logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

قره قروت چیست و چگونه درست می شود؟

طرز تهیه قره قروت و خواص آن - دکتر قشلاق

طرز تهیه قره قروت و خواص آن

قره قروت یا همان کشک سیاه از محصولات لبنی پرخاصیت می باشد. این ماده لبنی از خوشمزه ترین تنقلات ایرانی است که مزه ترشی دارد. این خوراکی در روش خانگی از آب ماست تهیه می شود.

قره قروت از خوراکی های قدیمی ایرانی بوده که مادر بزرگ ها آن را درست می کردند.

این خوراکی خوشمزه طرز تهیه ساده ای دارد. کشک سیاه در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. در هر 100 گرم این ماده لبنی 240 کیلو کالری انرژی وجود دارد که می تواند قسمتی از انرژی مورد نیاز روزانه فرد را تامین کند.

همچنین قره قروت تمام خواص آب ماست را دارد.  این ماده غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین B2 می باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس ajax | دستگاه جوجه کشی با ظرفیت 72 عددی ajax

قند موجود در سیاه کشک از نوع لاکتوز می باشد. هنگام تشکیل کشک سیاه، قند لاکتوز شکسته و به قند ساده تری تبدیل می شود. همین موضوع باعث می شود افرادی که مشکل هضم لاکتوز دارند نیز بتوانند قره قروت مصرف کنند.

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق ما طرز تهیه قره قروت و خواص بی نظیر آن را مورد بررسی قرار داده ایم. برای آشنایی با این خوراکی ترش مزه همراه ما باشید.

طرز تهیه

روش اول، تهیه قره قروت با آب ماست

مواد لازم:

آب ماست یا ماست به مقدار کافی

مرحله اول

در اولین قدم از تهیه سیاه کشک ترش خانگی، اگر آب ماست در دسترس مان نباشد، ابتدا باید آب ماست را بگیریم که با این کار ماست معمولی تبدیل به ماست چکیده می شود.

ما در مقاله طرز تهیه ماست خانگی درباره فواید ماست محلی و نحوه تهیه کردن آن بحث کرده ایم که برای آشنایی بیشتر می توانید این مقاله را بخوانید.

مرحله دوم

در این مرحله پس از آماده کردن آب ماست، باید آن را درون یک ظرف یا یک قابلمه بریزید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم نموده و صبر کنید تا آب ماست غلیظ تر شود.

پس از غلیظ شدن چند بار آن را هم می زنیم تا غلظت همه جای آن یکسان شود که در این مرحله این خوراکی  به رنگ قهوه ای در می آید.

اکنون تقریبا کار درست کردن قره قروت تمام شده است و باید شعله را خاموش کرده و آن را در ظرفی مناسب بریزید تا خنک شود. سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا سفت شده و آماده مصرف گردد.

به همین راحتی می توانید کشک سیاه را از آب ماست درست کنید.

روش دوم، درست کردن قره قروت با دوغ

مواد لازم:

دوغ ترش به مقدار کافی

طرز تهیه

این دستورالعمل آماده سازی مانند روش قبلی می باشد. تنها تفاوت آن در استفاده از دوغ ترش به جای آب ماست است. برای تهیه دوغ مورد نظر، می توانید از دوغ ترش به دست آمده از دستگاه کره گیر یا دوغ ساز استفاده کنید . با خرید دستگاه کره گیر علاوه بر تهیه کره،  دوغ به دست آمده از آن به عنوان نوشیدنی یا برای تهیه ی قره قروت قابل استفاده خواهد بود.

در این روش از تهیه کشک سیاه،  ابتدا دوغ ترش را می جوشانیم و هم می زنیم تا غلیظ شده و رنگ آن به قهوه ای تغییر کند. سپس آن را در ظرف مناسبی ریخته و می گذاریم کمی خنک شود. سپس ظرف  را درون یخچال قرار می دهیم تا برای مصرف آماده گردد.

نکاتی درباره درست کردن قره قروت

شما می توانید به میزان دلخواه نمک در مراحل درست کردن کشک سیاه به آن اضافه کنید. اما مصرف قره قوروت حاوی نمک به افراد مسن و مبتلا بیماری فشار خون توصیه نمی شود.

بعضی از افراد در تهیه قره قروت از آب پنیر هم استفاده می کنند که روش درست کردن آن دقیقا همانند روش های قبلی است.

همچنین برخی از خانواده ها از کشک سیاه در کنار کشک و آش استفاده می کنند که طعم لذیذی به این غذاها می دهد.

فواید مصرف

این خوراکی علاوه بر داشتن پروتئین و ویتامین ها، مقدار چربی کمی دارد. افرادی که به دنبال مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا و چربی کم هستند می توانند قره قروت مصرف کنند. اما باید دقت کردکه در مصرف این خوراکی نباید زیاده روی شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

همانند تمامی محصولات لبنی، کشک سیاه نیز حاوی کلسیم می باشد که این کلسیم از نرم شدن و پوکی استخوان ها جلوگیری می کند. همچنین این خوراکی می تواند باعث استحکام دندان ها شوند.

کمک به جذب کلسیم

این خوراکی ترش مزه حاوی ویتامین D نیز می باشد که این ویتامین موجب می شود تا جذب کلسیم در بدن افزایش یابد. با افزایش جذب کلسیم ، عوارض کمبود کلسیم هم در بدن بین می رود.

همچنین این ویتامین می تواند مانع از ابتلا فرد به سرطان روده بزرگ شود.

ضدعفونی دستگاه گوارش

این ماده لبنی حاوی اسیدهای عالی می باشد که این اسید ها با از بین بردن باکتری های مضر در دستگاه گوارش باعث ضدعفونی آن می شوند.

طبع قره قروت

طبع این ماده لبنی سرد و خشک می باشد. مصلح قره قروت ادویه جات گرم مانند سیاه دانه و زیره است. در طب سنتی گفته شده که این خوراکی برای بیماری های حرارت معده و کبد، تب صفراوی گرم و اسهال می تواند مفید باشد.

سیاه کشک در چه غذاهایی استفاده می شود؟

با این ماده لبنی می توان آش قره قروت، خورشت مرغ با قره قروت، ماهی تنوری با سس قره قروت و … بسته به سلیقه، مزاج و توانایی های افراد غذا درست کرد. این خوراکی به غذاها طعم ترشی اضافه می کند.

مضرات مصرف

توجه داشته باشید که قره قروت مقدار اسیدیته بالایی دارد و در صورت مصرف بی رویه می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

همچنین به دلیل ترش بودن می تواند موجب افت فشار خون فرد مصرف کننده شود.

در صورت افزودن نمک به قره قروت، سدیم موجود در این ماده افزایش می یابد. با مصرف کشک سیاه حاوی نمک، سدیم موجود در بدن نیز بیشتر می شود. در صورت زیاده روی در مصرف سیاه کشک سدیم خون بیشتر شده و می تواند موجب بروز بیماری دفع کلیوی کلسیم و پرفشاری خون شود.

سخن آخر

قره قروت یک ماده غذایی ترش می باشد که طرز تهیه آن راحت بوده و هم به صورت جداگانه و هم به همراه غذاهایی مانند آش مصرف می شود. در این نوشته از سایت دکتر قشلاق سعی کردیم تمامی اطلاعات مربوط به کشک سیاه و فواید و مضرات آن را در اختیار شما قرار دهیم.

سوالات و نظرات گرانقدر خود را از بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها (1)

*
*

    زاوش پاسخ

    قره قورووت سرد مزاج است یا گرم مزاج؟