logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

آیا شیر بز بهتر است یا شیر گاو؟

خواص شیر بز - دکتر قشلاق

خواص شیر بز

امروزه مصرف شیر به دلیل فواید زیاد آن  بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از میان پستانداران مختلف که شیر آن ها مورد مصرف است، شیر بز ویژگی های خاصی دارد.

این ماده لبنی ویژگی های بی نظیری دارد که هم در پیشگیری و هم در درمان برخی بیماری ها می تواند به افراد کمک نماید. به همین دلیل روز به روز به آمار تولید کنندگان شیر بز افزوده می شود.

شما هم اگر قصد پرورش بز، گاو و یا گوسفند را دارید می توانید با استفاده از تجهیزات لبنی مختلف بازدهی کلی محصولات خود را افزایش دهید. برای مثال برای راحتی دوشیدن شیر می توانید از دستگاه های  شیردوش استفاده کنید.

از ویژگی های جالب شیر بز قابلیت راحت هضم شدن و شباهت محتویات آن با شیر مادر است که به این دلیل روز به روز به محبوبیت این شیر افزوده شود.

دستگاه جوجه کشی 7500 تایی (چند کابین)

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق به بررسی خواص شگفت انگیز شیر بز و تفاوت آن با شیر گاو پرداخته ایم. همراه ما باشید.

خواص بی نظیر شیر بز

این محصول لبنی به علت طعم خوب و فواید بی شمار آن از شیر های پرطرفدار در دنیا می باشد. شیر این پستاندار سرشار از مواد عالی، مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. در ادامه به بررسی ویژگی های بی نظیر آن می پردازیم.

هضم آسان

یکی از دلایل هضم آسان شیر بز کوچکی سلول های چربی موجود در این محصول لبنی است. به دلیل آسان هضم شدن، شیر بز می تواند به عنوان درمان مشکلات دستگاه گوارشی مورد استفاده قرار بگیرد.

هضم آسان شیر بز - دکتر قشلاق

طبق تحقیقات صورت گرفته مکانیسم هضم پروتئین های موجود در شیر خشک بز مشابه با شیر مادر می باشد.

کمک به سلامتی قلب

منیزیم موجود در این محصول لبنی یکی از مواد مغذی و مفید برای قلب است. این منیزیم از تشکیل لخته های خون و افزایش کلسترول بدن جلوگیری کرده و به حفظ ریتم ضربان قلب کمک می کند.

همچنین منیزیم می تواند در جذب ویتامین D موثر باشد. ویتامین D نیز برای سلامتی قلب ماده ای ضروری محسوب می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته، شیر بز منیزیم بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

تسکین التهاب

شیر بز می تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای بیماران مبتلا به التهاب و آلرژی عمل کند. همچنین مصرف این ماده لبنی می تواند بر ایجاد پاسخ های ایمنی سازگار در بدن کمک نماید.

کمک به سلامتی و زیبایی پوست

شیر بز غنی از گلیسیرین و اسید های چرب ضروری می باشد. توجه کنید که PH اسید های چرب این محصول لبنی شبیه اسید های چرب موجود در بدن انسان بوده و به راحتی جذب پوست می شود.

شیربز باعث زیبایی و درخشندگی پوست هم تا حدودی می شود. برای آشنایی بیشتر با تاثیر لبنیات مختلف بر پوست انسان می توانید مقاله بررسی کامل تاثیر لبنیات بر پوست را بخوانید.

تقویت استخوان ها

شیر بز تاثیر مستقیمی روی سوخت و سازو استحکام استخوان ها دارد. از این رو این مایع می تواند در جلوگیری  از پوکی استخوان در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید موثر باشد.

همچنین این شیر سرشار از ویتامین D است که بسیار در استحکام بخشید به استخوان ها مفید است.

افزایش متابولیسم

مواد مغذی موجود در شیر بز می توانند موجب افزایش متابولیسم در بدن شوند. این مواد نظیر کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر می باشند.

به علاوه ، شیر بز حاوی ویتامین A می باشد که از ویتامین A موجود در شیر گاو موثرتر است. این نوع ویتامین A فقط در شیر مادر وجود دارد. این ویتامین تاثیر مثبتی بر سلامتی بدن دارد.

کمک به درمان کم خونی

این شیر  باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود. آهن ترکیبی می باشد که در دریافت اکسیژن و خون رسانی موثر است. به همین دلیل می توان گفت که مصرف شیر بز می تواند در کاهش کم خونی به فرد کمک کند.

