logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

جوجه کشی طبیعی مرغ

جوجه کشی طبیعی مرغ - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

در زمان های قدیم  زمانی که دستگاه جوجه کشی هنوز به صورت رسمی وارد بازار نشده بود و به عنوان یک ابزار کاربردی توسط افرادی که در حوزه پرورش پرنده فعالیت می‌کنند شناخته می شد جوجه کشی از مرغ و دیگر پرندگان به صورت طبیعی صورت می‌گرفت . البته باید گفت که هم اکنون برخی از پرورش دهندگان محلی و کسانی که به صورت محدود در روستا ها فعالیت می کنند همچنان به صورت سنتی یا به عبارت دیگر طبیعی جوجه کشی است پرنده ها را به پیش می برند . ما در این مقاله از وب سایت صنایع دکتر قشلاق قصد داریم تا تمام نکات مرتبط با جوجه کشی مرغ به روش سنتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

بررسی نکات مهم قبل از جوجه کشی

برای جوجه کشی طبیعی از مرغ  در وهله اول باید پرنده مورد نظر مناسب و ایده آل باشد چرا که در شیوه سنتی شما قادر نیستید که پرنده را با اجبار به جوجه کشی کردند سوق دهید یعنی به عبارت دیگر باید مرغی  انتخاب می کنید از نظر سنی و جسمی آمادگی لازم را داشته و به عبارت علمی کرج شده باشد . دقت کنید که رفتار مرغ کرچ شده با پرنده معمولی بسیار متمایز است یعنی در واقع کرچ شدن در مرغ امری کاملاً غریزی می باشد البته به نوع و نژاد مرغ نیز بستگی دارد. برخی از نژادها اصطلاحاً اصلاح شده اند هرگز قادر به کرچ شدن نمی باشند ولی نژاد های بومی و همچنین نژادهای لاری برای کرچ شدن بهترین‌گزینه در نظر گرفته می‌شوند.

اولین مرحله از این کار جمع آوری تخم های نطفه دار پرنده است. توجه داشته باشید که تخم های معمولی و فاقد نطفه تحت هیچ شرایطی به جوجه تبدیل نمی شود؛ یعنی به عبارت دیگر اگر هیچ خروسی در بین گله مرغ ها حضور نداشته باشد شما نمی توانید تخم مناسب برای جوجه کشی به دست بیاورید . چنانچه عمل جفتگیری بین خروس و مرغ انجام بگیرد تخم های تولید شده  نطفه دار خواهند بود که اگر یکی از آنها را بشکنید خواهید دید که داخل آن یک لکه و یا نقطه خونی وجود دارد که همان نطفه است. 

نکات مهم شروع جوجه کشی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

دستگاه جوجه کشی 5000 تایی (تک کابین)

نطفه داخل تخم شرایط خاص دمایی و رطوبتی  به صورت تدریجی رشد می کند و به یک جوجه کامل تبدیل می شود؛ ولی چنانچه اگر شرایط لازم برای این فرآیند تامین نشود راندمان کار کاهش پیدا کرده و برخی از تخم های نطفه دار از دست می رود . البته باید توجه داشته باشید که گاهاً اگر حتی شما شرایط لازم برای جوجه کشی فراهم گردد برخی از تخم ها بنا به برخی مشکلات نمی‌توانند به جوجه کامل تبدیل شوند. از جمله این مشکلات می توان به مواد غذایی نامناسب، حضور برخی بیماری ها و بروز انواع مشکلات ژنتیکی اشاره کرد. 

برای تولید تخم نطفه دار باید نسبت تعداد خروس به مرغ را در گله رعایت کنید؛ اصولاً به ازای هر ۴ عدد مرغ یک خروس بین آنها قرار میدهند. 

مرکز جمع آوری تخم های نطفه دار باید آنها را قبل از جوجه کشی در یک مکان مناسب با شرایط دمایی و رطوبتی ایده‌آل نگهداری کنید. هنگامی که تخم ها را برای جوجه کشی انتخاب میکنید باید به شکل و همچنین ظاهر آنها بسیار دقت کنید تا بدین ترتیب تخمهای دارای ترک، سوراخ و یا نمونه هایی که دارای شکل غیر استاندارد هستند را دور بریزید چرا که آنها به جوجه تبدیل نمی شود. 

