logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

غذای جوجه اردک چیست

نحوه نگهداری و تغذیه جوجه اردک - دکتر قشلاق

نحوه نگهداری و تغذیه جوجه اردک

جوجه اردک ها پرندگانی دوست داشتنی هستند که به راحتی به انسان ها عادت می کنند. کودکان علاقه زیادی به نگهداری از جوجه اردک ها دارند. اما باید توجه داشته باشید که این پرندگان بامزه نباید اذیت شوند و حتما باید تغذیه مناسب و اصولی داشته باشند تا به طور سالم رشد کنند.

اگر در نگهداری صحیح از این جوجه ها غفلت کنید خیلی زود ضعیف و مریض می شوند. به همین خاطر قبل از خرید جوجه اردک حتما با چگونگی پرورش و نگهداری و تغذیه این پرنده آشنا شوید.

در این متن از وبلاگ دکتر قشلاق به شرح نحوه نگهداری و تغذیه جوجه اردک پرداخته ایم. همراه ما باشید.

نکاتی درباره خرید جوجه اردک

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (چند کابین)

شما می توانید از دو طریق اقدام به خرید کنید. در روش اول لازم است که به بازار یا سالن های پرنده فروشی رفته و از آنجا جوجه اردک بخرید. توجه داشته باشید که جوجه اردک های سالم، چشمانی براق و پف کرده دارند و بسیار سرحال می باشند به راحتی می دوند.

نکاتی درباره خرید جوجه اردک - دکتر قشلاق

در روش دوم شما می توانید در خانه نیز با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از این پرنده ها کنید.

هنگام خرید یا جوجه کشی بهتر است بیشتر از یک عدد از این پرنده ها بخرید یا جوجه کشی نمایید چون جوجه اردک ها بسیار اجتماعی می باشند و خیلی علاقه دارند که در کنار هم نوعان خود زندگی کنند.

چند نکته درباره نگهداری از جوجه اردک ها در خانه

  • بهتر است برای این پرنده ها یک جعبه کارتونی تهیه کنید که ارتفاع زیادی داشته باشد تا این جوجه ها نتوانند از داخل آن به بیرون بپرند. چون جوجه اردک ها علاقه دارند که دنبال شما بیافتند پس باید مراقب باشید تا در زیر دست و پای شما نمانند.
  • محل نگهداری از این پرنده ها بهتر است که نرم باشد و بدین منظور می توانید زیر پای آن ها یک خز پهن کنید.
  • با این که جوجه اردک ها بسیار علاقه به شنا کردن دارند، اما نباید در ماه اول ظرف شنا برای آن ها تهیه کنید چون سرما میخورند. در صورت شنا کردن نباید بیشتر از چند دقیقه اجازه شنا به آن ها بدهید. بدن جوجه اردک ها را بعد از بیرون آمدن از آب حتماً خشک نمایید چون بدن این پرنده ها ضعیف می باشد.
  • اردک ها باید دسترسی همیشگی به ظرف دان و آب سالم داشته باشند. آبخوری ها از مهمترین اجزای مورد استفاده در پرورش این پرنده ها می باشند.
  • جوجه اردک های کوچک را نباید در محیط های آزاد و بزرگ تنها رها کنید چون گربه ها به راحتی این جوجه ها را شکار می نمایند.
  • بعد از گذشت چند هفته می توانید برای جوجه اردک های خود محل شنا تهیه کنید و توجه داشته باشید که این ظرف شنا باید به گونه ای باشد که جوجه اردک ها در بیرون آمدن از آن مشکلی نداشته باشند.
  • هنگام شنا نیز می توانید به این پرنده ها غذا بدهید.
  • این جوجه ها علاقه بسیاری به مواد غذاهای آبکی دارند.
  • جوجه هایی که یک یا دو ماه از سن آن ها گذشت به خوبی بزرگ شده اند و باید دسترسی دائمی به محل شنا داشته باشند.

تغذیه جوجه اردک ها

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم این پرنده های دوست داشتنی علاقه زیادی به غذاهای آبکی دارند. همچنین می توانید انواع میوه و یا سبزیجات به آن ها بدهید.

تغذیه جوجه اردک ها - دکتر قشلاق

تغذیه از مهمترین رکن های پرورش پرنده ها می باشد و دانخوری این جوجه ها باید سالم، بدون آلودگی و اندازه آن بر اساس تعداد جوجه اردک ها باشد.

سبزیجاتی نظیر کاهو، خیار، گوجه فرنگی، هویج و سیب زمینی برای تغذیه جوجه اردک ها مناسب هستند.

میوه هایی مانند انگور قرمز، پرتقال و … نیز می توان به جوجه اردک های خود بدهید.

این پرنده ها اشتهای خیلی خوبی دارند و می توانند خیلی سریع غذا خوردن را یاد بگیرند.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که در دادن سبزیجات به جوجه اردک ها نباید زیاده روی کرد چون باعث اسهال شدن این جوجه ها می شود.

بسیار مهم می باشد که در غذای جوجه اردک ها حتماً پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مختلف گنجانده شوند. برای اینکه استخوان های این پرنده ها به خوبی رشد کنند باید نیاسین بیشتری نسبت به مرغ ها در اختیارشان قرار بگیرد.

پس تهیه مکمل غذایی برای جوجه اردک ضروری می باشد.

بادام زمینی، لپه و برنج سبوس دار به میزان بالایی نیاسین دارند و از غذاهای مورد علاقه جوجه اردک ها می باشند.

