logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بهترین سنسور دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

بهترین سنسور دما و رطوبت برای دستگاه جوجه کشی

انتخاب بهترین سنسور دستگاه جوجه کشی

امروزه جوجه کشی در ایران، به دلیل درآمدزایی بالا، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است و به همین دلیل افرادی بسیاری وارد این زمینه شده اند. اما موردی که باید به آن توجه شود، حساسیت بالای فرایند جوجه کشی از انواع پرنده ها می باشد، یعنی در واقع برای یک جوجه کشی موفق و پربازده، باید عوامل مختلفی تامین و تنظیم شود؛ که در این بین دما و رطوبت مهم ترین آنها می باشد. همین امر باعث شده تا شرکت های مختلفی در دنیا برای بالا بردن کیفیت کار خود بیشترین مانور را برای رو این دو فاکتور داشته باشند.

همین امر باعث شده تا در سنسور های دقیق در محصولات بکار گرفته شود تا میزان دقیق دما و رطوبت در کوتاه ترین زمان اندازه گیری شده و به برد دستگاه منتقل شود . در این حالت کاربر در هر لحظه از زمان از شرایط محیط داخلی آگاه خواهد بود و می تواند در صورت نیاز اقدامات لازم را برای جلوگیری از افت راندمان در نظر بگیرد.

جوجه کشی از انواع تخم نطفه دار پرنده های زینتی و اهلی در بازه دمایی و رطوبتی خاصی انجام می شود به طوری که اگر یکی از این موارد در از حد استاندارد فاصله داشته باشد راندمان افت شدیدی پیدا می کند. توجه داشته باشید که اگر این اختلاف به چند درجه برسد همه تخم های نطفه دار از بین می روند و در این حالت کاربر متحمل زیان مالی بالایی می شود .

دستگاه جوجه کشی درنا 3

در واقع انواع سنسورها در دستگاه ها بکار گرفته می شوند تا هر دو فاکتور دما و رطوبت را اندازه گیری نمایند. البته برند های مختلف تولید کننده دستگاه جوجه کشی از سنسور های مختلفی در محصولات خود بهره گیری می کنند که در این مقاله از صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق مهم ترین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم .

بررسی کامل سنسور سنسور LM35 دکتر قشلاقLM35

در گام اول سنسور LM35 مورد بررسی قرار داده می شود . سنسور نام برده فقط و فقط برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل در بیشتر دستگاه ها در محیط بیرونی قرار داده می شود . باید به این نکته توجه داشت که دقت و عملکرد بالا در این سنسور باعث شده تا در بیشتر دستگاه های پیشرفته نیمه صنعتی و صنعتی از آن به عنوان سنسور دوم یا همان نگهبان استفاده شود.

با استناد بر بررسی های تخصصی انجام شده، ۳ عدد پایه در سنسور LM35 وجود دارد به شکلی که :

• پایه نخست در قسمت چپ سنسور به ۵ ولت اتصال می یابد.
• دومین پایه که تحت عنوان ولتاژ خروجی (Output) شناخته می شود به Microcontroller متصل می شود.
• آخرین پایه به عنوان GND حسگر می باشد.
• سنسور LM35 آنالوگ بوده و دقت ۰٫۵ درجه را به خود اختصاص داده است.

ساختار این سنسور به شکلی است که کاربر با استفاده از می تواند بازه دمایی -۵۵ تا +۱۵۰ را با نهایت دقت بسنجد. پروسه سنجش و ارزیابی در این دستگاه به شکلی است که با تغییر پیدا کردن دما ولتاژ نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و تغییر پیدا می کند.

برای نمونه اگر دما ۱ درجه بالا یا پایین شود ، ولتاژ خروجی هم ۱۰ میلی ولت می شود و اگر دما ۳ درجه تغییر کند طبیعتاً ولتاژ خروجی هم ۳۰ میلی ولت خواهد بود.

ویژگی ساختاری این سنسور به گونه است که می تواند تا دمای حدود ۲۰۰ درجه را بدون کوچک ترین اختلال یا مشکلی، تحمل کند.

