logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

کدام دستگاه جوجه کشی برای بلدرچین مناسب تر می باشد ؟

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب بلدرچین

کدام دستگاه جوجه کشی برای بلدرچین مناسب تر می باشد ؟

پرورش بلدرچین نزدیک به دو دهه می باشد که وارد کشور عزیزمان ایران شده است و به دلیل ارزش غذایی بالایی که تخم و گوشت بلدرچین دارد ، تقاضا برای آنها روز بروز افزایش یافته ، در نتیجه افراد بسیاری در سدد پرورش این پرنده آمده اند .

بهترین دستگاه جوجه کشی بلدرچین

بلدرچین ها پرنده هایی با جسه ی کوچکی از راسته ی ماکیان سانان هستند . این پرندگان به صورت وحشی در طبیعت موجود می باشند و در بسیاری از کشورها از آنها در شکارگاه ها به صورت گسترده ای استفاده می شوند . به اعتقاد بسیاری از افراد بلدرچین های وحشی به دلیل جنب و جوش بالا و پرواز پیاپی ، گوشت لذیذتری نسبت به بلدرچین های پرورشی که در شرایط اسارت پرورش داده می شوند دارند .

بلدرچین ها دارای نژاد های مختلفی هستند که برخی از نژاد ها نیاز به دانش خاصی برای پرورش دارند . اما در کل با توجه به جسه ی کوچک این پرنده و نیاز به مکان کم برای نگهداری ، هزینه ی پایین جیره اولیه و در مقابل بازار بسیار خوب تخم و گوشت پرنده و همچنین خرید پر این پرنده ، سبب شده است که افراد بسیاری حتی در خانه نیز اقدام به نگهداری و پرورش بلدرچین کنند .

دستگاه جوجه کشی شتر مرغ ۱۶ تایی

پرورش بلدرچین بعد از فراهم کردن شرایط لازم به پرورش ، شامل محل نگهداری ، دانخوری ، ابخوری ، شرایط بهداشتی و … به دو روش قابل انجام می باشد .

  • خریداری بلدرچین ۱ روزه و پرورش آن
  • خریداری تخم نطفه دار و تبدیل آن به جوجه با دستگاه جوجه کشی

خریداری بلدرچین ۱ روزه :

در این روش فرد پرورش دهنده با خریداری جوجه های ۱ روزه بلدرچین از مراکز صنعتی و یا غیر صنعتی جوجه کشی این پرنده، اقدام به پرورش می کند .

در چنین شرایطی خرید پرنده از مراکز معتبر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . در هنگام خرید باید تمامی پرنده ها نسبت به بیماری ها مورد بررسی قرار گیرند چرا که یک پرنده بیمار می تواند تمامی پرنده های گله را به بیماری دچار کند .

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی :

روش دوم که بیشتر می خواهیم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم ، خرید تخم نطفه دار بلدرچین و جوجه کشی از آن می باشد . این روش نسبت به روش خرید جوجه ۱ روزه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می باشد.

جوجه ی یک روزه قیمتی ۲ تا ۳ برابری تخم نطفه دار دارد و کاربر می تواند به ازای خرید هر ۱ جوجه ی یک روزه ۳ تخم نطفه دار تهیه و با استفاده از دستگاهی استاندارد هر ۳ را نیز به جوجه تبدیل کند .

در صورتی که جوجه آوری دستگاه جوجه کشی خریداری شده بالا باشد می تواند به راحتی به هچ بالای ۹۰ درصد در بلدرچین برسد . البته در این بین تهیه ی تخم نطفه دار با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

در تهیه تخم نطفه دار این پرنده به موارد زیر توجه کنید :

  • از خرید اینترنتی تخم پرنده به جد پرهیز کنید .
  • تخم را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید .
  • در صورتی که قصد تهیه تخم به مقدار زیادی را دارید، به منظور جلوگیری از زیان ، حتما شخصا به محل پرورش پرنده ها مراجعه و شرایط نگهداری ، تغذیه ، بهداشت و همچنین نسبت مناسب بین نر و ماده را بررسی کنید .

