logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

راهنمای خرید تخم نطفه دار

راهنمای خرید تخم نطفه دار

نحوه انتخاب صحیح تخم نطفه دار برای جوجه کشی 

شاید برای کسانی که به تازگی وارد صنعت جوجه کشی شده اند خرید تخم نطفه دار موضوعی ساده به نظر بیاید ولی اگر از پرورش دهنده ها و افراد صاحب تجربه در این باره تحقیق کنند، خواهند فهمید که بازار خرید و فروش تخم نطفه دار بسیار ناسالم بوده و کلاهبرداری های زیادی در آن رخ می دهد. چه بسا افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند، که با وعده ها و تبلیغات توانسته اند از فروش تخم نطفه دار بی کیفیت و یا حتی بدون نطفه سود های کلانی به جیب بزنند.

راهنمای خرید تخم نطفه دار

برای ایجاد یک گله پرنده همانگونه که خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت امری حیاتی می باشد، به همان اندازه خرید تخم نطفه دار سالم نیز اهمیت دارد. در واقع تخم نطفه دار به عنوان سرمایه های شما به شمار می روند که در کوتاه مدت سوددهی خود را شروع خواهند کرد.

موارد ذکر شده باعث شده تا ما در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار تمامی اطلاعات لازم برای آگاهی از کیفیت و سلامت تخم نطفه دار برای شما گردآوری شده است.

اینورتور 1200 وات

قبل از خرید تخم نطفه دار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از این که به خرید تخم های نطفه دار بپردازید باید دستگاه جوجه کشی خود را تست کنید تا از سلامت و کیفیت کار آن مطمئن باشید. در این تست باید دقت کنید که آیا دستگاه شما دما و رطوبت مورد نظر شما را به صورت درست و بدون اختلاف تامین می نماید و این که آیا سیستم چرخش اتوماتیک چرخش تخم به درستی کار میکند.

افراد زیادی هستند که قبل از اطمینان از دستگاه خود اقدام به خرید تخم نطفه دار می کنند که و بعداً مجبور به انبار کردن تخم ها می کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر مدت زمان نگهداری و انبار تخم های نطفه دار بالا برد به همان میزان درصد هچ و راندمان تبدیل تخم به جوجه کاهش پیدا می کند.

بعضی از شرکت های تولید کننده دستگاه جوجه کشی ممکن است سفارش شما را با تاخیر چند روز تا چند هفته تحویل دهند و اگر شما از قبل تخم نطفه دار خریداری کرده باشید متاسفانه نخواهید توانست از انها جوجه کشی کنید و یا آنها را طولانی مدت ذخیره نمایید که در نهایت بسته به تعداد تخم های نطفه دار ضرر مالی سنگینی متحمل خواهید شد.

خرید حضوری تخم نطفه دار

برای خرید تخم نطفه دار باید حتماً به صورت حضوری اقدام کنید. امروزه خرید اینترنتی محبوبیت بالایی پیدا کرده است، چرا که فرد می تواند به راحتی کالای مورد نظر خود را از همه نظر بررسی کرده و سپس از میان گزینه های مختلف به خرید محصول مورد نظر خود اقدام نماید.

همین امر باعث شده تا برخی با ایجاد یک وب سایت کلاه برداری دست به فروش تخم نطفه دار انواع پرنده ها بپردازند. متاسفانه در این حالت شما نخواهید توانست از سلامت و نطفه دار بودن تخم مطمئن باشید. بیشتر مواقع تخم های خرید شده از وب سایت ها به دلیل کیفیت پایین، ترک خوردگی یا حتی به دلیل نطفه دار نبودن به جوجه تبدیل نشده اند.

نحوه خرید تخم نطفه دار

به هنگام خرید تخم نطفه دار باید به صورت حضوری نزد فروشنده بروید چرا که در صورت سفارش ممکن است فروشنده تخم های شکسته ارسال نماید و ادعا کند که تخم ها در حین جا به جایی تخم ها شکسته شده اند.

همچنین برخی از فروشنده ها تخم هایی را ارسال می کنند که به مدت طولانی انبار شده و نتوانسته اند به موقع آن ها را به فروش برسانند، که در این حالت راندمان تبدیل به جوجه تقریباً صفر می باشد.

توصیه می شود از خود پرورش دهنده و صاحب گله خریداری کنید چرا که قابل اعتماد تر از فروشنده ها و وبسایت های اینترنتی می باشد. طبیعتاً فروشنده برای درآمدزایی و بالا بردن نرخ فروش درباره تاریخ و مدت انبار شدگی تخم ها نطفه دار اطلاعات صحیحی نخواهند داد و ادعا بر تازه بودن آنها خواهند کرد. این در حالی است که پرورش دهنده ها تاریخ دقیق تولید تخم را در اختیار شما قرار می دهند و حتی برخی از آنها زمان تولید را بر روی تخم های یادداشت می کنند تا خریدار از کیفیت و تازگی تخم ها مطمئن باشد.

