logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چگونه مدت زمان سالم بودن لبنیات را افزایش دهیم؟

روش صحیح نگهداری از محصولات لبنیات - دکتر قشلاق

روش صحیح نگهداری از محصولات لبنیات

محصولات لبنی مختلف از جمله شیر از مواد غذایی ضروری برای مصرف روزانه همه افراد در تمامی سنین مختلف می باشد. مصرف لبنیات بدن ما را سالم نگه داشته و از ابتلای ما به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

مصرف درست و صحیح لبنیات همچنین باعث افزایش طول عمر و کاهش استرس افراد می شود. در مورد کودکان نیز نقش لبنیات بسیار پر رنگ تر می باشد. چون کودکان در سن رشد هستند و و مصرف مناسب به اندازه کافی شیر و دیگر محصولات لبنی برای آن ها به معنای سالم بزرگ شدن است.

نحوه نگهداری از محصولات لبنی و جلوگیری از فاسد شدن آن ها بسیار مهم می باشد. چون این محصولات نسبتا حساس هستند و اگر در دما یا مکان نامناسب قرار گیرند فاسد می شوند.

اگر شما جزو افرادی هستید که علاقه دارند خودشان محصولات لبنی ارگانیک در خانه تهیه کنند، می توانید از تجهیزات لبنی مختلفی استفاده کنید.

برد جوجه کشی H3 | برد دستگاه جوجه کشی خانگی

پس از تولید یا خرید لبنیات، باید از فاسد شدن این مواد غذایی جلوگیری کنیم و در صورت فاسد شدن آن ها نباید مصرف شوند.

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق به بررسی شرایط نگهداری محصولات لبنی و چگونگی جلوگیری از فاسد شدن آن ها پرداخته ایم. همراه ما باشید.

روش صحیح نگهداری شیر

شیر خام پس از دوشیده شدن برای جلوگیری از فاسد شدن آن، حتما باید در بیدون یا ظرف شیر جمع آوری شود.

شیر خام قابل مصرف نمی باشد و اگر بخواهید شیر ارگانیک مصرف کنید حتما قبل از نوشیدن شیر خام، آن را به مدت ده دقیقه بجوشانید و در حال جوشیدن آن را هم بزنید.

روش صحیح نگهداری شیر - دکتر قشلاق

شیرهای پاستوریزه را حتما باید در یخچال نگهداری کنید. همچنین شیرهای محلی در مغازه های لبنیاتی در دستگاه های شیر سرد کن نگهداری می شوند تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری شود.

برای آشنایی با چگونگی و مدت زمان نگهداری شیر خام در شیر سرد کن مقاله شرایط نگهداری شیر خام در شیرسرد کن را بخوانید.

ماندگاری شیرهای پاستوریزه چقدر است؟

شیرهای پاستوریزه بسیار بیشتر از شیر های محلی ماندگاری دارند و لازم نیست قبل از مصرف آن ها را بجوشانیم. اما دقت کنید که پس از باز کردن درب شیر های پاستوریزه تا دو روز باید مصرف شوند و پس از دو روز فاسد می شوند.

نحوه نگهداری شیر پاستوریزه

هر وقت خواستید شیر پاستوریزه بخرید حتما در مرحله آخر خرید خود آن را بردارید تا کمتر در دمای محیط بماند.

سپس سریعاً آن ها را به درون یخچال انتقال دهید. سعی کنید شیرهای پاستوریزه را در سردترین قسمت یخچال قرار دهید تا در صورت باز و بسته شدن درب یخچال گرمای کمتری به آن ها برسد.

همچنین توصیه می کنیم به جای شیرهای محلی شیر پاستوریزه مصرف کنید چون پاستوریزه شده اند و میکروب های درون آن به طور کامل از بین رفته اند.

روش نگهداری صحیح پنیر

پنیر یکی از محصولات لبنی مورد علاقه ما ایرانی ها می باشد.

روش نگهداری صحیح پنیر - دکتر قشلاق

پنیرهای نرم نسبت به پنیرهای سفت ماندگاری کمتری دارند. مثلا پنیر سفید یا پنیر سوئیسی که جزو پنیرهای سفت هستند را می توانیم پس از باز کردن درب آن ها تا 4 هفته در یخچال نگهداری کنیم. اما پنیرهای نرم می توانند تا یک هفته پس از باز شدن استفاده شوند.

چگونه بفهمیم پنیر فاسد شده یا نه؟

برای اطمینان از سالم بودن پنیر می توانید به تاریخ تولید آن نگاه کنید.

همچنین می توانید پنیر را بچشید اگر طعم آن عوض شده و تلخ باشد، حتما آن پنیر فاسد شده است. دقت کنید که تغییر رنگ پنیر هم نشان از کپک زدگی و خراب شدن آن پنیر دارد.

شما اگر پنیرهای نرم را در هوای آزاد بگذارید خشک می شوند که خشکی پنیر های نرم نشان از خراب شدن آن ها دارد.