پس از تهیه ی تخم نطفه دار ، در مورد انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب باید به یک سری موارد دقت کنید که عدم توجه به آنها می تواند سبب ضرر و زیان به خریدار شود .

تخم نطفه دار بلدرچین مناسب برای جوجه کشی

نکات مهم در انتخاب دستگاه جوجه کشی بلدرچین :

دستگاه جوجه کشی در وحله ی اول باید با توجه به نیاز کاربر انتخاب شود . این بدین معنا می باشد که کاربر پیش از اقدام به خرید دستگاه ، محل نگهداری را پیش بینی کند . در صورتی که محل نگهداری کوچک باشد ، خرید دستگاهی با ظرفیت بالا می تواند کاربر را با مشکلات فراوانی مواجه کند .

از سویی دیگر داشتن بازار فروش جوجه نیز بسیار مهم می باشد . در صورتی که کاربر قصد پرورش بلدرچین برای فروش به عنوان بلدرچین گوشتی را داشته باشد ، بایستی بلدرچین هارا در محل آماده شده به مدت ۴۵ تا ۵۰ روز نگه دارد تا بلدرچین ها بالغ شده و آماده ی کشتار شوند . در این حالت وزن بلدرچین می تواند تا ۲۲۰ گرم نیز برسد .

نگهداری می تواند در بستر و در مکانی بسته باشد و همچنین امکان نگهداری در قفس نیز وجود دارد . بسیاری از پرورش دهندگان نگهداری در قفس را ترجیه می دهند چرا که می توانند در این شرایط ، تعداد بیشتری پرنده در یک متر مربع نگهداری کنند.

اما نگهداری در قفس نیز نیازمند انجام تمهیداتی همچون تهیه ی فن های قدرتمند ، همچون فن سیرکوله و یا فن مرغداری می باشد تا هوای تازه همواره در اختیار بلدرچین قرار گیرد .

توصیه می شود در چنین شرایطی از قفس بلدرچین پیش ساخته استفاده شود ، چرا که در چنین نمونه هایی علاوه بر بالا بودن استحکام قفس، آبخوری های اتوماتیک ، دانخوری و همچنین ظروف جمع آوری تخم نیز وجود دارند.

پس از تحلیل چگونگی نگهداری و حداکثر تعدادی که کاربر می تواند از پرنده ها نگهداری کند، انتخاب دستگاه بسیار آسانتر خواهد بود .

دستگاه های جوجه کشی متنوعی در بازار وجود دارند که دارای توانایی جوجه کشی از بلدرچین می باشند ، اما عدم توجه به ویژگی های دستگاه می تواند علاوه بر نابودی دستگاه ، زیان خرید یک دستگاه بی استفاده را نیز متحمل خریدار کند.

فاکتور های مهم در خرید دستگاه جوجه کشی به شرح زیر می باشند :

  • برند دستگاه
  • ظرفیت دستگاه
  • جنس بدنه
  • سنسور دما و رطوبت
  • شانه های مناسب برای بلدرچین
برند دستگاه جوجه کشی :

به نوعی می توان مهمترین عامل در انتخاب دستگاه جوجه کشی را برند آن نامید . برند دستگاه شناسنامه ی عملکرددی تولید کننده در سال های فعالیت خود می باشد . خوش نامی ، داشتن تعامل با مشتریان ، خدمات پس از فروش مناسب و کیفیتی ایده آل تماما از برند دستگاه منشعب می شوند. دستگاه های دارای برندهایی ناشناس به نوعی فاقد هویتی عمومی می باشند و برای بدست آوردن این هویت ، سال های بسیاری باید تلاش کنند .

پس در انتخاب دستگاه جوجه کشی توجه ویژه ای به برند آن داشته باشید و سعی در انتخاب برندی خوشنام و شناخته شده کنید . عدم توجه به چنین مهمی می تواند در آینده شما را با مشکلات فراوانی بخصوص در خدمات پس از فروش و خرید قطعات دستگاه مواجه سازد .

ظرفیت دستگاه :

همانطور که اشاره شد قبل از انتخاب دستگاه جوجه کشی باید توان پرورشی محل نگهداری تحلیل شود و شخص با شناختی کامل از محل نگهداری پرنده ها اقدام به انتخاب دستگاه مدنظر خود نماید .

