logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

ماست چکیده بخوریم یا ماست معمولی؟

خواص ماست چکیده - دکتر قشلاق

خواص ماست چکیده

ماست یکی از فرآورده های لبنی پرمصرف در سراسر جهان است. جایگاه این محصول در هرم غذایی در گروه لبنیات می باشد. ماست منبعی فوق العاده از کلسیم، فسفر،ویتامین های گروه B است.

یک نوعی از ماست ها، ماست چکیده نام دارند که نام دیگر آن ماست کیسه ای می باشد. این محصول لبنی از طریق آبگیری از ماست معمولی درست می شود. پس مهمترین تفاوت میان ماست چکیده و ماست معمولی، میزان آب موجود در آنها است.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هر چقدر ماست آب خود را از دست بدهد، وزن، کالری و ارزش غذایی اش افزایش پیدا می کند.

در این صفحه از سایت دکتر قشلاق به بررسی خواص بی نظیر ماست چکیده، تفاوت آن با ماست معمولی و نحوه تهیه این ماده غذایی پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با این فرآورده لبنی شگفت انگیز همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی آرکام ۲۴ تایی

ماست معمولی چه فرقی با ماست چکیده دارد؟

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم ماست کیسه ای همان ماست معمولی می باشد که آب خود را از دست داده است.

اما توجه داشته باشید که ماست معمولی همراه از دست دادن آب،  مقداری از ویتامین های محلول در آب خود را نیز از دست می دهد. پس می توان نتیجه گرفت که مقدار کلسیم و پروتئین ماست معمولی و چکیده یکسان می باشند، اما مقدار ویتامین مخصوصاً ویتامین B2 آن کمتر از ماست معمولی است.

ماست معمولی چه فرقی با ماست چکیده دارد؟ - دکتر قشلاق

همچنین توجه کنید که امروزه  مصرف انواع لبنیات برای داشتن بدنی سالم به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این محصولات بسیار ضروری می باشد. در مقاله روزانه چقدر لبنیات بخوریم در باره میزان مصرف این محصولات برای سنین مختلف  بحث کرده ایم که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

خواص ماست چکیده

در ادامه ویژگی های مهم این ماده غذایی برای سلامتی و شادابی بدن را مورد بررسی قرار داده ایم.

کمک به تقویت موها

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف ماست به دلیل اینکه پروتئین و ویتامین زیادی دارد برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک و همچنین ایجاد رطوبت کافی برای موها موثر است. مرطوب شدن موها باعث نرم شدن آن ها و تغذیه بهتر می شود.

در ماست اسید لاکتیک هم وجود دارد که پوست های مرده را از موها جدا می کند و باعث درخشان تر شدن موها می شود.

حفظ سلامتی دستگاه گوارش

از مهمترین خواصی که برای این ماده غذایی می توانیم نام ببریم کمک به سلامت دستگاه گوارش است. پروبیوتیک های موجود در این نوع ماست به افزایش باکتری های خوب و مفید در روده کمک کرده و دستگاه گوارشی را سالم نگه می دارند.

همچنین از دیگر نکات مثبت این محصول لبنی می توان به میزان کم لاکتوز آن نسبت به دیگر محصولات اشاره کرد. برخی از افراد مشکل هضم لاکتوز دارند و مصرف ماست چکیده  می تواند برای آن ها مفید باشد.

از ویژگی های دیگر ماست کیسه ای که به دستگاه گوارش کمک می کند، راحت بودن هضم آن می باشد. هضم شدن آسان این ماست حرکات روده را تسهیل می کند.

توصیه می شود که افرادی که از مشکلاتی مانند یبوست و سنگینی معده رنج می برند همراه غذای خود ماست چکیده مصرف کنند.

کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان روده

همانگونه که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم با مصرف ماست کیسه ای باکتری های مفید واقع در روده افزایش یافته و این باکتری های مفید باکتری های بیماری زا و مضر موجود در روده را از بین می برند.

کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان روده - دکتر قشلاق

باکتری های مفید همچنین می توانند به اسیدهای صفراوی بچسبند و از احتمال ورود آسیب به سلول های روده بکاهند. در نتیجه روده های انسان سالمتر می مانند .