توجه داشته باشید که هر چقدر مدت زمان نگهداری تخم طولانی باشد از باروری آنها کاسته می‌شود و به همین دلیل افراد صاحب نظر توصیه می کنند تا تخم های نطفه دار را بیش از ۷ روز در انبار نگهداری نکنید. هر مرغ کرچ شده میتواند حدوداً ۱۲ عدد تخم را در زیر خود نگه دارد توجه کنید که هنگامی که یک مرغ وارد فاز کرچی می شود؛ این فرایند می تواند ۲ الی ۳ روز زمان ببرد تا تکمیل شود.

چنانچه در این مدت  نتوانید یک محیط آرام و ساکت برای مرغ به وجود بیاورید بناچار کرچی خود را خواهد شکست و بدین ترتیب تخم‌های نطفه‌دار را به حال خود رها خواهد نمود تا تلف شوند.

 بهترین مرغ برای جوجه کشی را چگونه انتخاب کنیم ؟

همانگونه که در قسمت قبلی توضیح داده شد برای جوجه کشی موفق باید نژاد مناسبی است مرغ را برگزینید .  ما در ادامه لیستی از نژادهای برتر مرغ را برای شما به صورت تیتر وار نوشته ایم:

– مرغ نژاد ابریشمی و سیلک

– مرغ نژاد کوشین

– مرغ نژاد ارپینگتون

– مرغ نژاد جنگجوی انگلیسی

– مرغ نژاد بلک استار 

– مرغ نژاد لاری

– مرغ نژاد بومی

بهترین مرغ برای جوجه کشی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

البته علاوه بر این موارد، بسیاری دیگری از نژادها وجود دارند که به راحتی کرچ می شوند  ولی این مورد را نیز در نظر بگیرید که انتخاب یک مرغ سالخورده و یا حتی یک مرغ بسیار جوان برای جوجه کشی سنتی نمیتواند ایده آل باشد. چرا که نمی توان اطمینان داشت این پرنده ها به مادر خوبی برای جوجه ها تبدیل شوند.

انتخاب پرنده تنها به جوجه کشی ختم نمی‌شود بلکه مرغ مادر باید بعد از هچ تمامی جوجه های خود را در برابر خطرات احتمالی و حیوانات شکارچی مانند سگ یا گربه و تا دیگر پرندگان محافظت کند به همین دلیل انتخاب مرغ مادر را می‌توان به عنوان یکی از اساسی ترین و مهم ترین قدم ها برای موفقیت در جوجه کشی سنتی در نظر گرفت.

شما می توانید برای انتخاب  مرغ کرچ شده تمامی حرکت ها و رفتارهای آن را به دقت بررسی کنید . این نوع مرغ ها علاقه شدیدی به خوابیدن در لانه و همچنین لم دادن بر روی تخم ها را دارند علاوه بر موارد ذکر شده انواع غذاها برای این پرنده چندان جالب توجه نخواهد بود چرا که او به گذراندن اکثر وقت خود در لانه رغبت بیشتری خواهد داشت . از دیگر ویژگی‌های مرغ کرچ شده این است که اگر کسی به او نزدیک شود برعکس دیگر پرندگان فرار نمی کند بلکه با صدای بلند هشدار می دهد . توجه داشته باشید که صدای مرغ های کرچ شده در مقایسه با صدای گونه های معمولی تفاوت دارد.

با وجود تمامی موارد گفته شده اگر همچنان به مرغ خود اطمینان دارید می‌توانید قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در زیر پرنده مورد نظر را تا چندین روز مورد بررسی و آزمایش قرار دهید  تا ببینید او لانه را ترک خواهد کرد یا نه.

لانه مرغ کرچ شده - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

بررسی لانه مرغ کرچ شده

لانه ای که مرغ کرچ شده در آن قرار می‌گیرد باید خلوت و آرام باشد. دقت کنید که مکان جوجه کشی باید از محیط زندگی دیگر پرنده ها جدا باشد تا مشکلی رخ ندهد . همچنین محل مورد نظر باید از کف زمین کمی بالاتر باشد تا در شب هنگام سرما نتواند تخمها و پرنده را تحت تاثیر خود قرار دهد . برای جلوگیری از مشکل سرما می‌توانید از یک کارتون به همراه کاه تراشه چوب برای پوشش کف بهره گیری کنید.