در صورت امکان حتماً از سالن پرورش پرنده های تخم گذار بازدید کنید تا از کیفیت کار، بهداشت محیط، فضولات موجود در سالن، بوی بعد از حاصل از فضولات، بهداشت دانخوری ها و آبخوری ها، تازه بودن مواد غذایی و آب مصرفی و … آگاه شوید. در واقع تمامی این شرایط بیانگر کیفیت گله تخم گذار و تعیین کننده سلامت تخم های نطفه دار میباشد.

شما می توانید درباره جیره غذایی مرغ مادر نیز از پرورش دهنده تحقیق کنید. مرغ مادر باید دارای رژیم غذایی کامل سرشار از کلسیم و پروتئین باشد تا بتواند به صورت مرتب تخم نطفه دار با کیفیت تولید نماید.

نطفه سنجی تخم نطفه دار

درباره تخم نطفه دار

برای این که تخم نطفه دار تولید شود باید در گله پرنده نر وجود داشته باشد. باید به این نکته توجه کرد که اگر تعداد و نسبت نر به ماده به درستی رعایت نشود تخم های نطفه دار تولید شده از کیفیت چندان بالایی برخوردار نخواهند بود و یا حتی ممکن است برخی از تخم ها بدون نطفه تولید شوند.

بررسی تخم نطفه دار قبل از خرید

قبل از اینکه اقدام به خرید تخم نطفه دار بکنید باید توجه نمایید که بر روی پوسته تخم ترک خوردگی، جای برخورد، شکستگی یا سوراخ وجود نداشته باشد. علاوه بر این اگر فضله پرنده به تخم چسبیده شود ممکن است میکروب به داخل نفوذ نماید و مرگ جنین را به همراه داشته باشد.

تخم ها در چند مرحله خریداری کنید تا هر بار تخم های تازه تولید شده را برای جوجه کشی به دست بیاورید.

تغذیه مرغ تخم گذار

بر اساس تحقیقات انجام شده کیفیت تخم نطفه دار به کیفیت رژیم غذایی گله تخم گذار بستگی دارد. بهره گیری انواع چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، آب و مهم تر از همه ویتامین ها بسیار حائز اهمیت می باشد. ویتامین ها به دو گروه تبدیل می شوند که یکی قابل حل در آب و دیگر قابل حل در چربی است. این ویتامین ها شامل :

قابل حل در چربی : ویتامین های K – D – E – A

قابل حل در آب : ویتامین های گروه بی شامل B1 – B2 – B6 – B12 و ویتامین C

بررسی کیفیت پوسته تخم مرغ

یکی از بزرگ ترین مشکلات اقتصادی بخش مرغداری که همه کشور های دنیا با آن درگیر هستند کیفیت پایین پوسته تخم مرغ است. در واقع این امر باعث شده تا فرایند واردات، صادرات و حتی جا به جایی تخم ها به یک معضل تبدیل شود.

در امر بررسی کیفیت پوست تخم مرغ باید دقت کنید که پوسته فاقد ترک، صاف و پاکیزه باشد. همچنین در نظر بگیرید که یک تخم مرغ استاندارد دارای رنگ سایز و شکل یکنواخت می باشد. حضور هر گونه جوش، سوراخ، ترک خوردگی چه به دلیل فشار و یا چه به دلیل نازک بوده پوسته به معنای کیفیت پایین و ناسالم بودن آن است.

بعد از خرید تخم نطفه دار باید چه نکاتی در نظر گرفته شود؟

بعد از خرید تخم نطفه دار باید برخی نکات مهم در نظر گرفته شود تا کیفیت محتوای داخل تخم کاهش پیدا نکند.

همانگونه که در بخش های قبلی بیان شد، تخم نطفه دار از حساسیت بالایی برخوردار است و تحت تاثیر کوچک ترین ضربه امکان دارد کیسه های هوایی داخل آنها دچار ترکیدگی شود. از این رو باید حمل و جابجایی آنها با نهایت دقت صورت بگیرد.

قرار دادن تخم نطفه دار داخل دستگاه

باید تخم های نطفه دار را به هنگام چیدن در شانه به شکلی قرار دهید که قسمت پهن به سمت بالا و قسمت تیز رو به پایین باشد. اگر این نکته به درستی رعایت نشود، محتویات داخل تخم به قسمت کیسه های هوایی فشار وارد کرده و این امر پاره شدن آن ها را به همراه خواهد داشت.

برای انبار کردن باید تخم ها را در یک مکان خشک و عاری از رطوبت قرار دهید تا نطفه داخل آنها با هیچ خطری مواجه نشود. دمای 15 درجه و رطوبت 20 تا 30 درصد را میتوان به عنوان ایده ال ترین حالت برای ذخیره سازی تخم ها در نظر گرفت. توجه کنید که باید در هر 24 ساعت تخم ها را 4 تا 6 بار بچرخانید تا نطفه داخل آنم به پوسته نچسبد.

برای پاکسازی تخم های نطفه دار هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید. برخی افراد از آب خالی برای تمیزکاری تخم ها بهره می برند که متاسفانه در این حالت نیز پوسته تخم حالت خود را از دست می دهد و لایه محافظتی موجود بر روی پوست حذف می گردد. توصیه می شود از یک تکه پارچه که حالت زبر دارد برای تمیزکاری تخم ها استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*