آیا شیر بز استروژن دارد؟

شیر بز نیز همانند شیر های دیگر حاوی مقدار کمی هورمون ها مانند هورمون استروژن می باشد.

آیا شیر بز برای مصرف کودکان مناسب است؟

شیر بز از آنجایی که بسیار شبیه به شیر مادر است می تواند در تغذیه نوزاد مفید باشد. اما توجه کنید که نوزادان بسیار حساس هستند و بهتر است قبل از دادن شیر بز به کودکتان حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

رفع استرس و اضطراب

اسید لینولئیک موجود در شیر بز می تواند بر رشد مغز و رشد جسمی تاثیر بگذارد و احتمال دارد باعث کاهش استرس فرد هم شود.

آیا زنان باردار می توانند شیر بز مصرف کنند؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، شیر بز از لحاظ مواد تشکیل دهنده بسیار شبیه به شیر مادر است.

آیا زنان باردار می توانند شیر بز مصرف کنند؟ - دکتر قشلاق

پس مصرف آن می تواند به تغذیه جنین کمک کند. اما با توجه به حساسیت دوران بارداری بهتر است قبل از مصرف این محصول لبنی یا هر ماده غذایی دیگر با پزشک خود مشورت نمایید.

ایجاد تعادل در اسیدیته بدن

به دلیل این که شیر بز حالت قلیایی دارد، می تواند در تنظیم اسیدیته بدن موثر باشد. با تنظیم اسیدیته بدن، شیر بز می تواند از ابتلای فرد به بیماری های ناشی از به هم خوردن تعادل متابولیسم بدن  جلوگیری کند.

طبع شیر بز

طبع این محصول لبنی سرد و تر می باشد. همچنین متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که شیر تازه بز با انجیر سیاه مصرف شود، زیرا باعث تسکین دردهای جسمانی می شود.

از نظر طب سنتی همچنین شیر بز می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و عفونت های باکتریایی را کنترل نماید.

هر لیوان شیر بز حاوی 498.7 میلی گرم پتاسیم می باشد که این مقدار 14 درصد از نیاز روزانه ما به پتاسیم را تامین می کند.

مقایسه شیر بز با شیر گاو

ارزش غذایی موجود در شیر بز و گاو را بر اساس (گرم بر 100 میلی لیتر) درجدول زیر آورده ایم.

 

چربی (گرم) پروتئین(گرم) کربوهیدرات (گرم) انرژی(گرم)  کلسیم

(گرم)

شیر گاو 4.5 2.3 4.4 67 120
شیر بز 4.1 3.3 6.4 72 170

 

شیر بز در مقایسه با شیر گاو ارزش غذایی بهتری دارد و حاوی مواد ضروری بیشتری می باشد.

با مقایسه این دو متوجه می شویم که شیر بز انتخاب بهتری است. شیر بز نسبت به شیر گاو آسان تر هضم می شود، چربی کوچکتری دارد و پروتئین های آن راحت تر جذب می شوند.

همچنین افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند، مصرف شیر بز برایشان شاید بهتر باشد چون مواد آلرژی زای کمتری نسبت به شیر گاو دارد.

معایب شیر بز

از آنجایی که در کشور ما تولید شیر بز کمتر از شیر گاو است، احتمال دارد به خاطر همین موضوع قیمت آن بیشتر از قیمت معقول باشد. همچنین بو و طعم شیر بز برای برخی افراد مخصوصاً کسانی که شیر گاو مصرف می کنند ممکن است مطلوب نباشد.

سخن آخر

ما در این مقاله از سایت دکتر قشلاق، خواص شیربز و تفاوت آن با شیر گاو را مورد بررسی قرار دادیم.

به طور خلاصه شیر بز مفیدتر از شیر گاو بوده و فواید بسیاری دارد. همچنین این محصول لبنی می تواند از بروز برخی از بیماری ها تا حدودی جلوگیری کرده و در درمان برخی دیگر از بیماری ها مفید باشد.

شما نیز در صورت داشتن هرگونه سوال و نظر می توانید از قسمت دیدگاه ها آن ها را با ما در میان بگذارید. در اسرع وقت به سوالات و نظرات شما جواب داده می شود.

دیدگاه‌ها (2)

*
*

    مجید اسکندری پاسخ

    سلام.بسیار عالی و کامل بود.از آنجایی که خود فرزند عشایر بختیاری هستم و پرورش حیوانات اهلی مثل گاو ..میش و بز بخشی از زندگی ما بود..بسیار لذت بردم..

      drgheshlagh-admin پاسخ

      سلام
      پیروز باشید مجید عزیز