logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

چطور در مدت زمان کوتاه یخ حبه ای درست کنیم؟

نحوه درست کردن یخ حبه ای - دکتر قشلاق

نحوه درست کردن یخ حبه ای

یخ، شکل جامد آب است که همه خواص شیمیایی آن را دارد اما دارای خواص فیزیکی متفاوتی می باشد. آب مایع بوده و یخ جامد است. توجه کنید که چگالی یخ کمتر از آب می باشد و به همین دلیل یخ روی آب شناور می ماند.

امروزه بیشترین کاربرد یخ در رستوران ها کافی شاپ ها، ماهی فروشی ها و … می باشد. یخ ها با اندازه های متفاوت کاربردهای مختلفی دارند.

دستگاه های یخساز با توجه به نیاز در ظرفیت های مختلفی طراحی میشوند و قادر می باشند یخ هایی در قالب های متفاوت و در تعداد مختلف تولید کنند. شایان ذکراست که صنعت تولید و فروش یخ از صنعت های پرسود می باشد که اگر شما هم به کسب درآمد از طریق فروش یخ فکر می کنید می توانید مقاله کسب درآمد با فروش یخ را بخوانید.

یخ ها در قالب های متفاوتی نظیر حبه ای، پودری، پولکی، قالبی تولید می شوند.

دستگاه جوجه کشی درنا 4

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق به بررسی نحوه تولید یخ در زمان کوتاه پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یخ حبه ای چیست؟

احتمالاً یخ حبه ای را بیشتر داخل لیوان های نوشابه یا آبمیوه های متفاوت دیده اید. یخ حبه ای یخی است که اکثراً در قالب های کوچک جهت مصرف فردی تولید می شوند.

یخ حبه ای چیست؟ - دکتر قشلاق

علاوه بر این جالب است بدانید که بعد از رستوران ها و کافی شاپ ها بیشترین کاربرد یخ حبه ای در کارخانه های تولید گوشت و مواد لبنی است.

یک از راحت ترین و دم دست ترین راه های تولید قالب های کوچک یخ، ریختن آب در قالب و گذاشتن آن درون فریزر می باشد. اما توجه کنید که تبدیل آب به یخ درون فریزر زمان بر بوده و به مقدار محدود می توانیم اقدام به تولید این یخ ها کنیم.

اما اگر می خواهید یخ حبه ای بیشتر در زمان کمتری تولید و همیشه یخ های حبه ای در دسترس داشته باشید می توانید از دستگاه یخساز ارزان 10 کیلویی استفاده کنید.

روش های سریع تولید یخ

به طور میانگین دو تا سه ساعت طول می کشد تا آب در فریزر یخ بزند که مواردی مانند دمای فریزر شما و اندازه قالب یخ نیز در مدت زمان تشکیل یخ تاثیر دارند.

در ادامه برخی از روش های بهتر برای تولید سریع یخ را مورد بررسی قرار داده ایم.

استفاده از آب گرم

جالب است بدانید که آب گرم زودتر از آب خنک یخ می زند. معمولاً مدت زمان یخ زدن آب گرم نصف آب خنک می باشد و این بدین معنا است که در مدت حدوداً یک ساعت می توانید با استفاده از آب گرم یخ درست کنید.

توجه کنید که چون قالب های حبه ای کوچک می باشند، ریختن آب گرم در قالب های حبه باعث می شود یخ سریعتر آماده شود.

از قالب کاپ کیک و سینی آلومینیومی استفاده کنید

در این روش از تولید سریع یخ، قالب های کاپ کیک و سینی آلومینیومی نیاز داریم.

از قالب کاپ کیک و سینی آلومینیومی استفاده کنید - دکتر قشلاق

ابتدا قالب ها را داخل سینی آلومینیومی بگذارید و سپس آن ها را با آب بالاتر از 25 درجه پرکرده و در داخل فریزر قرار دهید. در این حالت حدود یک ساعت طول می کشد که قالب های یخ شما آماده مصرف شوند.

