logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

گلخانه هیدروپونیک چیست ؟

کشت هیدروپونیک گیاهان

انواع روش های کشت هیدروپونیک | اصول و ابزارهای مورد استفاده در گلخانه هیدروپونیک

هیدروپونیک که تحت عنوان آب کشت نیز شناخته می شود، یکی از شیوه های پیشرفته گلخانه ای به شمار می رود. در گلخانه هیدروپونیک محصولات بدون حضور خاک، سم با حداقل نیاز به آب و با بهره گیری از محلول مواد غذایی پرورش داده می شود. جالب است بدانید که در کشورمان تعداد محدودی از این گلخانه راه اندازی شده که زمینه لازم را برای اشتغال چند صد تا چند هزار نفر را ایجاد کرده است.

با راه اندازی گلخانه هیدروپونیک فرد می تواند بدون هیچ محدودیت و بدون در نظر گرفتن شهر یا آب و هوای اقلیم خود به کاشت و پرورش انواع محصولات کشاورزی بپردازد.

کشت هیدروپونیک گیاهان

هیدروپونیک Hydroponic 

این اصطلاح در واقع بیان گر یک روش مدرن در دنیای کشاورزی است که در آن برخلاف شیوه سنتی به جای بهره گیری از خاک و مواد مختلف، گیاه مورد نظر در یک ترکیب مایع از انواع مواد غذایی جایگذاری می شود تا بدین ترتیب بستر مناسبی برای رشد به شیوه هیدروپونیک تامین گردد.

دستگاه جوجه کشی ۵۰۴ تایی

در میان انواع روش های گلخانه ای، این شیوه به دلیل نداشتن محدودیت اقلیمی، آب و هوایی محبوبیت بالایی پیدا کرده است و اکنون در بیش از 30 استان گلخانه هیدروپونیک راه اندازی کرده اند که فرصت های شغلی زیاد کره است.

نگهداری و کشت گیاه به این روش به آب و هوا یا تغییر فصل بستگی ندارد و تنها با بهره گیری از فناوری نوین می توان در هر بازه از زمان و فصل کشت و پرورش انواع گل و گیاه را به پیش برد. البته باید توجه داشت که گلخانه هیدروپونیک دارای نقاط قوت و ضعف بوده که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

خوشبختانه در کشت هیدروپونیک کیفیت خاک و سمپاشی آن به عنوان یکی از دغدغه های اصلی پرورش دهنده نمی باشد. چرا که در این شیوه آب به همراه مواد غذایی به صورت چرخی حرکت می کند تا بدین ترتیب تمامی نیاز های گیاه برای رشد در ایده آل ترین حالت ممکن رفع شود. بهره گیری از این روش نوین به دلیل سیستم چرخشی و مصرف بسیار کم آب می تواند در شهر هایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، بسیار مقرون به صرفه و سود ده می باشد.

از حیاتی ترین مواردی که در احداث گلخانه هیدروپونیک باید در نظر داشت کیفیت لوله کشی برای تامین آب مورد نیاز گیاه است. چرا که راندمان محصول و صرفه جویی در مصرف آب به کیفیت لوله کشی گلخانه بستگی دارد.

هیدروپونیک دارای 6 نوع تکنیک می شود که عبارت اند از :

    • نوار غذایی
    • شیوه شناوری
    • حالت هواکشت
    • سیستم مویینگی
    • سیستم قطره ای
    • غوطه روی

باید به این نکته توجه داشت که در هر یک از این تکنیک ها بستری که برای نگهداری و کشت گیاه در نظر گرفته می شود خالی از مواد مغذی می باشد. از این رو مایع یا در واقع سیالی از مواد مغذی که از قبل ترکیب و آماده شده است برای تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا گلخانه هیدروپونیک

در این شیوه شما بدون نیاز به خاک و فعالیت های اضافی تنها مواد مغذی لازم را در به صورت مایع در اختیار گیاه قرار می دهید تا در کوتاه مدت با سرعت بالایی رشد کند. این در حالی است که در خاک این امکان وجود نداشته و سرعت رشد بسیار پایین تر می باشد.

یکی از مزیت های استثنایی کشت با این روش را می توان محدودیت کم آن در نظر گرفت. در واقع گیاه ها و گل هایی که در شهر شما رشد نمی کنند را می توان در این گلخانه ها به راحتی نگهداری کرد. در نواحی خشک که مردم با مشکل کمبود آب مواجه هستند و خاک از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست، راه اندازی این نوع گلخانه ها می تواند نقصان ها را جبران کرده و یک منبع درآمدزایی بزرگ باشد.

معایب گلخانه هیدروپونیک

تنها عیب یا نقطه ضعفی که می توان برای این شیوه از کاشت و پرورش گیاه در نظر گرفت هزینه نسبتاً بالای احداث گلخانه و لوله کشی داخلی است. باید تمامی سیستم های شما به صورت اتوماتیک عمل کنند و تهیه این سیستم ها می تواند هزینه بردار باشد.

انواع روش های کشت هیدروپونیک

بررسی روش های کشت هیدروپونیک

انواع روش های کشت وجود دارند که پرورش دهنده می تواند با توجه به سرمایه و امکانات خود از آنها بهره گیری نماید.

