logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دلیل استفاده از رطوبت ساز در گلخانه زعفران و انتخاب دستگاه مناسب

چرا در گلخانه زعفران از رطوبت ساز استفاده می شود؟ - دکتر قشلاق

چرا در گلخانه زعفران از رطوبت ساز استفاده می شود؟

زعفران بر خلاف زمانی که در زمین کشاورزی و فضای آزاد کشت می شود، در گلخانه نیاز به رطوبت بالایی دارد. در واقع پیازچه های زعفران از اهمیت و قیمت بسیار بالایی برخوردارند و باید به مدت چندین سال توسط پرورش دهنده ها استفاده شوند. به همین دلیل فرایند آبدهی به پیازچه ها باید به صورت غیر مستقیم انجام شود تا از فساد آن جلوگیری شود، پروسه آبرسانی نیز از طریق تولید مه و رطوبت غلیظ در گلخانه های زعفران انجام می گیرد. در این مقاله قصد داریم به اهمیت استفاده از رطوبت ساز در سالن های پرورش زعفران بپردازیم و هم چنین دستگاه های استانداردی را نیز برای این کار معرفی کنیم. 

بررسی دلیل کشت ایروپونیک زعفران در گلخانه

اگر به گلخانه های زعفران دقت کرده باشید، متوجه پیازچه های زعفران خواهید شد که در سینی هایی قرار گرفته اند و بر خلاف سایر محصولات کشاورزی اصلا از خاک برای کشت استفاده نشده است. برای اینکه به این پاسخ برسیم که چرا در گلخانه های زعفران از رطوبت ساز استفاده می شود، لازم است ابتدا دلیل هوا کشت بودن پیازچه های زعفران را به شما خواننده گرامی آموزش دهیم. 

این کار به دلایل مختلفی انجام می شود. دلیل اول عدم دسترسی به خاک مناسب برای کشت زعفران می باشد. پیازچه زعفران در خاک های لومی، شنی و آهکی رشد می کند. خاک شنی درشت نیز برای کشت زعفران عالی بوده اما خاک سنگین و رسی مناسب نیست. زعفران در خاک اسیدی بهتر رشد می کند و PH خاک باید در حدود 5.5 تا 8.5 باشد.

بررسی دلیل کشت ایروپونیک زعفران در گلخانه - دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی درنا 3

دومین علت احتمال خرابی و گندیدگی پیازچه ها است، با توجه به اینکه پیازچه ها قیمت بالایی دارند و باید به مدت چندین سال استفاده شوند، بنابراین پرورش دهنده ها از آنها به خوبی مراقبت می کنند. و از آنجایی که دما و رطوبت در گلخانه بالاتر از محیط بیرون است، احتمال گندیدگی پیازچه ها و سرایت بیماری به سایر پیازچه های سالم بسیار بالا است. بنابراین انتخاب شیوه آب کشت و هوا کشت راه حل مناسبی به نظر می رسد، گلخانه داران زیادی تاکنون از این روش نتیجه گرفته اند. 

دلیل استفاده از رطوبت ساز در گلخانه زعفران 

کشت زعفران در گلخانه به صورت ایروپونیک یا همان هواکشت انجام می شود که اولین بار توسط یک محقق چینی انجام شد و نتیجه خوبی داد. امروزه در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی، پرورش زعفران به شیوه گلخانه ای هواکشت صورت می گیرد. 

در واقع زمانی که پیازهای زعفران به گلخانه انتقال داده می شوند، آب مورد نیاز جهت رشد گل تنها از طریق دستگاه رطوبت ساز تامین می شود و پیازچه ها هیچ تماس مستقیمی با آب نخواهند داشت. پس از اتمام دوره گلدهی و برداشت زعفران ، پیازچه ها دوباره به خاک بیرون انتقال داده می شود تا مواد غذایی و معدنی مورد نیاز خود را از خاک دریافت کند. اطلاعات کامل در این باره ، در نوشته ای جداگانه بیان خواهد شد. 

