logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

یخ درمانی چیست

چگونه یخ درمانی کنیم؟ - دکتر قشلاق

چگونه یخ درمانی کنیم؟

یخ شکل منجمد شده آب می باشد که خواص شیمیایی یکسانی با آب دارد اما خواص فیزیک آن ها باهم متفاوت می باشد. یخ ها به شکل جامد هستند اما آب همانگونه که می دانید مایع است.

با این که از یخساز و یخ های حاصل از آن در رستوران ها، مغازه های لبنیاتی و پروتئینی، ماهی فروشی ها و … استفاده می شود اما جالب است بدانید که این مواد جامد سرد کاربرد های پزشکی نیز دارند.

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق به بررسی یخ درمانی و کاربرد ها و فواید آن برای سلامتی انسان پرداخته ایم. همراه ما باشید.

یخ درمانی

از یخ درمانی برای کاهش التهاب های ناشی از آسیب به بافت ها، برای درمان  آسیب دیدگی های ورزشی و بهبود کبودی ها استفاده می شود.

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (تک کابین)

یخ درمانی را می توان در بعضی از مواقع با درمان های دیگری همراه کرد که می تواند موجب تسکین درد کمر و گردن، رگ به رگ شدن، سفتی عضلات و … گردد.

یخ درمانی - دکتر قشلاق

توجه داشته باشید که آسیب های خفیف می توانند در خانه درمان شوند اما در صورتی که آسیب دیدگی شدید باشد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

کدام نوع از آسیب ها می توانند با یخ درمانی درمان شوند؟

از یخ می توان در بهبود درد  و درمان آسیب های ورزشی، اسپاسم عضلات و ضربه های ناگهانی استفاده کرد.

برخی از آسیب هایی که ممکن است با یخ درمانی بهبود یابند

  • کشیدگی عضلات
  • وارد شدن ضربه آرام به بافت نرم
  • پیچ خوردگی شانه، مچ پا و دست

برخی از خواص و فواید انجام یخ درمانی

  • از بین بردن چربی ها
  • کاهش کبودی
  • سفت و محکم تر کردن بافت ها
  • بهبودی جریان خون
  • کاهش التهاب در بافت آسیب دیده

یخ درمانی چگونه بر بافت تاثیر می گذارد؟

استفاده از یخ می تواند دمای پوست و بافت زیرین را کاهش دهد که باعث اثرات زیر می شود :

  • انتقال آهسته مولکول های تقویت کننده اعصاب
  • رگ های خونی سطح پوست به طور موقت باریک می شوند

توجه داشته باشید با وجود اینکه استفاده از یخ بسیاری از آسیب دیدگی های سطحی را بهبود می بخشد اما هنوز مدارک و شواهد کافی جهت بکارگیری یخ برای درمان بیماری های دیگر وجود ندارد.

اما طبق بررسی های صورت گرفته استفاده از یخ  به عنوان درمان اولیه در بهبود التهاب موثر است.

یخ درمانی چگونه اثر می کند؟

یخ درمانی در دو یا سه روز اول آسیب دیدگی جهت کم کردن التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

سرمای ناشی از یخ ها هنگامی که به محل آسیب دیدگی رسید، به طور موقت می تواند اعصاب آن ناحیه را بی حس و جریان خون در آن قسمت کاهش دهد.

یخ درمانی چگونه اثر می کند؟ - دکتر قشلاق

این سرما باعث بی اثر شدن محرک هایی می شود که باعث التهاب در قسمت زیرین پوست می شوند.

روش استفاده صحیح از یخ درمانی

براساس توصیه کارشناسان، یخ درمانی باید فوراً پس از آسیب دیدگی انجام بگیرد. همزمان با استراحت می توانید چندین جلسه یخ درمانی در دو تا سه روز انجام دهید. زیرا در دو الی سه روز اول التهاب ایجاد می شود و انجام این روش درمانی مانع از این التهاب خواهد شد.

توجه داشته باشید که  برای این که پوست دچار سرمازدگی نشود باید از تماس مستقیم یخ با پوست جلوگیری کنید.

یخ های مورد استفاده را در داخل یک کیسه قرار داده و سپس کیسه را به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. یخ مورد استفاده میتواند به شکل پودری، پولکی یا حبه ای باشد. یخ پولکی و پودری به دلیل اینکه سطح تماس بیشتری دارند، سریعتر باعث سردشدن مواد میشوند. در مقاله کاربرد یخ پولکی بیشتر راجع به این نوع یخ ها بخوانید.

چه مدت می توانیم از یخ درمانی استفاده نماییم؟

پزشکان توصیه می کنند که در دو روز اول پس از وقوع ضربه یا حادثه، در جلسات کوتاه با فاصله از هم یخ درمانی می تواند صورت بگیرد.

تحمل افراد مختلف نسبت به سرما متفاوت است و اگر قسمت مورد نظر که یخ روی آن قرار داده ایم کاملاً بی حس شود می توانیم یخ ها را برداریم.

اشتباهاتی که نباید در هنگام یخ درمانی انجام دهید

تنها هنگامی که یخ درمانی به صورت صحیح انجام شود می تواند مفید باشد. در غیر این صورت حتی ممکن است موجب بدتر شدن آسیب دیدگی نیز شود.

در ادامه به مواردی اشاره کرده ایم که نباید در هنگام یخ درمانی باید از انجام آن ها خود داری نماییم.

استفاده طولانی از یخ

اگر یخ ها را به مدت طولانی روی بافت مورد نظر قرار دهید ممکن است باعث آسیب به پوست و بافت های زیرین شوند. یخ درمانی باید در چندین جلسه کوتاه به مدت 10 تا 20 دقیقه ای انجام گردد و از نگه داشتن طولانی مدت یخ ها روی پوست جلوگیری شود.

