logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

انواع موتور های جوجه کشی

معرفی انواع موتور جوجه کشی

انواع موتور های جوجه کشی و مقایسه آنها با یکدیگر

معرفی انواع موتور دستگاه جوجه کشی

لازمه یک جوجه کشی موفق انجام همزمان چهار عمل حرارت دهی، رطوبت رسانی، تهویه مناسب و چرخش مناسب است. اگر هر یک از عوامل فوق به درستی انجام نشود جوجه کشی با شکست مواجه خواهد شد.

چرا وجود موتور جوجه کشی مهم است؟

زرده تخم، در لابلای سفیده آن شناور است و به مرور زمان، جنین شروع به رشد کرده و از زرده تغذیه می کند، بنابراین اگر تا به حال چرخش داده نشوند، زرده به دیواره طاق خواهد چسبید و مانع از جذب کامل آن توسط جنین خواهد شد، در نتیجه جوجه مورد نظر با نقص عضو و عفونت کیسه زرده به دنیا خواهد آمد.

در گذشته برای چرخاندن تخم ها در دستگاه جوجه کشی، از روش دستی استفاده می شد. یعنی کاربر هر ۴ ساعت یکبار تخم ها را یک دور می چرخاند و مانع از چسبیدن زرده به پوسته میشد. به مرور زمان اهرم هایی برای این کار تدارک دیده شد که کاربر به راحتی با تکان دادن اهرم ها راک های جوجه کشی را می چرخاند.

دستگاه جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

اما در دستگاه جوجه کشی امروزی موتورهایی برای منظور تولید شده اند که با سرعت بسیار پایین و آهسته راک های حاوی تخم را می چرخاند و یک فرآیند جوجه کشی موفق را برای کاربر به ارمغان می آورد.

موتور های جوجه کشی چه ویژگی هایی دارند؟

آرمیچر معمولی، صرفا یک سیم پیچ ساده هستند که به محض اتصال به برق شروع به چرخش با سرعت خیلی زیادی خواهد کرد، موتور های به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی ایرانی و خارجی از نوع گیربکس دار هستند و نوع گیربکس به کار رفته در آن ها سرعت چرخش آن را مشخص خواهد کرد؛ به عنوان مثال موتور های به کار رفته در انواع دستگاه جوجه کشی دکتر قشلاق ۱RPM هستند، یعنی با سرعت یک دور در دقیقه می چرخند که سرعت بسیار آهسته ای داشته و کاملا مناسب دستگاه جوجه کشی هستند.

انواع موتور های جوجه کشی

موتور جوجه کشی در انواع مختلفی وجود دارند و کمپانی های زیادی نیز اقدام به تولید آنها می کنند از معروف ترین و با کیفیت ترین آنها می توان به موتورهای نوع KTYZ اشاره کرد.

موتور های ۵۰، ۶۰، ۶۸ و ۸۰ KTYZ از نوع متداول آنها هستند که در دستگاه جوجه کشی استفاده می شوند، در اینجا می خواهیم شما را با انواع موتورها آشنا کنیم:

الف – موتور ۵۰KTYZ

این موتور با سرعت یک دور در دقیقه راک های جوجه کشی را می چرخاند و اکثراً در دستگاه های جوجه کشی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و از برق ۲۲۰ ولت تغذیه می کند و به دلیل گیربکس دار بودن، به موتور شفت کنار نیز معروف هستند.

ب – موتور ۶۰KTYZ معرفی موتورهای جوجه کشی

این موتور نیز همانند موتور ۵۰KTYZ دارای گیربکس بوده و با سرعت های مختلفی قابلیت چرخش دارد که نوع مناسب آن برای استفاده در دستگاه های جوجه کشی همان نوع یک دور در دقیقه یا ۱RPM است. از این موتور در دستگاه های جوجه کشی صنعتی کوچک استفاده میشود.

ج – موتور ۶۸KTYZ

دستگاه صنعتی بزرگ تر طبیعتاً ظرفیت بالاتری دارند و تخم های زیادتری را در خود جای می‌دهند، بنابر‌این برای چرخش راک های حاوی تخم در این دستگاه ها از موتور های قدرتمندی مانند استفاده ۶۸KTYZ می شود.

در برخی از دستگاه صنعتی بزرگ به منظور چرخش بهتر راک ها و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، از چند موتور به صورت همزمان استفاده می‌شود. موتور ۶۸KTYZ نیز مانند موتور های قبلی گیربکس دار بوده و با سرعت ۱RPM قابلیت چرخش را دارد.

د – موتور ۸۰KTYZ

بزرگترین موتور گیربکس دار قابل استفاده در دستگاه های جوجه کشی، این نوع موتور است. موتور ۸۰KTYZ به دلیل قدرت بالایی که دارد در اکثر دستگاه های جوجه کشی شتر مرغی و دستگاه های جوجه کشی صنعتی بزرگ استفاده میشود.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که تمامی موتور های مورد استفاده در دستگاه های جوجه کشی، باید از نوع گیربکس دار باشند تا راک ها را با سرعت بسیار آهسته چرخاند و و مناسب ترین نوع آن نیز موتوری است که با سرعت ۱RPM بچرخد.

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*