شما میتوانید به طور هفتگی از قطره های مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها در تغذیه این جوجه ها بهره گیری کنید. این کار موجب جلوگیری از مشکلات سوء تغذیه در این پرندگان می شود.

یکی از مواد بسیار ضروری و مهم در رشد جوجه اردک ها، کلسیم است. پودر صدف دریایی منبع مناسب کلسیم می باشد. همچنین شما می توانید از قرص های جوشان کلسیم نیز در تغذیه این جوجه ها استفاده کنید.

از دیگر موارد ضروری برای رشد جوجه ها، قرار گرفتن آن ها در معرض نور خورشید است. جوجه اردک ها باید به میزان کافی نور خورشید دریافت کنند.

این پرنده ها در اوایل به طور میانگین هر چهار ساعت یکبار غذا می خورند.

در رژیم غذایی این جوجه ها نباید از غذاهای چرب و نمک دار، هسته میوه ها و شکلات استفاده کنید.

اگر قصد دارید باقیمانده غذای خود را به این پرنده ها بدهید بهتر است قبل از این کار غذای باقی مانده را حتما با آب بشورید تا از نمک و چربی آن اندکی کاسته شود.

همچنین جوجه اردک ها غذای آبکی دوست دارند و شستن غذای باقی مانده با اب موجب آبکی شدن آن می شود.

بسیار مهم می باشد که هر نوع مواد غذایی نظیر سبزیجات، میوه ها، مکمل ها و باقی مانده های وعده های غذایی باید بدون قارچ، کپک و خراب شدگی باشند.

سعی کنید جوجه ها را با غذاهای کم ارزش تغذیه نکنید و ضایعات کشاورزی در اختیار این پرنده ها قرار ندهید.

شما می توانید پودر غلات مقوی مانند پودر گندم، ذرت و سویا را در آبخوری این پرنده ها بریزید.

جوجه اردک ها علاقه زیادی به تغذیه از کرم های باغچه و حلزون  دارند. هم شما می توانید این کرم ها را در اختیار این پرنده ها قرار دهید و هم خودشان هنگام بازی و گردش روی زمین های خاکی یا در باغچه می توانند این کرم ها را پیدا کرده و بخورند.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق به شرح نحوه نگهداری و تغذیه جوجه اردک ها پرداختیم. این پرنده های دوست داشتنی بسیار صمیمی می باشند بسیار حساس اند و در نگهداری و تغذیه آن ها حتما باید دقت کافی را به کار برد.

دیدگاه‌ها (8)

*
*

    هادی پاسخ

    سلام من 4 تا جوجه اردک دارم 1 ماهه هستن اوایل برنج می‌خوردن وای الان فقط گوجه خیار میخورن روزی 3 تا گوجه می‌خورن شما میدونید چرا برنج نمیخورن

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      اصلا این تغذیه درس نیست و پرنده بزودی مشکل پیدا میکنه مخصوصا در پاهاش مشکل پیدا خواهد کرد
      براش باید غذای مخصوص بخری ، برنج که مهم نیست میخوره نمیخوره ، اگه شمال هستی ، بزرگ که شد ببرش شالی زار کرمها و علف های هرز رو میخوره ، کلا برنج فایده ی چندانی نداره ولی اون علف های هرز و کرم های شالیزار خیلی خوبه براشون (بزرگ باید باشن)
      غذای مخصوص از پرنده فروش بخر و بهش مولتی ویتامین هم بده

    علي پاسخ

    سلام من دوتا جوجه اردك دارم بچه كوچيكم يكي از اين هارو گرفته تو دستش و پرت كرده الان اون جوجه صداش در نمياد و غذا نميخوره پاي جوجه هم لنگ شده
    خواهشن بگيد بايد چي كار كنم ممنون

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      اسباب بازی نیست که دادیش دست بچه
      آسیب دیده باید ببری دامپزشک وگرنه تلف میشه
      ممکنه با اتل بندی صحیح و مصرف مولتی ویتامین سریع خوب بشه

    Ellie پاسخ

    سلام ببخشید من یه جوجه اردک دارم بهش غذا میدم نمیخوره نه اینکه نخوره ها مثل اینکه از این نوع غذا ها خوشش نمیاد ولا به هرچیزی که میبینه نوک میزنه که بخورش ولی به غذا نه، غذهایی که بهش میدم (پودر سبوس گندم همراه ارد به صورت پلوله ، گرجه رنده شده ، خیار، هندونه،برنج، نون خیس شده در ماست) لطفا شما بگین چرا خوشش نمیاد و نمیخوره؟ ممنون

    امیر حسین پاسخ

    با سلام ببخشی من دیروز دوتا جوجه اردک خریدم برنج میخورن خوبه خواستم بگم انواع غذا های که مثل هویج خیار گوجه باید رنده شود لطفا بگید

    یونا پاسخ

    سلام من یک جوجه اردک دارم که آبریزش بینی داره و خس خس می‌کنه وهی کلشو تکوندمیده موهای دور چشم او ریخته

    نرگس پاسخ

    سلام.ازاول خریداری یکی ازاردکهام گردنش کج بوده ک متوجه شدم براکمبود ویتامینه پودر گرفتم براکلسیم وچیزهای دیگه دکترگفت خوبه باغذا ب همه حیوانات بده.الان دوماه باشه ماهشهر یه پاش راست نمیشه ب حالت فلج افتاده غذامیخوره سنگواره فقط نمیتونی وابسته روپاش درازه گردنشم هنوز کجه.یه راه حل خوب بهم بدید ک با خوردنش دوباره سرپا سه گردنشم خوب شده.مشکل کمبود چی داره ک این شکلی شده