logo
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق
صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق

نحوه کاشت و مراقبت از کاکتوس در گلخانه

چگونه در گلخانه کاکتوس پرورش دهیم - دکتر قشلاق

چگونه در گلخانه کاکتوس پرورش دهیم

گلخانه محیطی بسته است که دما و رطوبت آن قابل کنترل می باشد. یکی از مزیت های گلخانه ها، قابلیت نگهداری، رشد و پرورش میوه و گیاهان در کل سال حتی در فصل سرد است.

کاکتوس ها گیاهانی خاردار و گوشتی اند که به کم آبی و خشکی بسیار مقاوم می باشند. خواستگاه این گیاه آمریکای شمالی و جنوبی و قسمت هایی از آفریقا است.

این گیاه امروزه در بیشتر خانه ها، اداره ها و دفاتر کاری حداقل در یک گلدان کوچک نگهداری می شود. دکوراسیون با کاکتوس در طراحی داخلی خانه ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نگهداری از گیاه کاکتوس آسان بوده و زمان زیادی هم نمی خواهد. از ویژگی های مهم این گیاه متنوع بودن آن است و در هر ظرفی به راحتی کاشته می شوند.

دستگاه جوجه کشی 48 تایی

در حال حاضر میزان تقاضای این گیاه بیشتر از عرضه ی آن است و همین می تواند دلیل کمی گران بودن آن باشد. پس احداث گلخانه کاکتوس حتی در ابعاد کوچک می تواند به تجارتی پرسود تبدیل شود.

در این مقاله از سایت دکتر قشلاق به بررسی نحوه کاشت و پرورش گیاه کاکتوس در گلخانه پرداخته ایم. همراه ما باشید.

شرایط لازم برای کاشت بذر کاکتوس در گلخانه

شرایط و ویژگی های گلخانه بستگی به محصولی دارد که قرار است در آنجا کشت شود. در ادامه به بررسی شرایط مورد نیازبرای کشت بذر کاکتوس در گلخانه پرداخته ایم.

ارتفاع مناسب گلخانه

یکی از مهمترین عوامل در ایجاد گلخانه کاکتوس ارتفاع آن است. گلخانه هایی با سقف های بلند (بیشتر از 3.5 متر) مناسب تر از گلخانه هایی با سقف های کوتاه تر می باشند.

ارتفاع مناسب گلخانه - دکتر قشلاق

اما توجه داشته باشید که میزان سرد و یا گرم کردن گلخانه ها با سقف های بلند هزینه  زیادی دارد اما میزان جریان هوا و مقدار نوری که دریافت می کند مناسب است.

پوشاندن قسمت بالایی گلخانه

از کاورها و پوشش های مختلفی مانند نایلون یو وی و یا پلی کربنات می توان برای پوشاندن سقف گلخانه استفاده کرد. باید به این نکته توجه داشت که در صورت تابیدن زیاد خورشید و دریافت نور بیش از حد توسط گیاه، رشد آن کُند شده و نور شدید مانع از سبز شدن جوانه ها می شود.

می توانید نور دریافتی گلخانه را با استفاده از تورهای شید که مخصوص استفاده در گلخانه هستند کاهش دهید.

توجه کنید که نور کم هم باعث از بین رفتن گیاه می شود و باید به میزان مناسب نور در اختیار گیاه قرار بگیرد. با توجه به این که در جنوب ایران نور با زاویه ی بیشتری می تابد باید از شیدهای با درصد بیشتر نسبت به شمال کشور استفاده کرد.

سیستم گرمایشی و سرمایشی :

رشد کاکتوس وابسته به دمای گرم می باشد. دمای 25 الی 30 درجه برای گلخانه کاکتوس مناسب خواهد بود.برای افزایش دمای درون گلخانه حتما باید از هیتر و برای کاهش دما از فن های مخصوص گلخانه استفاده شود. برای مشاهده انواع بخاری گلخانه کلیک کنید.

نحوه ی کاشت بذر  کاکتوس در گلخانه :

کاشت کاکتوس در گلخانه به دو صورت ممکن است. کاشت در سینی و کاشت در کف گلخانه.

کاشت در داخل سینی :

در این نوع از کاشت کاکتوس، بذرها را داخل سینی های کشت تخت می کارند. عمق سینی ها باید بین 5 تا 10 سانتی متر باشند. در بازار برای یافتن سینی های مناسب برای کاشت کاکتوس، می توان از سینی های مخصوص کاشت نشا برنج استفاده کرد. این سینی ها را می توانید در ابعاد 30 در 60 سانتی متر در بازار پیدا کنید.

کاشت کاکتوس در داخل سینی - دکتر قشلاق

توجه داشته باشید که در هر یک از این سینی ها می توانند 700 الی 1000 عدد بذر کاکتوس بکارید.

از نکات مثبت این سینی ها می توان جا به جایی آسان و محیط کشت قابل کنترل آن ها را نام برد.

اما از معایب کشت در این سینی، می توان گران بودن این سینی ها، کم عمق بودن برای برخی نژاد های کاکتوس، زهکشی نامناسب و از دست دادن سریع رطوبت اشاره کرد.

