logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

برای پرورش شتر مرغ به چه تجهیزاتی نیاز است

تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ - دکتر قشلاق

تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ

شترمرغ ها یکی از بزرگترین پرنده های روی زمین می باشند که قادر به پرواز نیستند. امروزه  به دلیل خاصیت بی نظیر گوشت شترمرغ  و فواید زیاد پوست آن، پرورش این پرنده رونق زیادی پیدا کرده و بسیار پرسود می باشد.

شترمرغ ها پرندگانی مقاوم در برابر تغییرات دمایی هستند. پرورش و نگهداری از آن ها برای افرادی که به این کار علاقه دارند بسیار لذت بخش می باشد.

با پیشرفت علم و تجهیزات مختلف، کار پرورش دهندگان طیور نیز تا حدودی راحت تر شده و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی شترمرغ می توان به راحتی و به میزان دلخواه تخم نطفه دار از این پرنده را در داخل دستگاه قرار داده و اقدام به عمل جوجه کشی نمود.

برای پرورش شترمرغ ها شرایط و تجهیزات مختلفی مورد نیاز می باشند.

دستگاه جوجه کشی درنا 4

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای پرورش شترمرغ پرداخته ایم. این مقاله را تا آخر بخوانید.

شرایط لازم برای شروع کار پرورش شترمرغ

شترمرغ ها علاوه بر اینکه بزرگ جثه هستند، علاقه زیادی به دویدن هم دارند. به همین دلیل محل نگهداری این پرنده ها باید بزرگ و مناسب تعداد آن ها باشد. یعنی هرشترمرغ باید آزادی لازم برای دویدن و زندگی کردن را در اختیار داشته باشد. پس اولین شرط پرورش شتر مرغ داشتن زمینی بزرگ می باشد.

به طور مثال برای پرورش 8 عدد شترمرغ زمینی به وسعت 400 متر کافی خواهد بود. اما توجه داشته باشید که در صورت نگهداری از تعداد زیاد شترمرغ ها زمین بسیار وسیع تری مورد نیاز است.

شرایط لازم برای شروع کار پرورش شترمرغ - دکتر قشلاق

شرط بعدی برای شروع به کار پرورش این پرندگان، داشتن علاقه به آن ها است. تقریباً انجام هر کاری در هر رشته ای نیازمند علاقه می باشد و در صورت نداشتن علاقه در بیشتر مواقع کار انجام شده موفقیت آمیز نخواهد بود.

در صورت علاقه داشتن به شترمرغ ها، نسبت به این پرندگان دلسوزتر خواهید بود و نسبت به کارهای پرورش آن ها با جان و دل اقدام خواهید کرد.

علاوه بر داشتن علاقه و زمین وسیع، داشتن سرمایه نیز برای خرید غذا و تجهیزات لازم برای پرورش این پرندگان الزامی می باشد.

منطقه و آب و هوای مناسب جهت پرورش شترمرغ ها

با توجه به این نکته که این پرندگان مقاومت بدنی بالایی دارند در نتیجه در محیط های خیلی سرد و محیط های خیلی گرم هم می توانند زندگی کنند. پس در نقاط مختلف کشورمان می توانید شترمرغ ها را پرورش دهید.

تجهیزات مورد نیاز جهت پرورش شترمرغ

در ادامه به بررسی تجهیزاتی که وجود آن ها در محیط پرورش شترمرغ ضروری است پرداخته ایم.

ظروف مخصوص غذا و آب

شترمرغ ها می توانند با ضربه پا یا نوک ظروف کم دوام را به راحتی بشکنند. پس ظروف غذا و آبخوری این پرندگان باید دوام زیادی داشته باشند. به علاوه این ظروف لازم است که بهداشتی بوده و تا حد امکان ضد زنگ باشند.

با توجه به ویژگی های نام برده شده، استیل می تواند گزینه مناسبی برای ساختن ظرف غذاخوری و آبخوری شترمرغ ها باشد.

بهتر است این ظرف ها به اندازه کافی بزرگ باشند تا شترمرغ ها برای خوردن دان یا آب به زحمت نیافتند و مزاحم شترمرغ های دیگر نشوند.

دستگاه جوجه کشی مناسب

جوجه کشی از شترمرغ ها هم به طریق طبیعی توسط خود پرنده و هم توسط دستگاه های جوجه کشی صورت می گیرد. در پرورش شترمرغ برای افزایش تخمگذاری پرنده، جوجه کشی را به شکل مصنوعی و به کمک ماشین جوجه کشی مخصوص شترمرغ انجام میدهند.

برای آشنایی با چگونگی جوجه کشی از شترمرغ با استفاده از دستگاه جوجه کشی می توانید مقاله آموزش جوجه کشی از شتر مرغ را بخوانید.

