logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

رطوبت مناسب برای کارخانه نساجی و بافندگی

اهمیت رطوبت در نساجی و نخ ریسی - دکتر قشلاق

اهمیت رطوبت در نساجی و نخ ریسی

به مجموعه فعالیت و کارهایی که انجام می دهیم تا مواد خامی نظیر پشم، پنبه یا ابریشم تبدیل به پارچه شوند نساجی می گویند.

از قدیمی ترین راه های بافتن روی هم گذاشتن دو ردیف از نخ ها می باشد که به آن ها تار و پود می گویند. تار رشته ای به شکل طولی و پود هم رشته ای عرضی می باشد.

نساجی به دو نوع صنعتی و سنتی صورت می گیرد.

این صنعت یعنی صنعت نساجی از مهمترین صنایعی می باشد که رطوبت در آن اهمیت زیادی دارد.

دستگاه جوجه کشی 48 تایی

رطوبت محیط در نساجی هم بر کیفیت دستگاه ها و بافندگی و هم بر سلامت کارکنان تاثیر دارد.

با خرید دستگاه رطوبت ساز و استفاده از آن می توانیم رطوبت مورد نیاز کارخانه نساجی را تامین کنیم. برخی از افراد اقدام به خرید دستگاه های رطوبت ساز دست دوم می کنند که معایب و مزایای خاص خود را دارد.

اگر می خواهید دستگاه رطوبت ساز دست دوم بخرید بهتر است قبل از اقدام به خرید، مقاله مزایا و معایب رطوبت ساز دست دوم را بخوانید.

در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق به بررسی اهمیت رطوبت در کارخانه نساجی و چگونگی ایجاد این رطوبت پرداخته ایم. همراه ما باشید.

ضرورت وجود رطوبت در کارخانه بافندگی

ضرورت وجود رطوبت در کارخانه بافندگی - دکتر قشلاق

در ادامه به مزایای وجود رطوبت در کارخانه های نساجی پرداخته ایم.

مانع از کاهش حجم پارچه ها می شود

ایجاد و حضور رطوبت در محیط، در فرایند تولید پارچه باعث می شود که پارچه و لباس ها دچار کاهش حجم و وزن نشوند. در صورت کاهش حجم، مجبور به استفاده بیشتری از نخ می باشیم که این هم یعنی صرف هزینه های بیشتر برای تولید پارچه.

پس استفاده از دستگاه رطوبت ساز می تواند باعث کاهش هزینه های تولیدکنندگان شود.

کمک به استحکام بیشتر الیاف

وقتی مقدار مناسبی رطوبت به الیاف می دهیم، باعث می شود استحکام این الیاف افزایش یابد. افزایش استحکام مقاومت و کشش نخ ها را بالا برده و باعث تولید محصول با کیفیتی می شود.

در نتیجه حضور رطوبت در محیط نساجی موجب افزایش کیفیت نخ شده و حین دوختن و بافندگی مانع از پاره شدن نخ ها می شود.

از بین بردن الکتریسیته ساکن

تولید رطوبت در محیط نساجی باعث می شود نوعی از الکتریسیته به نام الکتریسیته ساکن در آن محیط از بین برود.  در این صنعت چون الیاف و پارچه ها و نخ ها روی هم کشیده می شود، در نتیجه الکتریسیته ساکن به وجود می آید.

توجه داشته باشید که این الکتریسیته می تواند مشکلات فراوانی را در صنعت نساجی به وجود بیاورد. مثلاً الکتریسیته ساکن می تواند باعث ایجاد اختلال در حرکت پارچه ها بین ماشین های تولیدی در کارخانه نساجی شود.

این الکتریسیته می تواند گرد و خاک موجود در محیط را جذب کند که همین موضوع می تواند از دلایل خراب شدن دستگاه ها نیز باشد.

از مضرات دیگر الکتریسیته ساکن، این است که می تواند به کارکنان و افراد حاضر درد سالن شوک الکتریکی وارد کند.

در حالی که رطوبت به راحتی الکتریسیته ساکن را از بین می برد و از مشکلات به وجود آمده توسط الکتریسیته ساکن جلوگیری می نماید.