با توجه به بررسی ها و مقایسه های انجام گرفته، این سنسور بهترین گزینه برای اندازه گیری دما محیط داخل و به خصوص محیط بیرون دستگاه جوجه کشی می باشد.

بررسی کامل سنسور SHT سنسور SHT دکتر قشلاق

سنسور SHT به عنوان یکی از کاربردی ترین و دقیق ترین محصولاتی است که در انواع دستگاه های جوجه کشی برای اندازه گیری دما و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد . سنسور نام برده در کشور سوئیس در شرکتی به نام SENSIRION طراحی و تولید می شود که تنها یک بار در همان شرکت کالیبره شده و دیگر از این حالت خارج نمی شود .

حسگر فوق حساس SHT، به دلیل دقت بالا و نیاز نداشتن به کالیبراسیون مجدد به عنوان برترین سنسور دما و رطوبت در سراسر جهان به شمار می رود .

شرکت واقع در سوئیس تمامی تمهیدات لازم را در طراحی این سنسور در نظر گرفته تا دو حسگر دما و رطوبت بر روی یک چیپ قرار داده شود.

این امر باعث شده تا SHT در کوتاه ترین مدت زمان دما و رطوبت را ارزیابی نماید و به برد دستگاه جوجه کشی گزارش دهد در این حالت کاربر در هر لحظه از زمان می تواند از میزان دما و رطوبت آگاه باشد و در صورت بروز مشکلی اقدامات لازم را در نظر بگیرد تا راندمان فرایند با کاهش مواجه نشود.

این سنسور می تواند دمای بین ۴۰- تا ۲۵+ را بدون کوچک ترین مشکلی مورد سنجش قرار دهد . همچنین سنسور SHT می تواند رطوبت بین ۰ تا ۱۰۰ درصد را اندازه گیری نماید.

بر اساس بررسی های انجام شده برخی از شرکت ها از سنسور SHT به عنوان تستو نیز استفاده می کنند . در واقع این در طراحی و ساخت این محصول فاکتورهایی در نظر گرفته شده تا کاربر بتواند ان را به عنوان تستو نیز مورد استفاده قرار دهد.

در این حالت برای کالیبره کردن سنسور های دیگر کاربر نیازی به خرید تستو ندارد و می تواند این فرایند را به راحتی توسط سنسور SHT به انجام برساند.

سنسور NTC سنسور NTC دکتر قشلاق

یکی دیگر از سنسور هایی که در در این مقاله مورد بررسی قرار داده می شود تحت عنوان NTC شناخته می شود. سنسور نام برده با توجه به ساختاری که دارد برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد . شرکت تولید کننده ، این سنسور را در دو مدل سطحی و مستغرق به بازار عرضه می نماید.

سنسور NTC در بخشی از دستگاه جایگذاری می شود که آب از آن عبور کند. در واقع سنسور نام برده تحت تاثیر دمای واقعی آب قرار می گیرد و دمای گزارش شده توسط این سنسور بر اساس همین فرایند می باشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که این حالت باعث شده تا سنسور دما را با اندکی اختلاف نشان دهد.

نوع دیگری از سنسور NTC وجود دارد که تحت عنوان سطحی شناخته شده و دارای بدنه فلزی می باشد. در این سنسور یک لوله از جنس مس تعبیه شده که اگر دمای داخل آن با تغییری مواجه شود مقاومت سنسور نیز تحت تاثیر این فرایند قرار می گیرد و در نهایت این دما به برد دستگاه ارسال نمی شود.

با توجه به موارد ذکر شده سنسور NTC برای اندازه گیری و محاسبه دمای داخل دستگاه و همچنین محیط بیرونی بسیار مناسب می باشد.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    عبدالله رضائی پاسخ

    سلام.میشه سنسور sht رو به رطوبت سنج پنلی وصل کرد؟

      dradminn پاسخ

      با سلام وقت بخیر
      این مورد رو بابد با مشاوران ما مشورت کنید