logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

از بین بردن برفک یخچال

روش فوری از بین بردن برفک یخچال

روش فوری از بین بردن برفک یخچال و جلوگیری از یخ زدن فریزر

یخچال فریزرها از جمله تجهیزات سرمایشی پرکاربرد و ضروری در زندگی روزمره ما انسان ها بوده که نقش اصلی آنها حفظ و نگه داری مواد غذایی است. اما برخی از مدل های یخچال فریز به مرور زمان دچار مشکل و افت کیفیت می شوند. یکی از مشکلاتی که در بیشتر فریزرها ایجاد میشود، برفک زدن آن است. یخ زدگی و برفک زدن دیواره های یخچال باعث کاهش راندمان آن و افزایش مصرف انرژی دستگاه میشود. همچنین یخ زدن قسمت فریزر یخچال باعث کاهش عمر مفید دستگاه و موتور آن میشود. بنابراین یخچال هایی که دچار برف زدگی میشوند باید به موقع تمیز شوند. مدل های مختلفی از فریزرها دارای برفک زدایی خودکار بوده و هیچ وجه برفک تولید نمی کنند. اما اگر یخچال فریزر شما در کوتاه مدت دچار برفک زدگی میشود خواندن این مقاله را از دست ندهید.

چرا یخچال فریزر برفک میزند؟

اگر شما در منزل و یا محیط کار یک مدل یخچال فریزر معمولی دارید احتمالا پس از چند ماه استفاده با توده های یخی بزرگ در داخل یخساز آن مواجه شده اید. در برخی از موارد برفک زدگی و یخ زدگی فریزر به حدی می رسد که فضای مفید این بخش از یخچال اشغال شده و نمی توان از آن بهره برد.

چرا یخچال فریزر برفک میزند؟

برفک زدن یخچال فریزر به عوامل مختلفی بستگی دارد. این نوع یخچال ها به مرور زمان دچار برفک زدگی میشوند. وقتی هوای گرم وارد فضای داخلی یخچال فریزر میشود، هوای سرد یخچال باعث میشود که رطوبت موجود در هوا به صورت یخ زدگی در کف و دیواره های فریزر جمع شود. هوای گرم به روش های مختلف می تواند وارد محفظه داخلی یخچال شود. در هر بار باز کردن درب یخچال به مقدار زیادی هوای گرم وارد یخچال میشود.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۲۴ تایی

همچنین اگر لاستیک دور درب دستگاه به خوبی به بدنه آن چفت نشود، هوای گرم وارد یخچال شده و باعث تشکیل برفک در یخساز آن می گردد. بنابراین اگر لاستیک دور درب خراب و یا سوراخ شده است، آن را تعویض کنید. همچنین باز و بسته کردن زیاد درب دستگاه نیز باعث میشود داخل فریزر زودتر برفک ببندد. به هر حال در فریزهایی که این مشکل را دارند باید به صورت دوره ای برفک داخل آن را تمیز کرد.

چکار کنیم که یخچال برفک نزند؟

در یخچال های مدرن که دارای برف زدایی اتوماتیک می باشند، به صورت خودکار از ایجاد برفک و یخ زدن در درون فریزر جلوگیری میشود. مگر اینکه قطعات مهم فریزر همچون المنت، تایمر و … از کار افتاده باشند. بنابراین ایجاد برفک در این نوع یخچال ها نشانه خرابی یکی از قسمت های دستگاه است که باید تعمیر شود.

اما در یخچال فریزرهای قدیمی به مروز زمان در قسمت یخساز دستگاه، برفک ایجاد میشود. بنابراین روشی نیست که بتوان در یخچال های قدیمی از برفک زدن آن جلوگیری کرد. اما با رعایت نکات زیر می توان سرعت ایجاد برفک در داخل فریزر را کاهش داد.

از عملکرد صحیح یخچال مطمئن شوید

در صورتیکه کندانسور یخچال به خوبی کار نکند و یا اینکه در اطراف کویل های خنک کننده و هواکش یخچال، هوا به خوبی جریان نداشته باشد، بیش از حد در داخل فریزر برفک ایجاد خواهد شد. کویل های کندانسور و هواکش آن در پشت یخچال قرار دارند. بنابراین یخچال باید فاصله کافی با دیوار داشته باشد و هواکش یخچال نیز مسدود نشده باشد.

تعویض به موقع لاستیک دور یخچال

اگر لاستیک دور درب یخچال کارایی خود را از دست داده باشد، هوا به راحتی وارد فضای داخلی یخچال خواهد شد. ورود هوای گرم به داخل یخچال یکی از دلایل اصلی ایجاد برفک می باشد. بنابراین لاستیک دور درب را کامل چک کنید و اگر سوراخ و یا خراب شده باشد، آن را تعویض کنید.

دمای فریزر به درستی تنظیم کنید

اگر دمای فریزر بیش از حد سرد و یا گرم باشد، زودتر داخل آن برفک می گیرد. بهترین دما برای فریزر یخچال معمولا دمای منفی ۱۸ درجه می باشد.

