logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بهترین بدنه برای دستگاه جوجه کشی

انواع بدنه دستگاه جوجه کشی

بهترین بدنه برای دستگاه جوجه کشی

در خرید دستگاه جوجه کشی فاکتور های متعددی زیر ذره بین قرار داده می شود که از این بین بدنه اهمیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در واقع بدنه تمامی محتوا از جمله قطعات ، سیستم ها و تخم های نطفه دار را در خود جای داده و آن ها را از عوامل مضر تاثیر گذار محیط بیرون حفظ می کند.

با پیروی از مطالب ذکر شده، توصیه می شود که به هنگام خرید دستگاه جوجه کشی برای انتخاب بهترین گزینه ابتدا بدنه محصول را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

کیفیت بدنه، تنها در دوام و مقاومت آن خلاصه نمی شود، بلکه میزان عایق بودن و ایزولاسیون آن را هم شامل می شود چرا که اجازه نمی دهد خللی در شرایط پایدار محیط داخلی وارد شود. در این مقاله قصد داریم انواع بدنه های بکار رفته در دستگاه های جوجه کشی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم .

انوع بدنه دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی 5000 تایی (چند کابین)

ویژگی های بدنه فلزی

اولین موردی که زیر ذره بین قرار داده می شود بدنه فلزی است. امروزه برخی از برندهای تولید کننده انواع دستگاه جوجه کشی در ایران از بدنه فلزی، در محصولات خود بهره می برند . متاسفانه با استناد بر بررسی های انجام شده بدنه فلزی با توجه به دو دلیل مناسب برای دستگاه جوجه کشی نمی باشد . ابتدا باید به این نکته توجه داشت که بدنه نام برده از وزن بالایی برخوردار است و به همین دلیل فرایند حمل و جا به جایی آن می تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد .

مورد دوم ویژگی ساختاری فلز است این بدنه را برای بهره گیری در دستگاه جوجه کشی رد صلاحیت می کند . در واقع فلز با توجه به ویژگی هایی که دارد تحت تاثیر رطوبت و آب دچار زنگ زدگی می شود که در این حالت میکروب های مختلفی به محیط داخلی دستگاه نفوذ کرده و رشد می کند . در این حالت راندمان کار به میزان قابل توجهی پایین آمده و در بدترین حالت ممکن تمامی تخم های نطفه دار از دست می روند .

ویژگی های بدنه PVC

مورد دیگری که به بررسی آن خواهیم پرداخت، بدنه PVC می باشد که علاوه بر ایران در بسیاری از دستگاه های جوجه کشی مطرح دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. باید این نکته را در نظر داشت که کیفیت بدنه تنها در دوام آن خلاصه نمی شود بلکه ایزوله بودن و عایق بندی آن را هم شامل می شود. بدنه نام برده از ۳ لایه تشکیل شده که لایه های اول و آخر لایه وسط را به صورت پفکی است احاطه می کنند.

این ساختار باعث شده تا کمی هوا، در لایه پفکی به دام بیفتد و در نهایت یک حالت بسیار قوی عایق، بر بدنه دستگاه حاکم شود . شایان ذکر است که در این بدنه به هیچ عنوان از مواد فلزی استفاده نشده و به همین دلیل امکان زنگ زدگی در این نوع بدنه صفر می باشد. البته اصلی ترین عاملی که این بدنه را از بسیاری از بدنه های دیگر متمایز می سازد؛ وزن سبک آن است چرا که کاربر می تواند به راحتی دستگاه را به مکان جدید منتقل داده و جا به جا کند .

وزن پایین دستگاه، در دستگاه های جوجه کشی صنعتی، اهمیت بالایی را به خود اختصاص داده است؛ چرا که برخلاف اندازه بزرگ ، وزن پایین می تواند به عنوان یک امتیاز محسوب شود.

۳ لایه بودن بدنه در کنار ایجاد ایزولاسیون قوی ، دوام دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است به طوری تحت تاثیر ضربه یا برخورد دچار شکستگی یا آسیب نمی شود . فرایند برش بدنه PVC در شرکت های بزرگ با استفاده از دستگاه های لیزر و CNC صورت می گیرد تا هیچ درز یا فاصله ای بر روی بدنه ایجاد نشود .

ویژگی های بدنه ساندویچ پانل

یکی دیگر از بدنه هایی که کیفیت بالایی را به خود اختصاص داده است بدنه ساندویچ پانل می باشد. این نوع بدنه در کنار مقاومت بالا در برابر ضربه یا برخورد، حالت ایزوله و عایق بندی بسیار قوی را به خود اختصاص داده است. بدنه ساندویچ پانل همانند نمونه قبلی از ۳ لایه تشکیل شده که دو لایه اول و آخر از جنس فلز بوده و لایه مابین عایق می باشد.

در واقع لایه وسط این دستگاه را، برای بالا بردن کیفیت از جنس پشم سنگ ، پشم شیشه یا پلی استایرن در نظر میگیرند که با چگالی بسیار بالایی بین دو لایه فلز قرار می گیرد.

این امر باعث شده تا انتقال حرارت از بدنه به بیرون و همچنین تاثیرپذیری شرایط داخلی، به حداقل میزان ممکن برسد و دستگاه از حالت پایدار خارج نشود. در حالت کلی می توان گفت که حساسیت بالای جوجه کشی از انواع تخم های نطفه دار باعث شده تا تولید کننده ها تمامی تمهیدات لازم را در ساخت این نوع بدنه در نظر بگیرند.

البته تنهای موردی که می توان به عنوان نقطه ضعف اساسی در این بدنه در نظر گرفت، وزن بالای آن به دلیل بهره گیری از فلز می باشد. باید این نکته را نیز در نظر داشت که در دستگاه های بزرگ و صنعتی وزن بالاتر رفته و در نتیجه کاربر نمی تواند به راحتی اقدام به حمل و جا به جایی دستگاه نماید .

ویژگی های بدنه ABS

آخرین بدنه ای که تحلیل و بررسی می شود بدنه ABS است . این بدنه با توجه به بررسی های انجام شده ، بیشتر در محصولات خانگی ، کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع ABS نوعی پلاستیک فشرده با کیفیت بسیار بالا می باشد، که به دلیل حضور ۳ نوع پلیمر ویژگی های ساختاری منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. سه پلیمر نام برده باعث شده تا بدنه در کنار زیبایی و براق بودن، از دوام بسیار بالا ، حالت عایق قویتر و مهم تر از همه، اندکی حالت انعطاف پذیری برخوردار باشد .

در این حالت بدنه به هیچ عنوان در اثر ضربه یا برخورد دچار شکستگی نمی شود و کاربر می تواند به راحتی آن را در محیط های مختلف با شرایط محدود مورد استفاده قرار دهد .

همانطور که میدانید جوجه کشی از انواع پرنده های اهلی و زینتی در بازه دمایی و رطوبتی خاصی انجام می شود و در دمای بالا پلاستیک معمولی گاز های سمی از خود متصاعد می کند، این گازها می توانند تخم های نطفه دار را تحت تاثیر خود قرار داده و جنین داخل آنها را از بین ببرند.

این در حالی است که بدنه ABS با اتکا بر ساختاری که دارد در دمای بالا هیچ گاز سمی از خود متصاعد نمی کند. کیفیت بالا ABS باعث شده تا علاوه بر شرکت های ایرانی در بسیاری از شرکت های خارجی پرچمدار همانند آرکام کره جنوبی نیز از آن در دستگاه جوجه کشی خانگی خود بهره گیری نماید .

دیدگاه‌ها (0)

*
*