کنترل فشار خون

مصرف مرتب ماست کیسه ای می تواند منجر به کاهش فشار خون بالا شود. پتاسیم موجود در این ماست می تواند فشار خون را تنظیم کرده و رگ های خونی را آرام و از انقباض آن ها جلوگیری کند. مقدار پتاسیم موجود در یک کاسه ماست چکیده به مقدار 240 میلی گرم است.

خواص ماست چکیده برای پوست

در ماست کیسه ای اسید لاکتیک وجود دارد که این ماده می تواند تولید کلاژن را در بدن افزایش دهد. کلاژن در ترمیم سلول های آسیب دیده پوست نقش دارد. در نتیجه مصرف ماست کیسه ای باعث لطیف تر و سالم تر شدن پوست می شود.

اسید لاکتیک ماست کیسه ای خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارد و و می تواند چروک های کوچک روی پوست را برطرف نماید.

همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته اسید لاکتیک موجود در ماست چکیده می تواند به رفع آفتاب سوختگی هم کمک کرده و مشکلات پوست چرب را نیز حل کند.

اما توجه داشته باشید که تجمع بیش از حد اسید لاکتیک در بدن ممکن است به ریه، کلیه و مغز انسان آسیب وارد کند. پس بهتر است در مصرف ماست چکیده زیاده روی نشود.

طبع ماست چکیده

ماست کیسه ای دارای طبعی گرم و تر می باشد. سردی کردن در طب سنتی به معنای دل درد، دل پیچه و تهوع می باشد که مصرف ماست چکیده می تواند تا حدودی این مشکلات را رفع کند. توجه داشته باشید که تمام لبنیات به جز ماست چکیده، کره،  شیر تازه محلی و پنیر کهنه طبع سرد دارند.

قیمت این محصول لبنی

امروزه به این محصول لبنی طعم های متفاوتی افزوده می شود که هرکدام قیمت خاص خود را دارند. اما در زمان ویرایش این مقاله قیمت هر ماست کیسه ای معمولی 750 گرمی 19 هزار تومان می باشد.

توجه کنید که ماست چکیده به صورت سنتی هم تولید می شود که قیمت تقریبی هر 900 گرم آن 32 هزار تومان است.

طرز تهیه ماست چکیده

مواد لازم:

  • ماست معمولی به میزان دلخواه
  • پارچه نخی و تمیز در اندازه مناسب

در تهیه این محصول توجه کنید که هرچه ماست مورد استفاده  پرچرب تر باشد آبگیری آن زمان بیشتری طول می کشد. در ابتدا صافی را روی ظرفی گودی باید قرار دهیم تا آب خارج شده از ماست درون آن ظرف بریزد.

طرز تهیه ماست چکیده - دکتر قشلاق

سپس پارچه تمیز خود را باید روی صافی پهن کنیم .در مرحله بعد ماست را درون پارچه ریخته و لبه های پارچه را می توانیم جمع کنیم.  در این مرحله، هم می توانیم ماست درون پارچه را در یخچال قرار دهیم و هم می توانیم از جایی آویزان کنیم که آب موجود در آن خارج شود.

همچنین توجه کنید که از ماست چکیده نمی توانیم کره درست کنیم و برای درست کردن کره درون دستگاه کره گیر فقط می توانیم ماست معمولی بریزیم.

آب ماست چکیده چیست؟

در هنگام تولید ماست چکیده، به آب خارج شده از ماست معمولی، آب ماست چکیده می گویند. این آب فواید و خواص بسیاری دارد که به دلیل وجود پروتئین های محلول در آب در آن نظیر ویتامین B2 است.

همچنین آب ماست کیسه ای حاوی کلسیم می باشد. افرادی که می خواهند مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین B2 مصرف کنند و از مصرف چربی منع شده اند، می توانند به راحتی آب ماست چکیده بخورند.

در نهایت

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق درباره خواص ماست چکیده، تفاوت آن با ماست معمولی و طرز تهیه این محصول لبنی بحث کرده ایم. شما نیز در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید آن را از بخش دیدگاه ها مطرح و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    محمد کوثری پاسخ

    آیا ماست چکیده برای افرادی که مشکل کلیوی دارند مضر است؟

      drgheshlagh-admin پاسخ

      لطفا از متخصصین تغذیه این مورد رو جویا بشید