logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

تاثیر استفاده از تجهیزات مدرن در افزایش شیردهی گاو

تاثیر استفاده از تجهیزات مدرن در افزایش شیردهی گاو

فعالیت در صنعت لبنیات به توجه به درخواست و محبوبیت بالایی که دارد نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا از سود دهی بالایی برخوردار است. همی مورد را میتوان به راحتی با مراجعه به فروشگاه های لبنیاتی که اکنون تعداد آنها نیز زیاده شده به راحتی مشاهده نمود. خامه، شیر، پنیر، کره و … از جمله مواردی هستند که جایگاه بسیار ویژه ای را بر سر سفره ها به خصوص در وعده ها صبحانه به خود اختصاص داده است؛ در واقع درخواست زیاد و از طرف دیگر خرید فروش بالا زمینه لازم را به وجود آورده تا شرکت ها و کارگاه های متعددی وارد عرصه شده و به تولید انواع محصولات لبنیاتی بپردازند. 

بالا رفتن اگهی مردم در کنار پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا برای برخی دیگر از شرکت هایی خاص نیز در زمینه تولید تجهیزات لبنیاتی وارد عمل شوند و بدین ترتیب با طراحی، تولید و ارائه ابزار ها و ماشین آلات مختلف بتوانند کار ها را از حالت دستی و نیمه صنعتی به شکل اتوماتیک و صنعتی تغییر دهند.

از جمله این تجهیزات می توان به کره گیر ، خامه گیر، شیر سردکن و … اشاره کرد که با کمترین هزینه ممکن یک فراورده لبنی را طی فرایندی بسیار ساده به محصول یا محصولات دیگر تبدیل می کند.

شایان ذکر است که تجهیزات مرتبط با این صنعت تنها به فرایند تولید یا تغییر حالت فراورده های لبنی محدود نمی شود؛ چرا که برخی از دستگاه ها و لوازم را در مکان هایی مانند دامداری و سالن پرورش دام مورد استفاده قرار می دهد. در واقع پرورش دهنده ها دام به مدد همین تجهیزات مدرن توانسته اند شرایط مناسب را در مکان مورد نظر خود به وجود بیاورند و مهم تر از همه شیردهی گاو و دیگر دام ها را افزایش دهند. برای نمونه فن اوربیت یکی از مهم ترین وسیله های است که در دامداری ها و سالن های پرورش گاو برای سیرکولاسیون هوا و خنک نگه داشتن آن به خصوص در فصل های گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش شیردهی گاو رابطه مستقیمی با میزان سوددهی دارد از این رو هر چقدر پرورش دهنده بتواند از هر یک از گاو های خود شیر بیشتری به دست بیاورد سود حاصل از کار را بالا می برد. شیر در عین خواص فراوان، طعم عالی و محبوبیت بالا به عنوان مواد اولیه یا پایه برای تولید انواع فراورده های لبنی مانند خامه، پنیر و … بکارگیری می شود از این رو افزایش شیردهی گاو ها را می توان یک میانبر برای موفقیت در زمینه دامداری و پرورش گاو دانست.

دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸ تایی
تجهیزات و دستگاه شیردوش

یکی دیگر از تجهیزات مدرنی که در چنین محیط هایی برای بالا بردن سرعت و بازده کار استفاده می شود دستگاه شیر دوش نام دارد. این دستگاه متشکل از قطعات و بخش های متعددی است که با برق کارکرد و در دو نوع تک واحد و دو واحد مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه های تک واحد برای شیردوشی از یک گاو و نمونه های دو واحد می توانند تعداد دو گاو را به صورت همزمان شیردوشی کنند. بکارگیری از قطعاتی چون لاینر، پولساتور پنوماتیک، خرچنگی 180 سی سی، مخزن شیر و کارکرد با برق 220 ولت شهری نهایت کیفیت را در این محصولات به وجود آورده است. 

