logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آیا مصرف لبنیات در زمان سرماخوردگی مضر است؟

در هنگام سرماخوردگی شیر بخوریم یا نه؟ - دکتر قشلاق

در هنگام سرماخوردگی شیر بخوریم یا نه؟

سرما خوردگی یکی از بیماری های شایع می باشد که هر ساله به آن مبتلا می شویم. علائم این بیماری با خارش و درد گلو شروع شده و بعد با آبریزش بینی، سرفه های مکرر، عطسه، آبریزش بینی، سردرد، خلط سینه و …. همراه می شود.  برای بهبودی سریع این بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن، دقت در تغذیه بسیار مهم است.

شیر و محصولات لبنی نقش  ویژه ای در سلامتی و تندرستی انسان ها دارند. این محصولات سرشار از کلسیم ، مواد عالی و مغذی مفید برای بدن انسان می باشند.

لبنیات به دو نوع پاستوریزه و محلی تولید می شوند. اگر شما هم علاقه به تولید محصولات لبنی به صورت ارگانیک در خانه خود دارید می توانید با استفاده از تجهیزات لبنی مختلف مانند دستگاه خامه گیر یا مشک برقی اقدام به درست کردن لبنیات در خانه کنید.

برخی از افراد بر این باورند که مصرف محصولات لبنی در مدت سرماخوردگی باعث بدتر شدن حال فرد بیمار می شوند. برخی دیگر هم می گویند که مصرف شیر و لبنیات روند بهبودی را آسان تر کرده  و برای بهبودی سریع سرماخوردگی، مصرف این محصولات بسیار مفید می باشد.

دستگاه جوجه کشی درنا 3

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق به بررسی تاثیر لبنیات بر سرماخوردگی  پرداخته ایم . همراه ما باشید.

مخاط و نقش آن در سرماخوردگی

سرما خوردگی باعث بدن درد و ایجاد مخاط در گلو و بینی می شود. این مخاط و آبریزش بینی یک واکنش دفاعی بدن در مقابل ویروس ها می باشد.

مخاط گلو و مجاری تنفسی برای بسیاری از افراد نا خوشایند است. برخی از افراد بر این باورند که مصرف شیر و محصولات لبنی، باعث تحریک ترشح مخاط شده  در نتیجه باعث بدتر شدن وضعیت بیماری می شوند.

مخاط و نقش آن در سرماخوردگی - دکتر قشلاق

تحقیقات بسیاری درباره این موضوع انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهند که این یک باور غلطی بوده و مصرف شیر یا خوردن محصولات لبنی باعث تحریک ترشح بیشتر مخاط  هنگام سرماخوردگی نمی شود.

در یک تحقیق از افرادی که دچار گرفتگی بینی شده بودند درخواست شد تا شیر مصرف کنند. سپس از مشکلات بعد از مصرف شیر از آن ها پرسیده شد. در پاسخ گفتند که ترشح مخاط آن ها بیشتر شده است.

در یک تحقیق دیگر، از افرادی که آبریزش بینی داشتند خواسته شد که  شیر گاو و شیر سویا بخورند تا مشاهده شود چه تاثیری بر وضعیت سرما خوردگی آن ها دارد.

نتایج  به دست آمده مشابه هم بودند. شرکت کنندگان در این تحقیق نمی دانستند که چه نوع شیری  دارند می خورند و علائم مصرف هر دو شیر  بسیار مشابه هم شدند. نتایج این آزمایش ها به ما نشان داد که هیچ گونه  شواهدی برای اثبات این که محصولات لبنی تولید مخاط را تحریک و بیشتر می کنند وجود ندارد و با مصرف شیر سویا هم همان شرایط ایجاد می شد.

دلیل باور افراد سرما خورده به این موضوع چیست؟

خوردن شیر می تواند مخاط را غلیظ تر کند. این غلیظ تر شدن باعث ایجاد یک لایه به طور موقت در دهان و گلو می شود. ممکن است این تصور به وجود بیایید که تشکیل این لایه باعث افزایش ترشح مخاط شده که این گونه نیست. یعنی مخاط گلوی افراد بیشتر نشده فقط کمی غلیظ تر شده است.

در برخی از موارد، افرادی که به شیر یا محصولات لبنی حساسیت دارند، ممکن است فکر کنند که نوشیدن شیر باعث واکنش آلرژیک و افزایش مقدار مخاط این افراد شده باشد. اما این در حالی است که افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند  هنگامی که محصولات لبنی مصرف می کنند علائمی چون اسهال، استفراغ، معده درد، یا آنافیلاکسی  در آن ها بروز می کند و نه علائمی افزایش مخاط گلو یا غلیظ تر شدن آن.