افزایش سرعت کار بافندگی

یکی از مزیت های مهم حضور رطوبت در سالن های نساجی این است که می تواند سرعت بافندگی را در حد قابل توجهی افزایش دهد. توجه کنید که رطوبت باعث کاهش پارگی نخ ها، کاهش خراب شدن دستگاه ها، کم کردن گره های بافندگی و افزایش سرعت و بازدهی می شود.

کمک به کاهش دمای محیط

با بکارگیری دستگاه رطوبت ساز نساجی، دمای سالن بافندگی تا پنج درجه کاهش می یابد. استفاده از این دستگاه محیط بافندگی را خنک تر کرده و گردو غبار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شایان ذکر است که همچنین این دستگاه در کاهش حشرات مختلف در محیط نساجی هم بسیار موثر است.

رطوبت نسبی مناسب برای سالن بافندگی

مقدار رطوبت لازم بستگی به میزان تولید و اندازه سالن بافندگی دارد. توجه کنید که اگر مقدار رطوبت از حد معمول بیشتر باشد، الیاف بیش از حد رطوبت موجود را به خود جذب می نمایند و در نتیجه باعث جمع شدن و به شکل غیر معمول درآمدن نخ های پارچه می شود.

رطوبت نسبی مناسب برای سالن بافندگی - دکتر قشلاق

از طرف دیگر کمتر بودن میزان رطوبت از میزان استاندارد، مشکلات متعددی مثل الکتریسیته ساکن، خرابی و کار نکردن دستگاه ها و …  را به دنبال دارد.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست  که الیاف طبیعی به رطوبت زیادی نیاز دارند در حالی که الیاف های مصنوعی و دست ساز انسان مقدار رطوبت کمتری می خواهند.

رطوبت مورد نیاز و مناسب برای پارچه و پنبه به مقدار 70 تا 80 درصد است.

پشم  نیز مانند پنبه و پارچه در فرایند بافندگی نیازمند رطوبت می باشد. توجه کنید که مقدار رطوبت لازم برای الیاف پشمی 65 درصد است.

همانطور که گفتیم الیاف مصنوعی نیز نیاز کمتری به رطوبت دارند. اما توجه داشته باشید که اگر میزان رطوبت از 50 درصد کمتر باشد می تواند باعث به وجود آمدن الکتریسیته ساکن شود.

ابریشم طبیعی نیز لازم است که در رطوبتی به مقدار 65 تا 70 درصد فرآوری گردد.

 دستگاه های مختلف رطوبت ساز مخصوص محیط بافندگی

دستگاه های مه ساز مخصوص نساجی در دو نوع می باشند که نوع اول دستگاه های التراسونیک یا بخار ساز سرد هستند و نوع دوم مه پاش نازلی نام دارند. برای مشاهده انوع مهساز التراسونیک کلیک کنید.

توجه داشته باشید که همانطور که گفتیم نباید رطوبت محیط بافندگی از حد معمول بالاتر رود و نباید این دستگاه ها موجب به وجود آمدن شبنم یا خیس شدن الیاف گردند.

همچنین بسیار مهم می باشد که این رطوبت آزاد شده از دستگاه رطوبت ساز گرم نباشد و در کل محیط به طور یکسان پخش شود. با توجه به نکاتی در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم، دستگاه رطوبت ساز التراسونیک و مه پاش نازلی از مناسب ترین دستگاه ها برای استفاده در صنعت نساجی می باشند.

از ویژگی های دستگاه های نام برده شده این است که این دستگاه ها چون مه و بخار سرد تولید می کنند، باعث خیسی الیاف نمی شوند.

در دستگاه های التراسونیک، امواج فراصوت به قطرات آب برخورد و موجب ایجاد مه و بخار سرد می شوند.

توجه داشته باشید که در نساجی ها با بکارگیری سنسور های مخصوص سنجش رطوبت، کارایی دستگاه های رطوبت ساز را به طور اتوماتیک تنظیم می نمایند.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق به بررسی اهمیت رطوبت در کارخانه نساجی و دستگاه های رطوبت ساز مناسب برای محیط های بافندگی پرداختیم. رطوبت باید به اندازه مناسب در سالن های بافندگی وجود داشته باشد و اگر میزان رطوبت کمتر یا بیشتر از مقدار لازم شود مشکلات متعددی را به وجود می آورد.

همچنین شما نیز می توانید از قسمت دیدگاه ها سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*