logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چرا باید قبل از خواب شیر بخوریم؟

فواید خوردن شیر قبل از خواب - دکتر قشلاق

فواید خوردن شیر قبل از خواب

شیر مایعی بسیار مفید و مغذی می باشد که از غدد پستان در پستانداران ترشح می شود. این محصول لبنی منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن است. شیر خام به دست آمده از پستانداران، مناسب مصرف نیست. به همین جهت باید قبل از نوشیدن حتما جوشانده یا پاستوریزه شود تا میکروب های احتمالی آن از بین بروند.

شیر برای سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری های مختلف مانند پوکی استخوان بسیار مفید است.

امروزه شیرهای نوشیدنی به صورت کم چرب و پر چرب، و در انواع طعم های مختلف مصرف می شوند. به دلیل فروش بالای شیر و محصولات لبنی، افراد زیادی اقدام به تولید و فروش محصولات لبنی می کنند.

برخی از افراد عادت به نوشیدن شیرهای پاستوریزه ندارند و ترجیح می دهند خودشان شیر خام را در خانه بجوشانند، یا بعضی از اشخاص کره یا خامه های پاستوریزه مصرف نمی کنند و از طریق تجهیزات مختلف لبنی مانند دستگاه کره گیر یا دستگاه خامه گیر، اقدام به تولید این محصولات به صورت ارگانیک می نمایند.

دستگاه جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

سالهاست عادت نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب برای داشتن خوابی راحت به یک سنت و فرهنگ تبدیل شده است. اما برخی باور دارند که این موضوع ربطی به کیفیت خواب ندارد.

در این متن از سایت دکتر قشلاق موضوع نوشیدن شیر قبل از خواب و فواید و تاثیر آن را مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی شیر

این نوشیدنی مقوی، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای بدن انسان بسیار مفید می باشد. در زیر جدول ارزش غذایی موجود در 100 گرم شیر آورده شده است.

کلسیم 169 میلی گرم
مس 0.046 میلی گرم
آهن 0.12 میلی گرم
روی 0.22 میلی گرم
فسفر 117.00 میلی گرم
چربی 6.89 میلی گرم
کلسترول 19.00 میلی گرم
آب 83.00 میلی گرم
پروتئین 3.75 میلی گرم

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

علاوه بر تاثیر گذاشتن روی خواب، نوشیدن شیر می تواند باعث داشتن روزی پر از انرژی شود. دانستن این موضوع هم بسیار مفید می باشد که هر فرد در طی یک روز چقدر باید شیر یا از سایر لبنیات مصرف کند. اگر میخواهید با میزان مصرف مناسب روزانه لبنیات آشنا شوید می توانید مقاله مصرف روزانه لبنیات را بخوانید.

در ادامه به بررسی تاثیر نوشیدن شیر قبل از خواب پرداخته ایم.

تنظیم چرخه خواب

شیر حاوی ملاتونین می باشد که این ماده چرخه خواب و بیداری در بدن انسان را تنظیم می کند. همچنین کارشناسان بر این باورند که جذب کلسیم شیر، شب هنگام خواب بیشتر است.

تنظیم چرخه خواب - دکتر قشلاق

همچنین شیر حاوی تریپتوفان و پپتیدهای زیست فعال می باشد که بر الگوی خواب تاثیر می گذارند. با این ویژگی، نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب  برای افرادی که خواب مشکل دارند می تواند مفید باشد.

کمک به کاهش وزن

همچنین نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب می تواند به کاهش وزن کمک کند. با نوشیدن شیر در طی شب، فرد احساس سیری می کند. این موضوع باعث می شود فرد نصف شب با احساس گرسنگی بیدار نشده و سراغ خوراکی های چاق کننده نرود.

کاهش میزان استرس

خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب می تواند یکی از روش های کاهش استرس باشد. شیر حاوی لاکتیوم است که این ماده با کاهش فشار خون، شل کردن عضلات و کاهش سطح کورتیزول سبب کم شدن میزان استرس فرد می شود.

کمک به سلامت قلب

شیر حاوی پروتئین های بسیاری می باشد که باعث کم کردن کلسترول های بد بدن و افزایش کلسترول های خوب می شوند. این موضوع به سلامت قلب هنگام خواب کمک می کند. اما باید به این نکته دقت کنیم که برای داشتن قلبی سالم بهتر است شیرهای کم چرب مصرف کنیم.

نوشیدن شیر و عسل قبل از خواب

این ترکیب فوق العاده فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. اگر شیرعسل را قبل از خواب بنوشید، به هضم غذا کمک می کند. این ترکیب بی نظیر همچنین می تواند رشد باکتری های خوب را در دستگاه گوارشی انسان تقویت کند.

بهبود سرماخوردگی با نوشیدن شیر گرم

اگر قبل از خواب ترکیب شیر گرم و مقدار کمی زردچوبه بنوشید، می تواند علائم سرما خوردگی را بهبود ببخشند. این به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ترکیب شیر و زردچوبه است.

تقویت عضله ها

قبل از خواب، نوشیدن شیر به دلیل داشتن پروتئین ها می تواند به تقویت عضله ها کمک کرده و باعث عضله سازی شود. نوشیدن شیر قبل از هنگام خواب برای ورزشکاران اهمیت فوق العاده ای دارد.

برای داشتن خوابی بهتر شیر گرم بخوریم یا سرد؟

برای داشتن خوابی بهتر شیر گرم بخوریم یا سرد؟ - دکتر قشلاق

کارشناسان تغذیه طرفدار مصرف شیر گرم هستند. اگرچه تفاوت چندانی بین این دو وجود ندارد و بستگی به مزاج شخص دارد.

مثلا در روزهای گرم تابستان مصرف شیر خنک بیشتر از شیر گرم دلچسب می باشد.

همچنین در زمستان یا هنگام سرماخوردگی، مصرف شیر گرم دلپذیرتر است.

آیا شیر کم چرب بخوریم یا پر چرب؟

برای کودکان و نوجوانان در حال رشد، مصرف شیر پرچرب بسیار مفید می باشد. چون کودکان به طور تقریبی 30 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از مصرف شیر پرچرب می توانند به دست بیاورند.

اما باید یاد آوری کنیم که در مصرف شیر پرچرب نباید زیاده روی کرد.

افرادی که بیماری های قلبی و عروقی دارند توصیه می شود شیر کم چرب بنوشند.

آیا خوردن شیر قبل از خواب باعث چاقی می شود؟

احتمال این موضوع بسیار کم می باشد. اما اگر شیر پر چرب در یک بازه زمانی طولانی به طور مداوم، هر شب مصرف شود، ممکن است تاثیری در افزایش وزن داشته باشد.

نوشیدن شیر موز قبل از خواب

برخی از افراد تصور می کنند که نوشیدن شیرموز قبل از خواب باعث چاقی می شود که این موضوع درست نیست. زیرا موز مقدار چربی بسیار کمی دارد.

همچنین توصیه می شود این ترکیب با شیر کم چرب و شکر افزوده بسیار کمی همراه باشد. چون اگر شکر زیادی به شیرموز اضافه کنیم، نه تنها مفید نخواهد بود بلکه ضرر هم دارد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق، خواص و فواید نوشیدن شیر قبل از خواب را بررسی کردیم. شما نیز می توانید سوالات و نظرات گرانقدر خود را با ما از طریق قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*