اما توجه داشته باشید که اگر غلیظ تر شدن مخاط گلو یا بینی شما را در دوران سرما خوردگی اذیت کند، می توانید مصرف محصولات لبنی در این دوران را کاهش دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مصرف نکردن لبنیات در زندگی روزمره می توانید مقاله عوارض حذف لبنیات از رژیم غذایی را بخوانید.

چه کار می توانیم برای رفع مخاط انجام دهیم؟

اکنون با رسیدن به این نتیجه که مصرف محصولات لبنی و بخصوص شیر تاثیری بر افزایش مخاط ندارد، به بررسی مواردی می پردازیم که باعث بهبود وضع ترشح مخاط می شوند.

نوشیدن بیشتر آب

مصرف زیاد آب می تواند غلظت مخاط را کمتر کرده و باعث رقیق تر شدن آن بشود. همچنین می تواند تخلیه مخاط را نیز تا حدودی راحت تر کند.

تهیه یک دستگاه رطوبت ساز

خرید یک دستگاه رطوبت ساز می تواند به اندازه نوشیدن زیاد آب مفید باشد. استفاده از دستگاه رطوبت ساز بخصوص در هنگام شب می تواند باعث جلوگیری از خشک شدن گلو و مجاری تنفسی شود و و از حساسیت مجاری تنفسی جلوگیری کند. همچنین این دستگاه می تواند منجر به راحت تر شدن تخلیه مخاط بینی و گلو شود.

استفاده از داروها

پس از مشورت با پزشک خود، برای رفع گرفتگی مخاط گلو بینی و سینه می توانید از دارو های ضد گرفتگی مانند دکونژستانت ها یا شربت های مخصوص گرفتگی سینه استفاده کنید که با تجزیه ی مخاط و راحت تر کردن تجزیه آن باعث رفع گرفتگی گلو و بینی می شوند.

استفاده از اسپری آب نمک

شما می توانید اسپری آب نمک را از تمامی داروخانه ها تهیه کنید. استفاده از این اسپری یکی از آسانترین راه ها برای تخلیه مخاط گلو و بینی می باشد. همچنین این اسپری ها هیچگونه ترکیب دارویی شیمیایی نداشته و کاملاً بدون عوارض می باشند.

در هنگام سرماخوردگی از مصرف کدام مواد غذایی پرهیز کنیم؟

در هنگام سرماخوردگی از مصرف کدام مواد غذایی پرهیز کنیم؟ - دکتر قشلاق

علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی از طرف پزشک مربوطه، پرهیز از خوردن بعضی از مواد غذایی می توانند روند بهبودی را سرعت ببخشند. در ادامه برخی از این مواد را بررسی کرده ایم.

شکر: شکر موجب ایجاد التهاب در بدن می شود. التهاب روی گلبول های سفید خون اثر گذاشته آن ها را ضعیف می کنند. گلبول های سفید خون سرباز های بدن در مبارزه با بیماری ها هستند.

غذاهای چرب: غذاهای چرب می تواند سیستم ایمنی و دفاعی بدن را سرکوب نماید. همچنین این غذا ها پروسه ی جذب پروتئین ها و کربوهیدرات ها را کند کرده و می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند.

لبنیات: مصرف روزانه لبنیات و گنجاندن این محصولات در برنامه غذایی هر شخصی مهم و ضروری می باشد. برای آشنایی با مقدار مصرف روزانه لبنیات می توانید مقاله هر روز چقدر لبنیات مصرف کنیم؟ را بخوانید.

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم مصرف لبنیات تاثیری بر بدتر شدن بیماری سرماخوردگی ندارد و فقط می تواند باعث غلیظ تر شدن مخاط  شود. اما این موضوع برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد.

نوشیدنی های حاوی کافئین: نوشیدنی های کافئین دار نیز باعث دفع آب بدن می شوند و از مصرف آن ها در دوران سرماخوردگی باید پرهیز کرد.

ادویه جات: اخرین موادی که در این لیست جای دارند ادویه ها هستند مصرف ادویه ها می تواند باعث ملتهب تر شدن گلو و بیشتر شدن مخاط شوند.

سخن آخر

در این متن از سایت دکتر قشلاق به بررسی تاثیر مصرف لبنیات بر سرماخوردگی پرداختیم. مصرف لبنیات بخصوص شیر هیچ تاثیری بر بدتر شدن بیماری و ترشح بیشتر مخاط ندارد و شما در هنگام سرماخوردگی می توانید شیر و یا محصولات لبنی مصرف کنید.

اما توجه داشته باشید که مصرف لبنیات باعث غلیظ تر شدن مخاط گلو و سینوس ها می شود و این می تواند برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد. پس بهتر است که تا بهبود بیماری سرماخوردگی، لبنیات مصرف نکنیم.

شما هم نظرات، سوالات و همچنین تجربیات خود از مصرف لبنیات در هنگام سرما خوردگی و تاثیر آن بر حال شما را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*