دستگاه های جوجه کشی به طور کلی به دو بخش دستگاه های خانگی و دستگاه های صنعتی تقسیم می شوند .

دستگاه جوجه کشی خانگی به دستگاه هایی اطلاق می شوند که توانایی جوجه کشی در مقدار محدودی را دارا می باشند . این دستگاه ها اندازه ی کوچکتری نسبت به دستگاه های صنعتی دارند و از سویی دیگر بیشتر به صورتی تمام اتوماتیک تولید میشوند تا کاربران آماتور نیز بدون نیاز به آشنایی با دستگاه جوجه کشی به راحتی توانایی کار با این دستگاه ها را داشته باشند .

ظرفیت دستگاه جوجه کشی

این دستگاه غالبا ظریف بوده و دقت بسیار بالایی را دارا می باشند . به دلیل محیط کوچکتر دستگاه ، میتوان دستگاهی با دقت بالا تولید کرد که اهمیت این دقت بخصوص در امکان جوجه کشی از پرندگان زینتی و گران قیمت که تعداد تخم در جوجه کشی از انها بسیار اندک است نمایان می شود .

سری بعدی دستگاه های جوجه کشی صنعتی می باشد که توسط پرورش دهندگانی با توانایی تهیه جوجه نطفه دار بالا تهیه می شوند. این دستگاه ها دارای برد جوجه کشی -که به نوعی وظیفه کنترل و اجرای تمامی دستورات مرتبط با دستگاه را دارد – راک ، شانه ، موتور ، سنسور ، سیستم رطوبت سنج و … می باشند .

با توجه به اینکه بیشتر پرورش دهندگان بلدرچین اقدام به پرورش بلدرچین در تعدادی نسبتا بالا می کنند، دستگاه های صنعتی می توانند از بهترین انتخاب ها در این زمینه باشند .

جنس بدنه :

جنس بدنه ی دستگاه جوجه کشی در نمونه های خانگی و صنعتی متفاوت می باشد .

  • جنس بدنه دستگاه جوجه کشی خانگی :

جنس بدنه ی دستگاه های جوجه کشی خانگی موجود در بازار از دو جنس ABS و پلاستیک بازیافتی می باشد . جنس ABS نسبت به پلاستیک بازیافتی از کیفیت بمراتب بیشتری برخوردار می باشد .

بسیاری از شرکت های معتبر در تولید دستگاه های جوجه کشی در جهان همچون شرکت آرکام از کره جنوبی از ABS در تولید دستگاه های خانگی خود استفاده می کنند. این بدنه علاوه بر استهکام بالا، عایق بسیار مناسب هوا و دما می باشد و می توانند امکان کنترلی بیشتری را در اختیار برد دستگاه قرار دهد .

  • جنس بدنه دستگاه جوجه کشی صنعتی:

جنس بدنه ی دستگاه های صنعتی نیز چندین نوع مختلف می باشد که بیشتر بدنه ی PVC و بدنه ی فلزی در بین آنها متداول است .

بدنه ی فلزی انتخابی سنتی و در اصل اشتباه می باشد. مهمترین نقطه ی ضعف دستگاه هایی با بدنه ی فلزی طول عمر پایین آنهاست. در گذشته به دلیل عدم آشنایی با سایر ابزارهایی که میتوان با انهای بدنه ی دستگاه تولید کرد ، استفاده از فلز به صورت معمول متداول بود .

رطوبت یکی از مهمترین موارد در مراحل مختلف ستر و هچر در جوجه کشی می باشد و با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی به صورت مرتبط با رطوبت سروکار دارند، ریسک زنگ زدگی در آنها بسیار بالا می رود . از این یکی از مهمترین نقاط ظعف این نوع دستگاه ها زنگ زدگی سریع بدنه و در نتیجه از کار افتادگی دستگاه می باشد که دستگاه را به نوعی به ابزاری با عمر کمتر از یک سال تبدیل می کند .

بدین جهت و با توجه به استفاده ی بسیاری از کارخانجات برتر تولید کننده ی دستگاه های جوجه کشی در جهان همچون آرکام ، برینسا و … از دستگاهی با بدنه ی PVC ، استفاده از این بدنه به عنوان یک استاندارد در تولید دستگاه های جوجه کشی صنعتی مورد پذیرش قرار گرفته است .