کدام رطوبت سازها برای گلخانه زعفران مناسب است؟

دستگاه های تولید مه و بخار در سه نوع التراسونیک ، نازلی و پروانه ای وجود دارند. هر کدام دارای ویژگی ها و شیوه کار متفاوتی هستند که در ادامه به توضیحات کامل پرداخته خواهد شد. 

رطوبت ساز التراسونیک برای گلخانه زعفران

این دستگاه ها با استفاده از امواج فراصوت که بالاتر از محدوده شنوایی انسان می باشد، اقدام به تولید مه بسیار غلیظ و سبک می کند. در واقع با امواج اولتراسونیک تولید شده، پیوند بین مولکول های آب از بین رفته و به بخاری کاملا ریز و دود مانند تبدیل می شود. انواع آنها در دسته رطوبت سازهای اولتراسونیک قابل مشاهده هستند. 

رطوبت سازهای اولتراسونیک در ظرفیت های مختلفی تولید شده اند که با توجه به حجم گلخانه خود باید گزینه مناسب را انتخاب کنید تا رطوبت را لازم را تامین کند، در صورتی که رطوبت گلخانه کمتر از مقدار مجاز باشد، با خشکی پیازچه ها و عدم گلدهی آنها مواجه خواهید شد. 

این دستگاه ها امکان اتصال به آب شهری و یا مخازن دیگر را دارند، بنابراین امکان تولید مداوم رطوبت وجود دارد، قرارگیری سنسور سنجش رطوبت امکان کارکرد خودکار رطوبت ساز را فراهم کرده و با تنظیم تایمر، قابلیت کارکرد در ساعات مشخص روز یا شب وجود دارد. 

علاوه بر تمامی موارد فوق، مه تولید شده توسط رطوبت سازهای التراسونیک کاملا سبک بوده که به صورت یکنواخت در تمامی قسمت های گلخانه پخش شده و در نهایت بر روی پیازچه ها و ساقه ها خواهد نشست. 

رطوبت ساز پروانه ای یا دیسکی

لیست این مهپاش ها در صفحه رطوبت ساز پروانه ای قابل مشاهده است. این دستگاه ها بخار نسبتا درشت تری تولید می کنند و با توجه به اینکه احتمال خیس شده پیازچه ها توسط این فوگر ها بالاتر است، بنابراین برای استفاده در گلخانه زعفران پیشنهاد نمی شوند. 

سیستم کار آنها به این شکل است که قطرات آب از طریق شلنگی بر روی پروانه در حال چرخش ریخته می شود، سرعت چرخش بالای پروانه سبب خرد شدن قطرات آب شده و در نهایت همانند مه از دهانه دستگاه به بیرون پرتاب می شود. 

مه پاش های نازلی 

نصب و راه اندازی این سیستم مه پاش نسبت به دو مدل فوق، زمان بر و هزینه بر است. برای راه اندازی این سیستم به پمپ آب، شلنگ فشار قوی، مخزن آب، پایه نازل، تابلو برق و سایر قطعات وابسته نیاز دارید. اما با توجه به اینکه در سقف نصب می شوند، امکان تولید مه یکنواخت در تمامی قسمت های سالن را دارند و مدیریت آسان تری دارند. در صفحه رطوبت ساز نازلی می توانید تمامی قطعات مربوطه را مشاهده کنید.

مه پاش های نازلی - دکتر قشلاق

آب لازم از طریق پمپ از مخزن کشیده شده و با فشار قوی وارد لوله ها و شیلنگ های انتقال آب می شود، آب پر فشار با پایه های نازل برخورده کرده و به دلیل ریز بودن سوراخ نازل، به صورت پودری و در حد چند میکرون در محیط پخش می شود. مه تولید شده کمی درشت از مه تولید شده توسط دستگاه اولتراسونیک است، اما برای مرطوب کردن پیازهای زعفران مناسب به نظر می رسند. 

نتیجه گیری کلی

از بین رطوبت سازهای فوق، مه ساز التراسونیک به دلیل تولید مه سبک و یکنواخت، برای استفاده در گلخانه زعفران مناسب است و دلیل استفاده از رطوبت ساز نیز جلوگیری از ریشه دادن، فاسد شدن و آفَت زدن پیازچه ها می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*