روش کاشت در سینی کشت :

در اولین مرحله لازم است که یک لایه از ماسه های ضد عفونی شده به عنوان زهکشی در کف سینی ها بریزیم. سپس پیت ماس ها را نیز بر روی ماسه ها اضافه می کنیم.

شما می توانید به پیت ماس کوکوپیت نیز اضافه نمایید.

توجه فرمایید که اگر سوراخ های موجود در کف این سینی ها زیاد باشند، دیگر لازم نیست که به کف سینی ها ماسه اضافه کنیم.

مرحله ی بعدی ضدغفونی کردن کاکتوس ها می باشد. این گیاهان در مرحله ی سبز شدن بوده و از آن ها باید در مقابل بیماری های مختلف مخصوصا بیماری های قارچی با ضد عفونی کردن مراقبت نماییم.

جهت ضد عفونی کردن می توانید از یک سم قارچ کش مثل توپسین و یک سم حشره کش مانند دیازینون استفاده نماید. البته بهتر است قبل از خرید سموم حتما با یک مهندس کشاورزی مشورت کنید.

نحوه ضد عفونی کردن :

ابتدا با استفاده از سموم مناسب  که خریداری کرده ایم یک محلول دو برابر استاندارد آماده کرده و با آن کاملا سینی که در آن بذرها کاشته شده اند خیس می کنیم؛ طوری که هیچ کجای داخل سینی خشک نماند. بعد از یک الی دو روز بستر سینی را آبشویی می کنیم تا سموم از داخل سینی کاملاً بیرون بیایند.

کاشت بذر در کف گلخانه :

این نوع از کاشت کاکتوس مخصوص گلخانه های بزرگ و کاشت در حجم بالا است.

اگر شما هم به احداث گلخانه ای در ابعاد بزرگ و مجهز علاقه دارید، می توانید مقاله احداث گلخانه مدرن و تجهیزات مورد نیاز را بخوانید.

کاشت بذر کاکتوس در کف گلخانه - دکتر قشلاق

اولین مرحله در کشت بذر، کرت بندی کف گلخانه است. روش کاشت بذر در کف گلخانه نیز همانند کاشت در کف سینی است. تفاوتشان در این است که در این روش ابتدا 10 الی 15 سانتی متر ماسه به کف گلخانه میریزیم و بعد بستر کاشت کاکتوس را در حدود 10 سانتی متر روی آن قرار می دهیم.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که قبل از مراحل کاشت، بهتر است که تمامی سطوح درون گلخانه را ضد عفونی نماییم.

شرایط محیطی مناسب :

دما: به طور میانگین دمای مناسب برای رشد بیشتر کاکتوس ها بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. برای تامین گرمای لازم از هیتر و برای  خنک کردن درون گلخانه می توانید از فن استفاده کنید.

رطوبت: تامین رطوبت مناسب برای جوانه زنی کاکتوس ها بسیار ضروری است. جهت تامین این رطوبت از دستگاه رطوبت ساز مخصوص برای گلخانه بهره گیری کنیم.

همچنین می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز روی بسترها نایلون بکشید. اما توجه داشته باشید که خاک باید دارای رطوبت کافی و کامل باشد.

نور: در هفته های اول جهت جهت سبز شدن بذرها تابش نور به میزان متوسط و مقدار مناسب لازم است.

اگر بذرها کامل سبز شدند می توانیم مقدار نور را افزایش دهیم. توجه کنید که نور تابیده شده بر بذرها باید حتما فیلتر شده و ملایم باشد.

چگونگی مراقبت از بذرهای رشد کرده :

در این مرحله، سم پاشی جهت قارچ کشی، کود دهی و شن پاشی بستر از مورد اهمیت می باشند.

سم پاشی جهت قارچ کشی :

جوانه های سبز شده در ابتدا لازم است که هر 10 تا 15 روز قارچ کشی شوند. توجه کنید که بعد از سه ماهگی فاصله بین قارچ کشی ها را زیاد کرده و سعی کنید هر چند وقت یکبار نوع سم قارچ کش را تغییر دهید.

کود دهی :

کاکتوس ها تقریباً تا سه ماهگی نیاز به هیچ گونه کودی ندارند. این جوانه ها تمامی مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک می گیرند. پس از سه ماه، می توانید برای رشد سریع تر کاکتوس ها به آن ها کود دهید.

کود دهی کاکتوس - دکتر قشلاق

توجه داشته باشید که بهتر است کود دهی در هنگامی صورت بگیرد که خاک کمی مرطوب است تا مواد غذایی به راحتی توسط کاکتوس ها جذب شوند.

شن پاشی روی بستر :

مرحله شن پاشی نیز از مراحل ضروری و مهم پرورش کاکتوس است. پس از سه ماهگی اطراف جوانه ها مقداری ماسه ریز میریزیم.

از مزیت های این کار می توان به کاهش فعالیت آفت ها، کاهش تبخیر رطوبت از بستر،  کم شدن رشد جلبک ها و رشد بهتر و در نتیجه راست ایستادن جوانه ها را نام برد.

 جمع بندی

در این نوشته از سایت دکتر قشلاق شرایط مناسب گلخانه برای پرورش کاکتوس و چگونگی کاشت این محصول را بررسی کرده ایم. شما نیز سوالات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*