  • کشت آبی: در این شیوه، ریشه گل یا گیاه مورد نظرتان را باید در محلولی از مواد مغذی بگذارید. فضای بین ساقه و ریشه تحت عنوان طوقه شناخته می شود که مایع بیرون است و استفاده از پلاستیک بالا نگهداری می شود.
  • کشت در سنگریزه: در این روش قسمت پایانی گیاه داخل مواد جامد قرار می گیرد. قطر این جامدات از 3 میلی متر بزرگتر بوده و سنگ خارا هم در آنها قرار دارد.
  • کشت ماسه ای : ریشه گیاه باید در داخل ترکیباتی از مواد قرار داده شود که کوچک تر از 3 میلی متر هستند و پشم سنگ یکی از این موارد است.
  • کشت در هوا : برای کشت در هوا باید گیاه در اکوسیستمی قرار داده شود که به وسیله ذرات و قطرات آبی که دارای محتوای مواد مغذی هستند احاطه شده است.
  • کشت در ورمی کولیت : برای کشت گیاهان در این حالت باید ریشه آنها را با انواع کانی ها ترکیب کنید.

بین تمامی این مواردی که ذرک شده از کشت آبی برای نگهداری و پرورش انواع گل ها و گیاهان بهره گیری می شود. با استفاده از این روش می توان کشت به شیوه های ماسه ای و شنی را نیز پیاده سازی نمود. در این حالن گیاهان مورد نظر شما به شکل انفرادی بدون نیاز به خاک به صورت ردیفی داخل گلدان هایی قرار داده می گیرند. در ادامه مواد مایع یا همان سیال به همراه ترکیبات مغذی به داخل گلدان ها منتقل می شوند تا غذا محتوای با پیروی از خاصیت مویینگی به وسیله ریشه به گیاه جذب شود.

این در حالیست که در سیستم های فعال مانند هیدروپونیک مواد به یک جا منتقل نمی شود بلکه به صورت دائم در حال حرکت است تا ریشه و نهایتاً خود گیاه را تغذیه کند. در آخر مواد باقی مانده به داخل تانکر منتقل می شود.

البته باید در نظر داشت که کیفیت کار، میزان رشد گیاه یا گل و بازده آن به تجربه پرورش دهنده، تامین دما و رطوبت استاندارد، اندازه مکان مورد نظر، و در نهایت سرمایه در نظر گرفته شده بستگی دارد.

تکنیک نواری یا NFT

یکی از معروف ترین تکنیک هایی که در سیستم هیدروپونیک برای کشت و پرورش انواع گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد تکنیک نواری یا NFT است. در این روش ترکیب محلولی در یک مسیر با عمق کم حرکت می کند تا مواد لازم را در اختیار ریشه قرار دهد.

این نوع حرکت به کمک پمپ و به شکل چرخشی انجام می شود. در واقع در تکنیک نواری پمپ مواد مایع را به بالاترین قسمت انتقال می دهد تا مواد به وسیله قانون جاذبه به آرامی حرکت کند و گیاهان واقع در مسیر به تدریج از مواد جاری تغذیه کنند.

تامین نور کافی

گلخانه هیدروپونیک در مکان سرپوشیده راه اندازی می شود از این رو نیاز گیاهان به نور خورشید رفع نمی شود. در واقع هر نوع گل یا گاهی برای رشد به حداقل 7 ساعت نور خورشید نیاز مبرم دارد و عدم تامین ان پژمرده شدن و در نهایت از بین رفتن محصولات را در پی دارد. به همین دلیل باید در گلخانه از نور مصنوعی و لامپ های مخصوص بهره گیری شود.

توصیه می شود به همراه سیستم نوردهی از تایمر Timer نیز استفاده کنید تا در ساعت مشخصی روشنایی در محیط حاکم باشد.

اهمیت نور در کشت هیدروپونیک

شرایط محیط سیستم هیدروپونیک

در سیستم هیدروپونیک فاکتورهایی مانند رطوبت، دما، میزان کربن در اکسید و گردش هوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رطوبت

رطوبت به عنوان یکی از نیاز های حیاتی گیاه برای رشد می باشد. رطوبت نسبی ایده آل برای این فضا 40 الی 60 درصد است. چان چه رطوبت محیط به خصوص در بخش هایی که تهویه مناسب ندارد از این مقدار زیاد تر باشد کپک زدگی را به همراه دارد.

دما

دما استاندارد بین 68 تا 70 درجه فارنهایت می باشد. توجه نمایید که دمای بالا از رشد گیاه جلوگیری می کند؛ همچنین اگر دمای آب نیز بالا باشد باعث گندیدگی ریشه می شود.

هوا

برای رشد گیاهان باید این مکان پر از گاز کربن دی اکسید باشد؛ چرا که هر قدر میزان گاز Co2 بالاتر برود به همان میزان سرعت رشد گیاهان افزایش پیدا می کند. اما در نظر داشته باشید که تهویه نبودن هوای داخل گلخانه با بیرون مسلما یک اشتباه بزرگ بوده و بهتر است با استفاده از فن گلخانه همیشه طبق برنامه استاندارد هوای گلخانه تهویه شده و گیاهان رشد بهتری داشته باشند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*