logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

طرز کار دستگاه چرخ شیر

کار با دستگاه خامه گیر - دکتر قشلاق

کار با دستگاه خامه گیر : امروزه سود بالای تولید انواع فراورده های لبنیاتی باعث شده تا افراد زیادی وارد این عرصه شوند. بدیهی است که برای تولید انواع فرآورده های لبنیاتی می بایست فرد از دستگاه ها و تجهیزات لبنیاتی مختلف مانند خامه گیر، کره گیر، دوغ سرد کن، شیر سردکن و … بهره گیری کند. دستگاه های نامبرده توسط شرکتهای معروف و با الگوبرداری از نمونه های مطرح خارجی طراحی و تولید شدند که می‌توانند فرآیند تولید محصول مورد نظر را در کمتر از یک ساعت به انجام برساند. در این بین یکی از پرکاربرد ترین تجهیزاتی که می‌توان به آن اشاره کرد دستگاه خامه گیر می باشد که از آن برای چربی گیری از شیر و تولید خامه پرچرب یا کم چرب استفاده می کنند.

کار با دستگاه خامه گیر چندان سخت و چالش برانگیز نمی باشد ولی با این حال بیشتر کاربران و افرادی که این محصول را خریداری کرده اند در رابطه با نحوه کارکرد این دستگاه سوالات پرسش هایی را مطرح می‌کنند و همین امر باعث شده تا آنها در ادامه این مقاله نحوه کار با خامه گیر را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید.

آموزش کار با دستگاه خامه گیر - دکتر قشلاق

آموزش کار با دستگاه خامه گیر

همانگونه که میدانید شیر و تمامی فرآورده های لبنیاتی با توجه به ساختاری که دارند در برابر میکروب و تمامی آلودگی ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به راحتی فاسد می‌شوند. همین هم باعث شده تا شرکت های سازنده و همچنین افراد صاحب تجربه توصیه نمایند که دستگاه را قبل از استفاده به خوبی مورد شستشو قرار دهید. برای این کار تنها کافی است که مخزن را با آب پر کنید و درب مخزن را ببندید سپس پس دو شاخه دستگاه را به برق متصل کرده و در انتظار بحرانی که دستگاه به مدت ۵ دقیقه کار کند و بعد از گذشت این مدت شما می توانید به راحتی دستگاه را خاموش کرده و آب داخل آن را دور بریزید.

دستگاه جوجه کشی ۶۷۲ تایی

شایان ذکر است که دستگاه خامه با الگوبرداری از نمونه های خارجی و با رعایت تمامی استانداردهای طراحی و تولید شده است که می تواند فرایند چربی گیری از شیر و همچنین تولید خامه را با راندمان بالا به صورت کاملا اتوماتیک انجام برساند. 

برای کار با دستگاه خامه گیر می‌بایست در نظر داشته باشید که در قسمت داخلی این دستگاه تعدادی کاسه یا ظرف در نظر گرفته شده که به وسیله یک پیچ به هم وصل می شوند. چنانچه شما کاسه ها را به وسیله پیچ به صورت فشرده بر روی دستگاه نصب کنید فرایند چربی گیری شدت می یابد و به این شکل خامه ای به دست آمده چرب تر خواهد بود و البته در حالت برعکس چنانچه پیچ را کمی شل تر نصب کنید، محصول نهایی شما یعنی در واقع همان خامه چربی کمتری خواهد داشت.

بعد از اینکه شیر پرچرب را به داخل مخزن دستگاه ریختید، باید درب مخزن را ببندید و نهایتاً دستگاه را به برق متصل کنید. در این حالت شیر به تدریج از درون کاسه ها عبور کرده و در اخر از طریق خروجی ها قابل برداشت می باشد. دقت کنید که یکی از خروجی ها بزرگ بوده و از ان شیر خارج می شود و خروجی دیگر کوچک بوده که از آن خامه به دست می آید.

توجه داشته باشید که باید بعد از اتمام خامه گیری، قسمت هایی مانند مخزن و کاسه ها را مورد ست و قرار داده و همچنین بخش های داخلی دستگاه را که شیر از آنجا عبور کرده را نیز بشویید تا امکان ایجاد و رشد میکروب به صفر برسد.

مونتاژ دستگاه خامه گیر - دکتر قشلاق

نحوه مونتاژ و دمونتاژ قطعات خامه گیر

شایان ذکر است که مونتاژ و دمونتاژ کردن دستگاه خامه گیر همانند کار با دستگاه خامه گیر ساده و آسان می باشد و شما برای این کار به تجربه و دانش خاص یا به نصاب نیاز نخواهید داشت. برای این کار تنها کافیست که مراحل زیر را به صورت قدم به قدم انجام دهید:

  • ابتدا دو عدد خروجی را بر روی بدنه دستگاه جایگذاری می کنیم. توجه داشته باشید که خروجی بزرگ برای شیر و خروجی کوچک برای خانه طراحی شده است. 
  • اکنون کاسه ها را در داخل دستگاه قرار داده و به وسیله پیچ آن را حفره موجود در قسمت کف متصل می نمایید تا بدین شکل کاسه ها به موتور وصل شوند؛ و بدین ترتیب با کارکرد دستگاه، موتور بتواند نیروی لازم را برای کاسه ها جهت چربی گیری تامین نماید. 

توجه داشته باشید که اگر پیچ را سفت کرده و کاسه ها را به هم فشرده کنید، خامه به دست آمده پر چرب تر شده و بر عکس اگر پیچ را شل تر ببندید، خامه با چربی پایین تر تولید خواهد شد.

  • اکنون پایه نگهدارنده را به بدنه دستگاه وصل کرده و سپس مخزن شیر را بر روی پایه قرار دهید. حال می توانید شیر را در داخل مخزن ریخته و با روشن کردن دستگاه و نهایتاً با باز کردن شیر مخزن فرایند خامه گیری را شروع کنید. 

البته به این نکته توجه کنید که در برخی از دستگاه ها پایه نگهدارنده تعبیه نشده و مخزن به صورت مستقیم بر روی دستگاه قرار می گیرد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*