PVC علاوه بر طول عمر بسیار بالا نسبت به فلز ، وزن بسیاری سبکتری دارد ، عایق بندی آن بسیار بهتر صورت میگیرد و عاملی مهم در افزایش درصد جوجه آوری دستگاه خواهد بود.

بدنه دستگاه جوجه کشی بلدرچین

سنسور :

از دیگر مواردی که در درصد جوجه آوری یک دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است ، تشخیص صحیح میزان دما و رطوبت در داخل دستگاه می باشد. دما و رطوبت در کنار چرخش مناسب ، از مهمترین عوامل در جوجه اوری می باشند که عدم توجه به آنها همراه با شکست حتمی در جوجه کشی خواهد بود .

دوره جوجه کشی از بلدرچین به طور متوسط ۱۷ روز می باشد که از این مقدار ۱۴ روز ستر و ۳ روز هچر می باشد . میزان دما و رطوبت در این مدت متفاوت می باشد . در دوره ی ستر دما ۳۷٫۷ درجه و رطوبت ۶۰ درصد در نظر گرفته می شود . در این دوره سنسور دستگاه جوجه کشی باید توانایی اندازه گیری دقیق دما و رطوبت را  داشته باشد تا با ارائه ی این ارقام به کنترلر ، کنترلر اقدام به تنظیم دما و رطوبت با به کارگیری سیستم رطوبتی و همچنین سیستم های گرمایشی ، سرمایشی و تهویه کند .

همچنین در روز ۱۴ تا ۱۷ که ۳ روز پایانی هچر بلدرچین است، دما به ۳۷٫۲ کاهش و رطوبت به ۷۵ درصد افزایش پیدا میکند تا جوجه به راحتی توانایی خروج از تخم را داشته باشد .

از این رو اهمیت استفاده از سنسورهای دقیق در دستگاه های جوجه کشی مشخص میشود . سنسورهای مختلفی در بازار موجود می باشد که فقط سنسور SHT ساخت کشور سوئیس توانایی اندازه گیری همزمان دما و رطوبت را دارا می باشد که بدون شک انتخابی معقول برای استفاده در دستگاه های جوجه کشی می باشد . در دستگاه هایی که فقط از سنسورهای دمایی همچون LM35 و NTC استفاده میشود ، کاربر باید به صورت دستی اقدام به اندازه گیری رطوبت کرده و عملیات رطوبت رسانی را به صورت دستی انجام دهد که همین امر موجبات ایجاد خطا و در نتیجه کاهش قابل توجه میزان جوجه کشی می شود .

شانه دستگاه جوجه کشی :

از دیگر موارد بسیار مهم در خرید دستگاه جوجه کشی دقت در انتخاب شانه جوجه کشی می باشد . شانه ها وسیله ای هایی هستند که تخم های نطفه دار بر روی آنها قرار گرفته و با قرار دادن آنها روی راک ، عملیات جوجه کشی آغاز میشود. عملیات چرخش تخم ها که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد نیز ، وابسته به طراحی شانه و راک دستگاه می باشد .

شانه ها به دو صورت شانه های مخصوص تکی و شانه های همه کاره تقسیم می شوند . شانه های تکی که از نمونه های انها می توان به انواع شانه های شاخدار و شانه های سنتی اشاره کرد . در این نوع شانه ها امکان جوجه کشی از یک نوع پرنده در نظر گرفته می شود . در نتیجه شانه با توجه به متوسط سایز تخم ان پرنده تولید می شود .

از مهمترین ضعف های این نوع شانه ها می توان به تک کاربره بودن آنها اشاره کرد . در نتیجه کاربر برای جوجه کشی از هر پرنده ای نیاز مند خرید شانه ی مخصوص به ان پرنده می باشد که سبب افزایش میزان هزینه کرد می شود .

از سویی دیگر در صورتی که اندازه ی تخم پرنده کمی بزرگتر یا کمی کوچکتر از اندازه ی متوسط باشد ، امکان افتادن تخم و مشکلات ناشی از ان نیز بوجود می آید که می تواند کاربر را با مشکلات فراوانی روبرو کند.