از باز نگه داشتن طولانی مدت و مکرر درب یخچال خودداری کنید

بیشتر افراد درب یخچال را باز نموده و سپس تصمیم گیری میکنند. این تصمیم گیری باعث میشود که هوای گرم زیادی به داخل یخچال راه پیدا کند. در حالیکه اگر به هنگام نیاز سریعا درب یخچال را ببندیم، فریزر آن کمتر دچار برفک زدگی خواهد شد.

خالی نمودن هوای داخل بسته ها

خالی نمودن هوای داخل بسته ها

مواد غذایی به صورت طبیعی حاوی آب می باشند که می تواند به شکل رطوبت در داخل یخچال آزاد شود. بنابراین مواد غذایی را با بسته بندی کامل و سر بسته در داخل یخچال قرار دهید. همچنین زمانیکه بسته و یا کیسه ای داخل یخچال قرار میدهید، هوای آن را خالی کنید. زیرا هوا داخل آنها و یا رطوبت موجود در مواد غذایی در فریزر تبدیل به برفک خواهد شد.

فریزر را خالی نگه ندارید

هر چقدر حجم هوای داخل فریزر بیشتر و فضای آن خالی تر باشد، درون فریزر زودتر برفک میگیرد. بنابراین با پر نمودن فریزر از مواد غذایی می توان نرخ تولید برفک را کاهش داد. البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد مواد در داخل فریزر یخچال نگه داری شوند. زیرا به مرور زمان رطوبت خود را از دست می دهند که این رطوبت تبدیل به برفک خواهد شد.

چطور برفک و یخ یخچال را سریع پاک کنیم؟

برای تمیز کردن سریع برفک فریزر اقدامات زیر انجام دهید:

در ابتدا باید درون یخچال را خالی کنید. مواد غذایی و منجمد شده را موقتا در معرض هوای کولر و یا یک وسیله خنک کننده قرار دهید.

دوشاخه یخچال را از پریز برق بکشید و برق دستگاه را خاموش کنید.

بر روی زمین و اطراف یخچال چند تیکه پارچه پهن کنید. زیرا یخ های باز شده و آب شده باعث خیس شدن زمین اطرف یخچال خواهند شد.

برای برف زدایی یخچال می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها استفاده از سشوار می باشد. اما باید به هنگام انجام این کار احتیاط کنید که چکه های آب به داخل سشوار نفوذ نکنند و باعث سوختن سشوار و یا برق گرفتگی شما نشود.

از فاصله مناسب گرمای سشوار را به سمت فریزر یخچال بگیرید. به تدریج گرمای سشوار باعث ذوب شدن برفک داخل فریزر خواهد شد.

اگر در منزل پنکه دارید می توانید از آن برای ذوب شدن سریع برفک یخچال استفاده کنید. کافی است که جهت و زاویه پنکه را به سمت فریزر یخچال تنظیم کنید. مخصوصا اگر هوای اتاق گرم باشد، فن با سرعت بیشتری یخ های فریزر را آب خواهد کرد.

روش بعدی برای برف زدایی یخچال فریزر استفاده از کاسه پر از آب داغ می باشد. در حین انجام این کار مواظب باشید که دچار سوختگی نشوید. با قرار دادن کاسه و یا ظرف پر از آب داغ، بخار گرم حاصل از این ظرف، به ذوب شدن سریع یخ ها کمک خواهد کرد.

زمانیکه متوجه شدید برفک یخچال باز شده با یک کاردک پلاستیکی می توانید آن را از دیواره فریزر جدا کنید. در حین انجام این کار به هیچ وجه از چاقو و یا وسایل تیز استفاده نکنید. زیرا باعث نشتی و سوراخ شدن محفظه فریزر یخچال خواهد شد که باید تعمیر شود. همچنین در زمان کندن تیکه های یخ و برفک از یخساز عجله نکنید. اگر برفک به سختی جدا میشود ممکن است در زمان کندن آن قسمتی از بدنه نیز با آن جدا شود و فریزر یخچال سوراخ گردد.

تمیز نمودن فریزر بعد از برفک زدایی

تمیز نمودن فریزر بعد از برفک زدایی

بعد از برفک زدایی یخچال باید فریزر آن را تمیز کنید. بهترین راه استفاده از محلول آب و جوش شیرین می باشد که علاوه بر تمیز نمودن فریزر، بوهای نامطبوع را هم رفع میکند. برای اینکار کافی است یک قاشق غذاخوری (۱۸ گرم) جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کنید. سپس دستمال و یا حوله را به این محلول آغشته نمایید و با آن دیواره ها، کف و درب فریزر یخچال را به خوبی تمیز کنید. پس از اتمام برفک زدایی فریزر، حتما داخل آن را کامل خشک نمایید. زیرا اگر مرطوب بماند سریعا تبدیل به برفک خواهد شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*