تولید یخ بر اثر ضربه زدن

این روش از تولید یخ مایع فراسرد نام دارد. در ابتدا لازم است که یک بطری پلاستیکی را از آب پر کرده و درب آن را محکم ببندبد. سپس این بطری را در داخل فریزر قرار دهید.

 

تولید یخ بر اثر ضربه زدن - دکتر قشلاق

تا یک ونیم ساعت صبر کنید تا بطری پر از آب  در فریزر بماند. اکنون آب داخل بطری در دمای فراسرمایشی می باشد.

اگر به آرامی بطری را بردارید و بر یک سطح صافی آن را محکم بکوبید، خواهید دید که آب درون بطری از بالا رو به پایین سریع یخ می زند.

چرا باید برای تولید یخ از دستگاه یخ ساز استفاده کنیم؟

بعضی از افراد برای تولید یخ، از بطری نوشابه یا آب معدنی استفاده می کنند و این بطری ها را از آب پر و در داخل فریزر قرار می دهند. اما اشکال این کار در کجاست؟

باید توجه کنید که این بطری ها برای استفاده در دمای صفر تا چهار درجه طراحی شده اند. با گذاشتن این بطری ها در فریزر و دمای زیر صفر درجه، می توانند برای سلامتی مضر باشند.

همچنین برخی از افراد قاب هایی را پر و در داخل فریزر قرار می دهند تا یخ تولید شود. اگرچه این یکی از راحت ترین راه های تهیه کردن یخ است اما معایبی هم دارد که باعث می شود از دستگاه های یخساز خانگی به جای این راهکار ها برای تولید یخ استفاده کنیم.

چرا باید برای تولید یخ از دستگاه یخ ساز استفاده کنیم؟ - دکتر قشلاق

اولین عیب این روش این است که زمان زیادی طول می کشد تا در داخل فریزر آب به یخ تبدیل شود. عیب دیگر این روش این است که آب هنگام یخ زدن بوی مواد غذایی داخل فریزر را می گیرد و در برخی از موارد آب درون فریزر می ریزد و سبب تشکیل شدن برفک درون فریزر می شود.

در حالی که دستگاه های تولید یخ خانگی نظیر دستگاه یخ ساز رومیزی 15 کیلویی با کیفیت بالایی طراحی شده اند و قادر می باشند در کوتاه ترین زمان ممکن (حتی کمتر از 30 دقیقه) یخ به شکل حبه ای تولید کنند.

توجه کنید که طراحی این یخساز ها به شکلی می باشد که می توانند به راحتی در هر گوشه از آشپزخانه قرار بگیرند.

درست کردن یخ حبه ای با استفاده از دستگاه یخساز

آسانترین و سریعترین راه درست کردن یخ، استفاده از دستگاه یخساز خانگی است.  شما فقط لازم می باشد که مقدار کافی آب درون مخزن دستگاه ریخته و دستگاه مورد نظر را به برق متصل کنید. بدون نیاز به دخالت شما و کاملاً اتوماتیک یخ های حبه ای تولید خواهند شد.

فریزرها در یک روز می توانند تا دو کبلو یخ تولید کنند. اما دستگاه های یخساز خانگی با توجه به اندازه و ظرفیتشان می توانند حداقل 10 کیلو یخ در طی یک روز درست کنند.

لازم به ذکر است که به دلیل اینکه مخازن دستگاه های یخساز از استیل استنلس ساخته شده اند، یخ های تولید شده کاملاً بدون بو و رنگ و با بهترین کیفیت می باشند.

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق راه های مختلف تولید یخ بخصوص یخ حبه ای را مورد بررسی قرار دادیم. با خرید یخساز و استفاده از ان در منزل شما در مدت زمان کوتاه برای مناسب های ویژه و مهمانی های خود همیشه یخ حبه ای کافی در اختیار خواهید داشت.

دیدگاه‌ها (0)

*
*