیتر اتوماتیک گلخانه ای با توجه به شرایط گلخانه اعم از حساسیت محصولا و رطوبت بالای محیط طراحی و تولید شده است. تمامی استاندارد ها در این دستگاه برای تامین گرمای محیط در نظر گرفته است و شما می توانید با خیال راحت از آن بهره گیری کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*