از این رو پیشنهاد اکید میشود از دستگاههایی با شانه های همه کاره استفاده کنید . این شانه ها که از آنها با نام شانه های سایزیک نیز نام برده می شود توسط شرکت های معتبر همچون آرکام به صورت گسترده ای استفاده می شود .

در این نوع از شانه ها امکان قرار دادن تخم های نطفه دار با اندازه های مختلف وجود دارد . حتی کاربر در صورت شباهت دما و رطوبت جوجه آوری ، می تواند تخم هایی مختلف از پرندگان متفاوت را در ردیف های مختلف قرار داده و اقدام به جوجه کشی کند. در این صورت، شانه های جوجه کشی همه کاره از نظر قیمت تمام شده برای تهیه شانه ها برای پرندگان مختلف نیز بهترین گزینه خواهد بود.

کدام دستگاه را خریداری کنیم ؟

در انتهای این مقاله به معرفی سه دستگاه مختلف که از بهترین دستگاه های جوجه کشی عرضه در فروشگاه دکتر قشلاق به منظور جوجه کشی از بلدرچین می باشد خواهیم پرداخت .

در صورتی که کاربر قصد جوجه کشی با دستگاه های صنعتی را داشته باشد ، دستگاه جوجه کشی ۲۵۲ تایی یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود . این دستگاه دارای بدنه از جنس PVC سه لایه بسیار فشرده می باشد که لایه ی پفکی میانی PVC در بدنه ی آن ، قدرت عایق بندی دستگاه را به میزان بسیاری بالا برده است .

از سویی دیگر برای تکمیل میزان عایق بندی دستگاه از پیچ های هوابند در قسمت های مختلف دستگاه استفاده شده است تا از ورود هرگونه هوای اضافی به داخل دستگاه جلوگیری شود .

دستگاه دارای ظرفیت ۵۷۶ تخم بلدرچین می باشد که با توجه به خصوصیات دستگاه در صورت تهیه تخم نطفه دار باکیفیت ، درصد جوجه آوری بسیار بالایی را به کاربر ارائه می دهد .

دستگاه ۲۵۲ تایی دارای برد جوجه کشی نوع JDR950 می باشد که یکی از برترین کنترلرهای جوجه کشی در داخل کشور محسوب می شود. این دستگاه توانایی کنترل ۴ سنسور را دارا می باشد .

یک سنسور داخلی دستگاه که از نوع SHT ساخت سوئیس می باشد و می تواند اطمینان کامل را به کاربر در مورد شناسایی صحیح میزان دما و رطوبت بدهد . این سنسور همانطور که پیشتر گفته شد ، ساخت شرکت سنسورین سوئیس می باشد که بیشتر در دستگاه های حساس نظامی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد .

بهترین و محبوبترین دستگاه جوجه کشی صنعتی برای بلدرچین

در کنار این سنسور ، سنسوری دیگر به عنوان سنسور پشتیبان در داخل دستگاه قرار میگیرد. این سنسور که از آن به عنوان سنسور دوم نیز یاد میشود در صورت بروز هرگونه مشکل برای سنسور اول ، به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به کاربر در مدار قرار میگیرد و وظیفه ی مخابره ی تغییرات دمایی را به عهده میگیرد .

چنین تکنولوژیی که برای اولین بار در داخل کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است ، خیال کاربر را از داشتن یک جوجه کشی موفق در طول دوران ستر و هچر آسوده خواهد کرد .

همچنین سنسوری دیگر در خارج از دستگاه نیز قرار دارد که از نوع سنسورهای LM35 بوده و به عنوان سنسور محیطی عمل میکند. این سنسور دمای محیط را سنجش کرده و به برد ارسال میکند . برد دستگاه با توجه به برنامه ی هوشمند داخلی ، اقدام به تحلیل داده ها کرده و اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از تغییر نامناسب دما در داخل دستگاه انجام می دهد.