چنانچه با بهبود شرایط محیط توانستید شیردهی گاو را افزایش دهید باید در نظر بگیرید که شیردوشی از آنها نیز یک عملیات مهم دیگر است که با توجه به انجام روزانه آن در صورت بالا بودن تعداد دام می تواند چندین ساعت زمان ببرد. فرد می تواند با استفاده از دستگاه شیردوش تک واحد در مدت زمان 1 ساعت از 10 تا 12 گاو را شیر دوشی کرده و با استفاده از دستگاه دو واحد 17 الی 20 گاو را دوشش نماید.

تامین گرما در گاوداری ها 

 

تامین گرما در گاوداری ها 

یکی از مهم ترین مواردی که در افزایش شیردهی گاو و مهم تر از همه کیفیت پرورش آنها دخیل می باشد دمای محیط سالن است. در فصل های سرد سال تامین گرمای کافی در چنین محیط هایی می تواند چالش برانگیز باشد و خیلی از افراد برای حل این مشکل تمهیدات خاصی را در نظر میگیرند که گاهاً برای یک سالن بزرگ پاسخگو نبوده و نهایتاً بازده کار کاهش می یابد.

هیتر گاوداری یکی از کاربردی ترین تجهیزات گرمایشی است که در محیط های مختلفی برای تولید گرما استفاده می شود. این سری از هیتر ها از نوع کابینتی بوده و با پیروی از سیستم آتش دورن می توانند گرما را به صورت پاک و خالی از هر گونه آلودگی یا گاز سمی تولید نمایند. 

توجه داشته باشید که گاوداری محیطی مرطوب می باشد از این رو بدنه این هیتر حرارتی از جنس ورق های گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای در نظر گرفته شده تا تحت هیچ شرایطی دچار زنگ زدگی یا هرگونه واکنش دیگری نشود.

با توجه به ترموستات های قرار داده شده بر روی این هیتر ها فرد می تواند به راحتی دمای مکان را در بازه مورد نظر خود تنظیم نماید تا بدین ترتیب بعد از تامین شدن گرمای کافی کارکرد دستگاه متوقف شود و بعد از مدتی با افت دما، دستگاه مجدداً راه اندازی شود.

با به وجود آوردن شرایط مناسب در محیط شما خواهید توانست راندمانی که گاو های شیرده در فصل بهار داشتند را در فصول سرد سال نیز حفظ کنید و از کاهش سوددهی جلوگیری کنید.

شایان ذکر است که هیتر گاوداری که به صورت آتش دورن کار می کنند، دارای سیستم امنیتی 4 لایه می باشند که از وقوع هرگونه حادثه خطرساز جلوگیری می کند.

تامین رطوبت کافی در گاوداری

تامین رطوبت کافی 

از دیگر مواردی که در گاوداری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تامین رطوبت به میزان کافی در فصول مختلف سال است. خشک بودن فضای محیط می تواند تنفس و گوارش و غذا خوردن دام ها را تحت تاثیر خود قرار دهد که نهایتاً بازدهی تولید شیر کاهش می یابد.

برای جلوگیری از این مشکل فرد می تواند از انواع مهساز و مه پاش بهره گیری کند. این دستگاه ها در ظرفیت ها مختلف تولید شده و می توانند ساختار آب طی فرایندی از هم شکافته و به رطوبت تبدیل کند. 

انتشار رطوبت در محیط باعث مطبوع شدن هوا و از بین رفتن خشکی می شود که در بحث تغذیه گاو ها بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. 

سخن آخر 

اگر برای راه اندازی گاوداری یا توسعه آن به خرید انواع تجهیزات و دستگاه اقدام نمودید، حتماً به گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت کنید؛ چرا که این دو مورد علاوه بر کاربردی که دارند به نوعی تضمین کننده کیفیت کالا می باشند. 

همچنین تغییر فعالیت از شیوه سنتی به شکل صنعتی و مهم تر از همه بهره گیری از تجهیزات مدرن برای افزایش شیردهی گاو و بالا بردن سرعت کار می تواند سوددهی را تا چندین برابر افزایش دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*