علاوه بر این مکان مورد نظر باید کمی  تاریک و صد البته تمیز و بهداشتی به دور از دسترس حشرات باشد . شما به عنوان پرورش دهنده باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود انواع حیوانات شکارچی همانند سگ روباه و یا گربه را در نظر بگیرید تا هیچ خطری تخم ها و همچنین مرغ کرچ شده را تهدید نکند .

برای راحت تر کردن کار باید ظرف غذا و همچنین آب را  در نزدیکی پرنده قرار دهید . البته در انتخاب آبخوری و دانخوری باید نهایت دقت را به خرج دهید چرا که پاشیده شدن آب و دان در محیط می تواند زمینه را برای ایجاد انواع میکروب ها به وجود بیاورد . جیره غذایی و همچنین آب مصرفی مرغ را باید به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهید . یکی از مهم ترین غذاهایی که در دوران جوجه کشی برای مرغ مادر باید در نظر بگیرید گندم و خوردن آن می باشد . توجه کنید که مرغ مادر زمان بسیار کمی را در طول ۲۴ ساعت برای غذا خوردن اختصاص می دهد به طوری که تنها او دو بار اقدام به تغذیه و آب خوردن می نماید به همین دلیل باید به صورت دائم آب و غذا در اختیار او باشد . 

مرغ کرچ شده تمامی اقدامات لازم برای چرخش تخم نطفه دار تنظیم دما و رطوبت آن را در نظر می گیرد از این رو تحت هیچ شرایطی به تخم ها دست نزنید . برای کندلینگ  و نکته سنجی تخمها نباید خیلی عجله کنید ولی در نظر داشته باشید که انجام آن اجباری است چرا که اگر تخم های غیر نطفه دار در کنار تخمهای نطفه دار قرار گیرند باعث آلودگی آنها شده و باروری را کاهش می دهند . بازه بین روز های 7 تا 10 بهترین زمان برای نطفه سنجی است.

بررسی جوجه کشی طبیعی مرغ

جوجه کشی طبیعی از مرغ طی دو مرحله ستر و هچر انجام می شود که تمام این مراحل در مدت زمان ۲۱ روز صورت می گیرد بعد از ۱۸ روز اول را تحت عنوان دوره ستر و سه روز پایانی را به عنوان دوره حجر در نظر می گیرند . مرغ کرچ شده با اتکا بر غریزه خود در ۱۸ روز اول تخم ها را هر چند ساعت یکبار به حرکت درمی‌آورد تا نطفه در داخل آن به پوسته نچسبد ولی بعد از پایان ۱۸ روز که و با وارد شدن به دوره هکر فرایند چرخش تخم متوقف می شود.

هچر حساس ترین دوره در جوجه کشی می باشد چرا که طی آن جوجه تخم را شکافته و به دنیا می آید.

جوجه کشی مرغ با دستگاه جوجه کشی - صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

جوجه کشی مرغ با دستگاه جوجه کشی

روش دیگری که پرورش دهنده ها برای جوجه کشی مرغ در نظر میگیرند، بهره گیری از دستگاه جوجه کشی می باشد. این روش امنیت بسیار بالایی در مقایسه با شیوه سنتی دارد چرا که شما نیازی به پیدا کردن مرغ کرچ شده مناسب و بررسی آن ندارید و همچنین هیچ گونه خطری مانند حشرات آلودگی و حیوانات شکارچی وجود نخواهد داشت چرا که تخم ها در داخل یک کابین به صورت امن فرایند ستر و هچر را پشت سر خواهند گذاشت. شما با خرید دستگاه جوجه کشی مناسب می توانید تمامی فاکتورهای لازم برای جوجه کشی موفق همانند دما، رطوبت، چرخش تخم، تهویه و تامین اکسیژن را به راحتی تنظیم و کنترل کنید. صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق یکی از شرکت های پرچمدار در زمینه تولید انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی می باشد که با بیش از دو و نیم دهه تجربه توانسته محصولات با کیفیتی را تولید و به بازار ارائه کند.  توجه داشته باشید که تمامی دستگاه‌های متعلق به این برند مطرح دارای ۱۲ ماه گارانتی طلایی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد. 

دیدگاه‌ها (0)

*
*