همچنین برد دستگاه جوجه کشی ۲۵۲ تایی توانایی کنترل سنسور اکسیژن را نیز دارد . بدین معنا که در صورت نیاز کاربر ، امکان قرار دادن این سنسور در داخل دستگاه وجود دارد و در صورت نیاز و مخابره ی کمبود اکسیژن در داخل دستگاه ، برد دستگاه تمهیدات لازم در جهت رفع این کمبود را با کمک سیستم تهویه انجام داده و مشکل رفع می شود .

شانه های مورد استفاده در دستگاه از نوع شانه های همه کاره طرح آرکام می باشند که از جنس ABS بسیار باکیفیتی ساخته شده اند. همانطور که اشاره شد امکان قرار گیری تخم های دیگر پرندگان نیز در ردیف های مختلف این نوع شانه ها وجود دارد و کاربر در صورت نیاز می تواند اقدام به جوجه کشی همزمان از این پرندگان کند .

دستگاه جوجه کشی درنا ۲ (دستگاه جوجه کشی فوق حرفه ای)

این دستگاه جدیدترین نمونه ی تولیدی دستگاه جوجه کشی در داخل کشور می باشد که تماما با تکنولوژی های روز دنیا مطابق بوده و طراحی بسیار مدرنی دارد .

دستگاه جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۷۶۸ تخم نطفه دار بلدرچین را دارا می باشید.

این دستگاه دارای بدنه ی سه لایه و بسیار فشرده ای از PVC می باشد که به دلیل کیفیت بسیار بالای ساخت ، عایق بندی بسیار کاملی را در کنار پیچ های هوابند برای این دستگاه فراهم کرده است .

شاسی دستگاه و راک ها تماما از آلمینیوم آنادایز شده ی بهداشتی می باشد که سبب افزایش قابل ملاحظه ی طول عمر دستگاه می شود.

سری دستگاه جوجه کشی درنا ، دارای برد فوق هوشمند JDR970  می باشند که ویژگی های بسیار خاصی را در اختیار کاربران قرار می دهند .

ماشین جوجه کشی درنا 2 مخصوص جوجه کشی از بلدرچین

توانایی پشتیبانی از ۴ سنسور در این برد مهیا می باشد که دو سنسور در داخل دستگاه قرار داده شده است . سنسور اصلی دستگاه از نسل سوم سنسورهای SHT می باشد که دقتی بسیار بالا را به کاربران ارائه می دهد . این سنسور پیشتر در دستگاهای انکوباتور پزشکی و همچنین در سیستم های بسیار حساس نظامی مورد استفاده قرار گرفته است . دقت بالای این سنسور سبب میشود که کنترلر دستگاه اقدام به گرفتن تصمیم هایی درست در مورد دما و رطوبت گرفته و در نتیجه ی آن اقدامات لازم توسط سایر بخش ها به درستی ابلاغ شده و راندمان دستگاه به میزان قابل توجه افزایش یابد .

بهره مندی از سنسور ثانویه نیز در داخل دستگاه سبب افزایش ضریب ایمنی دستگاه شده است که در نتیجه ی آن در صورت ایجاد هر گونه مشکل برای سنسور اصلی ، سنسور ثانویه جایگزین شده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار برد دستگاه قرار میدهد .

درنا ۲ به سیستم رطوبت ساز بسیار ویژه ای مجهز شده است که نمونه ی آن فقط در دستگاه های صنعتی آرکام قابل مشاهده می باشد . این سیستم شامل یک کاسه المنتی ، فلوتر الکترونیکی و یک پمپ آب می باشد . با دستور کنترلر دستگاه ، اب از طریق لوله ها به داخل کاسه پمپاژ می شود و طی دستور کنترلر و با استفاده از اتعاشات الکتریکی آب را به شکل رطوبت وارد محیط داخلی دستگاه می کند .

چنین عملکردی در دستگاه جوجه کشی نوید یک جوجه کشی با راندمان بسیار بالا را خواهد داشت .

شانه های مورد استفاده در این دستگاه نیز از نوع شانه های همه کاره نسل جدید می باشند که از جنسی بسیار باکیفیت و با ظرفیتی بیشتر نسبت به سری قبل شانه های همه کاره تولید شده است .

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    امین پاسخ

    لطفا تخم نطفه دار نیز بفروشید.ممنون