جوجه کشی از طریق دستگاه های جوجه کشی مقرون به صرفه بوده و به راحتی می شود تعداد بالایی تخم نطفه دار را تبدیل به جوجه کرد.

استفاده از لامپ مادر مصنوعی

استفاده از لامپ مادر مصنوعی - دکتر قشلاق

برای گرم نگه داشتن جوجه شترمرغ ها و افزایش اشتهای آن ها لازم است که این جوجه ها از یک روزگی تا دو هفتگی در زیر نور لامپ مادر مصنوعی پرورش یابند. توجه کنید که بعد از دو هفتگی جوجه ها، دیگر نیازی به استفاده از این لامپ ها وجود ندارد.

بکارگیری تجهیزات گرمایش و سرمایشی

در فصل سرد و در زمستان جهت گرم کردن سالن ها و بدن شترمرغ ها باید از تجهیزاتی مانند هیتر، بخاری و …استفاده کنید. همانطور که در قسمت های قبلی گفتیم بدن شترمرغ ها در برابر تغییرات دما مقاومت می باشند اما باید توجه کنید که کاهش بیش از حد دما می تواند منجر به بروز بیماری هایی در این پرندگان شود.

به دلیل سردی هوا در زمستان بهتر است شترمرغ ها را در سالنی مخصوص نگهداری کرد.

تجهیزات لازم برای تهویه

در صورت پرورش این پرنده ها در سالن های سربسته، برای تأمین هوای تازه و اکسیژن کافی ضروری می باشد که حتما هوای داخل سالن توسط فن تهویه مرغداری تهویه شود.

استفاده از خاک اره

به دلیل اینکه پاهای جوجه های تازه متولد شده ضعیف و حساس می باشند و جلوگیری از کج شدن آن ها باید حتماً بستر نگهداری جوجه شترمرغ ها  توسط پوشال یا خاک اره پوشش داده شوند.

همچنین از این مواد می توانیم در سالن های پرورش شترمرغ برای جلوگیری از لیز شدن و کاهش بوی فضولات پرندگان بکارگیری کرد.

توجه داشته باشید که در صورت پرورش شترمرغ ها در فضای باز و محیط مرتع مانند دیگر نیازی به استفاده از خاک اره و پوشال وجود ندارد.

نصب سایبان

در فصل تابستان با افزایش دمای هوا، شترمرغ ها به دنبال جایی خنک و سایه برای در امان ماندن از این گرما می گردند.

نصب سایبان در محیطی که شترمرغ ها را پرورش می دهید کمک بسیاری به محافظت از این پرنده ها در برابر گرما می کند.

آب سالم آشامیدنی

شترمرغ ها برای ادامه حیات و هضم مواد غذایی به آب نیاز دارند. آب مورد استفاده این پرنده ها باید سالم و بدون هیچگونه آلایندگی باشد. اگر به شترمرغ ها آب چاه می دهید باید حتما میزان سالم بودن آن آب را مورد بررسی قرار دهید. برای تهیه آب مصرفی شترمرغ ها به منبع آب هم نیاز خواهد شد.

برق

جهت به کار انداختن دستگاه جوجه کشی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، و روشن کردن محیط پرورش شترمرغ توسط لامپ های مختلف نیاز به برق خواهید داشت و بدون وجود برق استفاده از این دستگاه ها ممکن نیست. اگر به شبکه برق دسترسی ندارید، خرید ژنراتور برای تأمین برق مصرفی مزرعه لازم خواهد بود.

جیره غذایی مناسب

علاوه بر تغذیه از مراتع طبیعی، باید مواد غذایی مقوی و سالم هم در اختیار این پرنده ها قرار بگیرد. در صورت پرورش شترمرغ ها برای استفاده از گوشت آن ها، لازم است که در وعده های غذایی آن ها پروتئین و چربی زیادی بگنجانید.

اما در صورتی که شترمرغ های شما تخمگذار هستند ضروری می باشد که روزانه مقدار مناسبی کلسیم، ویتامین و پروتئین در اختیار آن ها بگذارید.

دیگر تجهیزات لازم

علاوه بر موارد گفته شده، لازم است که داروهای مورد نیاز، واکسن، دماسنج و رطوبت سنج، شانه تخم و …. نیز تهیه کرده و در دسترس داشته باشید.

جمع بندی

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق به بررسی تجهیزات لازم برای پرورش شتر مرغ پرداختیم. نگهداری و پرورش این پرنده های بزرگ در صورتی که شرایط مناسب برای رشد و پرورش آن ها مهیا باشد بسیار سود ده می باشد.

در صورتی که سوالی درباره موضوع مقاله داشته باشید می توانید از قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*