چگونه از خراب شدن پنیر جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری کردن از نرم و بد شکل شدن پنیر، پس از برش با کارد، به محلی که با کارد برش زده اید کره بمالید. دقت کنید که کره همه سطوح را پوشش دهد. این کار باعث می شود هوا قسمت برش داده را خشک و فاسد نکند.

اگر از کره دوست ندارید، می توانید یک کاغذ روغنی به دور پنیر بپیچید و آن را در ظرف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

روش دیگری هم برای جلوگیری از فاسد شدن پنیر وجود دارد. اگر قبل از قرار دادن پنیر در یخچال، حفاظ پلاستیکی روی پنیر را بردارید و و پنیر را در کاغذهای موم دار قرار دهید، سپس آن را با کاغذ بپوشانید، ماندگاری پنیر زیاد می شود.

پنیرهای سفت چقدر می کشد فاسد شوند؟

مدت زمان نگهداری از پنیر های سفت کمتر از یک ماه می باشد.

چگونه مانع از فاسد شدن پنیرهای سفت شویم؟

سعی کنید  پنیرهای سفت را در پایین ترین قسمت یخچال کنار فضای میوه و سبزی ها قرار دهید چون محل نگهداری پنیر باید خشک باشد.

پس از هربار مصرف لازم است که کاغذ پنیر را عوض کنید چون روغن پنیرهای سفت جذب پنیر می شوند و پس از چرب شدن کاغذ از تنفس پنیر جلوگیری کرده و باعث کپک زدن آن می شوند.

همچنین می توانید پنیرهای سفت را درون ظرفی قرار دهید و روغن زیتون روی آنها بریزید تا درون روغن زیتون شناور شوند.

اگر بخواهید می توانید برای جلوگیری از فاسد شدن پنیر آن را در ماست یا آب ماست نیز قرار دهید. با این کار باعث خوشمزه تر شدن پنیر نیز می شویم.

نگهداری ماست

نگهداری ماست - دکتر قشلاق

بهترین روش نگهداری ماست، قرار دادن آن در یخچال می باشد. دمای مناسب یخچال برای نگهداری ماست بین 5 تا 7 درجه می باشد. چون در این درجه کپک ها سخت تر رشد می کنند و مدت زمان بیشتری ماست سالم می ماند.

بهترین ظرف برای نگهداری ماست

بهترین ظروف برای نگهداری از ماست، ظروف سفالی می باشند. این ظروف می توانند طولانی مدت با حفظ طعم و کیفیت از ماست نگهداری کنند. ظرف های سفالی با خاصیت مکندگی می توانند آب اضافی ماست را بمکند.

همچنین شما می توانید ماست را در ظروف شیشه ای و ظروف پلاستیکی استاندارد نیز نگهداری کنید.

اگر ماست مناسب و سالم باشد می توانیم به صورت ارگانیک از آن کره بگیریم که به بررسی این موضوع در مقاله از یک کیلو ماست چقدر کره تولید می شود پرداخته ایم.

چگونه بفهمیم ماست فاسد شده؟

کپک زدن: اگر روی ماست نقطه های سبز یا قهوه ای رنگ دیدید حاکی از این می باشد که ماست کپک زده است.  دمای رشد کپک ها 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. پس مهم است که ماست را بیرون از یخچال نگه نداریم.

ماست کپک زد قابل مصرف نمی باشد و باید دور ریخته شود.

بوی ترش: تغییر بوی مواد غذایی از اولین نشانه های فاسد شدن آن ماده غذایی است. اگر ماست بوی بدی مانند بوی شیر ترشیده بدهد، نشان از آن دارد که این ماست خراب شده است و قابل مصرف نمی باشد.

تغییر در طعم: ماست فاسد شده علاوه بر بوی بد، طعم بدی هم پیدا می کند. دقت کنید که طعم ترش نمی تواند به تنهایی دلیل بر خراب شدن ماست باشد، اما ماست تلخ مزه قطعا فاسد شده و نباید مصرف گردد.

نحوه صحیح نگهداری از کره

نحوه صحیح نگهداری از کره - دکتر قشلاق

کره باید درون فریزر قرار بگیرد اما دقت کنید که نباید در کنار کره مواد غذایی دیگری قرار دهید. چون کره بوی مواد غذایی کنار خود را می گیرد.

از روش های خوب نگهداری کره قرار دادن آن در جاکره های مخصوص است که از تند شدن کره جلوگیری می کند.

نگهداری کره های حیوانی و گیاهی با هم تفاوت زیادی ندارند. برای آشنایی با تفاوت کره های حیوانی و گیاهی مقاله کره حیوانی و گیاهی چه تفاوت هایی دارند را بخوانید.

جمع بندی

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق به بررسی راه های افزایش ماندگاری مواد لبنی و جلوگیری از فاسد شدن آن ها پرداختیم.

توجه کنید که حتما باید پس از خرید محصولات لبنی، سریعاً آن ها را به درون یخچال انتقال دهید تا فاسد نشوند. همچنین از مصرف مواد لبنی فاسد شده باید خودداری کنید.

شما نیز می توانید سوالات و نظرات خود را با ما از قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید. در اسرع وقت به سوالات شما جواب داده خواهد شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*