محافظت نکردن از پوست

استفاده مستقیم از یخ برای درمان یک ناحیه از بدن می تواند آسیب جدی به پوست و حتی بافت زیرین وارد کند. سعی کنید همیشه قبل از انجام یخ درمانی آن ها را در یک حوله یا پارچه نازک بپیچید تا پوست آسیب نبیند.

کم بودن فاصله جلسات

دقت کنید که بین جلسات یخ درمانی حتماً باید فاصله وجود داشته باشد تا بافت مورد نظر استراحت نماید. این استراحت تاثیر بسزایی در بهتر شدن بافت آسیب دیده دارد.

چگونه مانع از بروز عوارض در یخ درمانی شویم

اگر مواردی که در قسمت قبل به آن ها اشاره کردیم رعایت نشوند می توانند موجب بروز عوارض ناشی از انجام اشتباه یخ درمانی شوند.

در ادامه به بررسی چند راهکار ساده جهت جلوگیری از بروز عوارض یخ درمانی پرداخته ایم.

  • مدت زمان جلسات یخ درمانی را کنترل کنید. این جلسات نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی شوند.
  • هنگام بی حس شدن بافت یا عضو مورد نظر، یخ درمانی را متوقف نمایید.
  • بعد از جلسات یخ درمانی حتماً باید استراحت کنید.
  • اگر از کیسه های یخ بکارگیری می کنید، به طور دوره ای محل آن ها را عوض کنید.
  • اگر از لیوان های یخ استفاده می کنید، سعی کنید مدت زمان استفاده از آن ها کوتاه باشد.

یخ درمانی ممکن است باعث چه آسیب هایی در پوست شود؟

همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یخ و سرما می تواند باعث آسیب به پوست شود. اگر در حین یخ درمانی یکی از علائم زیر را مشاهده کردید فوراً یخ درمانی را متوقف نمایید.

  • به وجود آمدن تاول در محل آسیب دیدگی
  • قرمزی همراه با حس گزگز در محل آسیب دیده
  • رنگ از دست دادن پوست درمان شده

چه کسانی نباید یخ درمانی انجام دهند؟

افرادی که دارای بیماری های رینود، نورپاتی محیطی یا هر بیماری ای که اعصاب و گردش خون را بتوانند به خطر بیاندازند باید در حد امکان از انجام یخ درمانی خودداری کنند و اگر قصد انجام یخ درمانی داشتند لازم است که قبل از اقدام حتما با پزشک خود مشورت و اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند.

یخ درمانی در درمان چه آسیب هایی ممکن است بی اثر باشد؟

اگر از آسیب بافت بیش از دو روز گذشته باشد انجام یخ درمانی سودی نخواهد داشت.

برای اثر گذاری بیشتر یخ فقط در فاصله 24 تا 48 ساعت از شروع درد و ایجاد التهاب می تواند استفاده شود. توجه داشته باشید که اگر پس از دو روز انجام یخ درمانی، علائم آسیب دیدگی بهبود نیافتند آسیب دیدگی جدی می باشد و باید به پزشک مراجعه شود.

یخ درمانی در درمان چه آسیب هایی ممکن است بی اثر باشد؟ - اندیشه سبز

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که یخ درمانی برای کاهش التهاب و کبودی انجام می گیرد و به طور کلی در صورت التهاب مداوم، سختی در حرکت و بیشتر شدن درد یا آسیب های دیگر باید به پزشک مراجعه صورت بگیرد.

چربی سوزی با استفاده از یخ درمانی

اگرچه به میزان کم اما یخ درمانی می تواند باعث از بین بردن چربی های قسمت های مختلف بدن شود. بدین منظور لازم است که ابتدا چند تکه یخ را درون کیسه ای بیاندازید.

کیسه را درون پارچه ای نازک قرار داده و روی مناطقی که می خواهید چربی سوزی در آن قسمت ها صورت بگیرد بگذارید. همانطور که قبلاً  اشاره کردیم جلسات یخ درمانی باید کوتاه باشند و با فاصله های زمانی از هم صورت بگیرند.

برای تهیه یخ مورد نیاز جهت یخ درمانی می توانید از یخ های قسمت فریزر یخچال و یا یخ های دستگاه یخساز خانگی استفاده کنید که این دستگاه در مدت زمان کم به مقدار کافی یخ حبه ای در اختیار شما می گذارند.

زیباسازی پوست با استفاده از یخ درمانی

افرادی که خواهان سفت شدن پوست و کم کردن وزن هستند می توانند یخ درمانی را امتحان کنند. سفت شدن پوست باعث می شود جوان تر به نظر برسید.

یخ درمانی حتی پس از زایمان هم برای جمع و سفت کردن پوست کاربرد دارد. همچنین این روش درمانی با از بین بردن قسمتی از چربی ها می تواند به کاهش وزن هم تا حدودی کمک کند.

بهبودی پس از جراحی با یخ درمانی

بسیاری از کارشناسان و پزشکان برای توانبخشی بهتر به برخی از افراد پس از عمل جراحی توصیه به یخ درمانی می کنند. این روش می تواند التهاب و تورم را کنترل و کاهش دهد.

همچنین یخ درمانی می تواند باعث کاهش درد شود. اما توجه داشته باشید که پس از عمل جراحی فقط با توصیه پزشک می توانید اقدام به انجام این روش درمانی نمایید.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق به بررسی یخ درمانی و فواید و مضرات احتمالی آن پرداختیم. به طور کلی بیشترین کاربرد یخ درمانی در کاهش التهاب و رفع و جلوگیری از کبودی ناشی از ضربه و در مواقعی کاهش درد می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*